Page 9 -
P. 9
Medlemsavtal

SS-BilbehörAB Gummigubben AB

Datavägen 63 Odalgatan 3
436 00 ASKIM 417 05 GÖTEBORG
Tfn: 031-28 91 50 Tfn: 031-51 77 64
Företaget säljer bil-, båt- och fritidsartiklar, Företaget har mycket stort sortiment av fälgar
samt reservdelar av olika fabrikat. och däck.
Besök deras hemsida www.ssbilbehor.se så kan Gå in på hemsidan www.gummigubben.se för
Du bilda Dig en uppfattning om sortimentet. vidare information.
Bra rabatter erhålles. Vid kontakt: fråga efter Jörgen och tala om att du tillhör GMHK
Vid köp, uppge kundnummer 999927.

Jan Segerfeldt VOLVO – Den svenska kvalitetsbilen

Den rubriken kunde kanske gälla lika Det bör antecknas att försäljnings- Volvo tillverkade relativt stora och
bra för nya Volvo V70 eller S80 men broschyren inte innehåller beteck- dyra modeller (36:an kostade 8 500
den här artikeln handlar om Volvo ningen Carioca. Detta kan förefalla kr). Här fanns ett problem om Volvo
1935. När Volvo introducerade 1936 märkligt för modellen är ju mest skulle kunna öka sin produktion och
års bilmodeller tryckte man upp en känd under det namnet. Det finns kunna sälja bilar till andra än de re-
försäljningsbroschyr i färg med hela emellertid inte någon förklaring till lativt få privatpersoner som då hade
sortimentet samlat i samma tryck- varför det namnet florerade, efter- råd att köpa bil. Man bedömde att
sak. Den stora nyheten för året var som Carioca aldrig var någon offi- om några år skulle det finnas en po-
modellen man valt att kalla Volvo 36: ciell modellbeteckning för Volvo 36: tential av bilköpare i bredare grup-
an. Tydligt inspirerad av Chryslers an (Carioca var för övrigt namnet på per av svenska folket. Redan tidigt
1934 introducerade Airflow-modell, en sydamerikansk modedans som under 1933 hade ledningen för Volvo
som var annorlunda från de stora var högsta mode vid den här tiden). därför diskuterat om man skulle sat-
amerikanska biltillverkarnas utbud Endast 500 exemplar tillverkades av sa på en liten Volvobil. Ivar Örnberg
på så sätt att man hade format ka- 36:an och det tog lång tid att få sålt var en av dem som arbetade på en
rossen i strömlinjeform. Volvo an- alla, för köparna var något tveksam- framtida enklare Volvo. Volvoche-
vände uttryck som framtidsvagn och ma inför den här nydanande bilen, fen Assar Gabrielsson var emeller-
menade att den helt nya stilriktning- trots att den var både rymligare och tid tveksam till småbilsidéerna och
en mot strömlinjeidealet visade hur bekvämare än tidigare Volvobilar. var orolig för att en sådan skulle
morgondagens vagn skulle komma Försäljningsbroschyren från 1935 försämra bolagets goodwill. Det
att se ut. visar också Volvos 5-sitsiga och 7- skulle dröja ända till 1942-43 innan
Designern Ivan Örnberg, som Vol- sitsiga modeller. De 5-sitsiga PV man inom företaget började planera
vo köpt över från Hupmobile tidigt 658 (standardmodellen) och PV 659 och utveckla en kommande småbil,
1933, fick i uppdrag att skapa en an- (lyxmodellen) var direkta efterföl- PV444, som blev starten för det in-
norlunda, mer spännande bil för Vol- jare till de sedan 1933 tillverkade PV ternationella storföretaget Volvo.
vo och avsikten var att den skulle bli 653/654. Skillnaden var att motor- Kanske hade småbilen kommit tidi-
betydligt mer avancerad än tidigare huven nu hade fått en något bak- gare om Ivar Örnberg hade fått leva
ganska konventionella Volvomodel- åtlutande något V-formad grill. De några år till.
ler. Hupmobile hade 1934 introduce- 7-sitsiga modellerna var nya men i Försäljningsbroschyren för 1936 års
rat en modell som liknade Chrysler princip 658 resp 659 med förlängd Volvo innehåller också en lista på
Airflow kallad Aerodynamic. Örn- hjulbas, mellanruta och extrasäten alla Volvos återförsäljare i landet.
berg hade förmodligen med sig in- bak. En version med hjulbas 3.10 Den enda återförsäljaren i Göteborg
fluenserna från dessa designidéer och extra takhöjd kallades 701 el- var Aut.-firma Hj. Wallin A-B, tel.
när han började arbetet med Vol- ler Stadsvagnen och var avsedd 70615.
vos nya strömlinjeform. Volvon såg främst som droskvagn. Modellerna Det var Oscar Isacssons Boktryckeri
ut som om den kunde vara fylld av 703 (med mellanruta) och 704 (utan Aktiebolag i Göteborg som tryckte
tekniskt nytänkande men faktum mellanruta) hade ytterligare något broschyren 1935.
är att det var en helt konventionell längre hjulbas (3.25). Ett fint exemplar av broschyren finns
konstruktion och motor, växellåda, Den gamla sexcylindriga sidventil- i GMHK:s egna samlingar.
hjulupphängningar m m var Volvos motorn som alla modellerna delade
traditionella och dessutom gemen- gav nu 80 hkr i sitt nya EC-utförande Källhänvisning: Volvo - Personvag-
samma med de övriga modellerna efter att Ivar Örnberg hade fått till- narna från 20-tal till 80-tal av Björn
som fortsatte i produktion utan änd- fälle att förbättra den något genom Erik Lindh
ringar från föregående år. Ivar Örn- att öka cylindervolymen från 3 366
bergs medverkan i arbetet att ut- cc till 3 670 cc och höja kompres-
veckla nya Volvobilar blev kort men sionen något.
intensivt för han insjuknade och dog
hastigt redan i augusti 1936.

Ventilen 4-2007
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14