Page 3 -
P. 3
Gilbert Falkenström Å andra sidan....

…gäller det övervintring!

Efter säsongens alla begivenheter lägger sig ett förrädiskt lugn över hobbyn,
snart också tillsammans med snön.

För några år sedan talades det om att det snart finns så många evenemang att du
kan välja på flera stycken varje vecka. Detta har nu inträffat och snart också inom
klubbens ramar. Det har inte gått en vecka utan att klubben haft någon aktivitet
och ibland flera. Vi har mycket aktiva funktionärer som arrangerar alla möjliga
träffar och rallyn. Vilken härlig situation! Tack alla ni som ordnar och fixar, jag tror
att alla medlemmar uppskattar detta. Några begivenheter har dokumenterats och
finns med i det nummer av Ventilen du just nu håller i.

Hur skall vi nu klara oss genom den mörka delen av året?
Naturligtvis har vi träffar även på vintern, det är bara att ta för sig: föredrag,
luciafirande samt våra allt populärare öppet-huskvällar på Långströmsgatan.
Om vädret ser bra ut så kommer vi också att ha en utflykt med våra fordon
någon gång mellan jul- och trettondagshelgerna, det är ju många lediga dagar i
år. Håll utkik efter information på hemsidan. Även telefonkedjor kommer att arrangeras. En ledig dag, återstående
engångsgrillar och lite grillmat. Det är vad som behövs, förutom solsken, värme och torrt väglag.
Och för all del, glöm inte inomhusmarknaden i Ullevigaraget 27 januari 2008.
Det kanske också blir ytterligare en försäljning i garaget på Långströmsgatan. Den blir i början av mars i så fall, mer
om detta senare.
Detta är vad jag kallar en övervintring, blir det några krafter kvar till nästa års utomhussäsong?

Allt för nu…

Insändare

Herr Redaktör! Nästa uppslag innehåller fängslande information om
Gratulerar till den hittills bästa Ventilen-utgåvan! Den gammal automobilteknik av Björn Linn. Även om det är få
uppfyller med råge de tre huvudkriterierna som man kan av våra medlemmar som äger verkligt gamla fordon (och
ha på en s.k. gammelbilsklubbs tidning, nämligen evene- de riktigt hundraåriga i klubben är f.ö. elektriska), så är
mangsreferat, teknik och historia. Omslagsbilden är för- innehållet av stort historiskt intresse om förhållandena för
träfflig; ovanlig och fint renoverad bil, seriöst tidstypiskt omkring 100 år sedan. T.ex. De Dion-bakhjulsfjädringen,
klädda ägare. Bilden får sin förklarande text under Ven- som många tror är individuell, får här sin förklaring.
tilredaktionen på sidan 3.
Nästa uppslag från Tjolöholm är storartat, med en re- Redaktör Widfeldts reseberättelse från Nya Zeeland i
presentativ blandning av fordon, bl.a. Saaben med den vintras innehöll en bild på en Lea-Francis, och det ver-
(enligt min mening) rätthängda dörren och den underbara kade inte vara just någon i publiken som då kände till
Studebaker Touring-vagnen, som med uppfälld sufflett är fabrikatet. Föredömligt påpassligt knäppte Jan Segerfeldt
så urtypiskt amerikansk och bland det snyggaste som pro- nu omslagsbilden, och publicerar på sidorna 16-18 en
ducerades i USA mellan det Stora Kriget och 1930. Skick- förstklassig och, på en tidningsartikels begränsade plats,
ligt fotograferade bilar av Jan Segerfeldt; fiffiga vinklar grundlig information om detta hos oss så ovanliga auto-
och perspektiv, se bara på raden med fyra bakpartier som mobilfabrikat (ingen i vår klubb, två i Automobilhistoriska
visar var sin karosseristil. Klubben). Broschyrbilden från Jans samling är charmant.
Sidan sex visar också en fin mix, och här är det mycket (Som ett litet kuriosum om företaget A.B.Price Ltd, som
bra att även Tommy Lindbergs bärgningsbil får plats. På nämns i artikeln, kan nämnas, att Barrie Price är vicepre-
sidan sju finner vi ett bra reportage med väsentligt inne- sident i brittiska Bugatti Owners’ Club.)
håll utan att bli pratigt. Resultatlista, arrangörernas namn
(dock utan efternamn) och trevligt bildkollage. Numret slutar med tips från FIVA och ett evenemangs-
Ockelbo-Ferrari-artikeln på sidorna 8-10 beskriver på ett kalendarium. Jan har gjort ett stort jobb med många ar-
utmärkt sätt vår egen Alvar Holmgrens bakgrund samt tiklar, och han och Göran Widfeldt, som svarar för slut-
ger en utomordentlig historik om Lundgren och Ockelbo. produktionen, kan vara nöjda med att i ett och samma
Artikeln uppfyller krav på fullständighet på det sätt som nummer ha fått med något som kan tillfredsställa alla lä-
brittiska automobilhistoriker är så duktiga på; personhis- sare. Man skall förvisso ha klart för sig att detta ingalunda
torik, fordonshistorik, uttömmande information om den alltid är möjligt, avhängigt av bl.a. årstid och tillgång på
aktuella vagnen samt fint bildmaterial; speciellt original- material som det är.
annonsen. Mycket intressant! Dessutom en fin artikel om
Backamo, och vi får se ännu en Cadillac med trådekerhjul Slutligen, svenska språket i Ventilen är mycket bättre
(är de original för denna modell eller tillval?). Norton-ma- än vad man normalt finner i denna typ av klubbtidningar.
skinen, som figurerar på sidan tre, blir här identifierad. Inga språkliga konstigheter, och den märkliga stavningen
På sidorna 12-13 finns en mycket intressant artikel om chassie och chassiet skriver Jan helt korrekt chassi och
Morris Oxford och dess indiska variant Ambassador, samt chassit på sidan åtta (helt enligt Svenska Akademiens
en uppdatering av vad som sig tilldrager i klubblokalen på ordlista). Det enda jag hakade upp mig på (på samma
Långströmsgatan. Skall man anta att det är även här som sida) var att Erik Lundgren deltog i Nordiska Specialvagns-
Jan Segerfeldt fört pennan? (inte Sportvagns-)klassen.

Lennart Haajanen

Ventilen 4-2007
   1   2   3   4   5   6   7   8