Page 5 -
P. 5
la My — ett femtioårsminnne

fram så långt det gick över den låga tändstift och snapsade henne rätt in kil åt oss, och fyllda av tacksamhet
vindrutan med öronen fladdrande i en cylinder. Sedan startade hon di- startade vi hemfärden.
i vinddraget. Själv var Lilla My som rekt, rusade upp
en terrier som måste ut och springa. i toppvarv och
Avsaknaden av fläkt i motorn gjorde tystnade. Närma-
att hon inte alls gillade kökörning. re undersökning
Avgassystemet omfattade vid över- visade att luftfil-
tagandet ett antal rörstumpar in- trets hela innehåll
stuckna i varandra och en Tydén- av stålull numera
ljuddämpare längst akterut. Jag vet satt inne i förga-
inte hur många som minns Tydéna- saren.
ren från åren kring 1950, men den
bestod av ett grovt rör som kunde Så kom min sista Chassiet i originalutförande med bromstrum-
ha olika slags insatser (“strål”- res- resa med Lilla man synlig t v om differentialen.
pektive “cyklonljuddämpare”) och My. En vacker
där lågt motstånd prioriterats fram- försommarkväll Det gick så långt som förbi Drott-
för tyst gång. Familjecittran hade körde jag utåt ningholm och över på Kärsön. Där
en strålljuddämpare där resonans Mälaröarna med började styrningen kännas velig
uppstod mellan 48 och 50 km/h, så Peter Jacobson igen. Den här gången stannade inte
att bilen då märktes särskilt tydligt. som passagerare. hjulet vid vägkanten utan rullade
Jag hade en förhoppning att Lilla Som vanligt hade ned i Mälaren. Men det flöt, och en
My skulle bli både tystare och säk- man den där här- hjälpsam ung man fiskade upp det
rare utan läckorna i avgasröret och ligt direkta väg- med en båtshake mot en erkänsla av
tog henne till Valle Norrman på Va- kontakten liksom
salunds Bilservice i Solna, Citroën- på en motorcy-
specialisten som skötte inte bara kel och känslan
familjecittran utan senare också min av de individuella
Delage nr 2 och var en stor resurs kraftimpulserna,
för bilentusiaster. När My kom från särskilt vid kurv-
Valle med ett helt avgasrör, visade tagning. Men ute på Svartsjölandet
det sig emellertid att cyklonljuddäm- började hon kännas luddig i styrning-
paren i kombination med den stora en. Plötsligt lossnade vänstra fram-
tvåcylindermotorn närmast verkade hjulet och rullade ned i diket. Det vi-
som en megafon. I fortsättningen sade sig att spåret för kilen som höll
accelererade jag försiktigt. navet hade blivit glappt, vilket knäckt
En dag ville Lilla My inte starta. Ef- kilen. Men vi hade den otroliga turen
ter åtskilliga försök tog jag ur ett att efter några minuter träffa på en
man som haft bilverkstad och hade
utrustningen kvar. Han gjorde en ny

Den fyrhjuliga modellens chassi, identiskt lika med trehjulingens i främre hälften.

Ventilen 4-2007
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10