Page 7 -
P. 7
Segerfeldt DeSoto by Chrysler – 1928-1961

Walter P Chrysler var en av de stora den viktiga mel-
ledarna i USA:s bilindustri. Chrysler- lanprismarknaden
koncernen bestod inte bara av Chrys- utan att degradera Chryslermärket.
lerbilar. I koncernen ingick Plymouth, Om förhandlingarna om Dodge hade
Dodge, De Soto, Chrysler och Impe- gått litet fortare hade Chrysler inte
rial. behövt De Soto, så vi kan tacka Do-
Walter P Chrys- dge Brothers för att De Soto blev ett
ler var inne i slut- bilmärke.
fasen av förhand-
lingarna med De Soto grundades av Chrysler den
Dodge Brothers 4 augusti 1928 och de första bilarna
om att ta över av märket kom som 1929 års mo-
bolaget. Chrys- dell. Strax efter introduktionen hade
ler skulle ha två Chrysler köpt Dodge. Samtidigt in-
mellanklassmär- troducerades Plymouth som skulle bli
ken att sälja un- lågprisvarianten. Tillverkningen av de
der där Dodge olika bilmärkena skedde i samma fa-
var något bil- briker och utförandena var snarlika.
ligare. Chrysler
bestämde sig för Försäljningen av De Soto gick bra
att introducera de första åren. Exempelvis uppgick
ett nytt märke De produktionen till 25 000 bilar 1932.
Soto, uppkallat Chrysler bestämde sig plötsligt för att
efter den span- De Soto för årsmodell 1933 skulle få
ske conquista- något finare utförande medan Dodge-
doren Hernando modellerna skulle närmas till De Soto
de Soto som är i pris och utförande. Chrysler Airflow
avbildad på ky- som hade kommit 1934 kunde nu ock-
larmärket iklädd så fås som De Soto fast med en något
full rustning. kortare hjulbas. Försäljningen blev
Han drev fram- katastrofalt dålig och för 1935 släpp-
gångsrika expe- tes en ny modell kallad Airstream som
ditioner både till gick bättre.
Sydamerika och 1942 blev
Nordamerika. De Soto en
Chryslers av- föregång-
sikt med märket are genom
De Soto var att att utrus-
kunna möta kon- tas med en
kurrenterna GM, nyhet för
Studebaker och USA som
Willys-Knight på kallades air
foil lights,

Ventilen 4-2007
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12