Page 6 - Ventilen 2016-2
P. 6
HÄNDELSE ORDFÖRANDE SEKRETERARE LOKALER MEDLEMS ANM
ÅR ANTAL / AVGIFT
1959 I Göteborgs-Posten 23 mars 1959 nämns att en ”bilhistorisk
klubb” eventuellt skulle bildas, vilket gjorde att man vågade
gå till IS på Ekmansgatan och ringa på.
Vi åkte fram till familjen Carlssons – Karl-Erik Johansson - välkänd GMHK-
ABC-fabrikens ägare – villa, utanför profil - kom också till Mölnlycke med sin Här försöker frun att veva i gång, kanske
vilken en förkrigs-BMW 327 ca 20 år Oakland 6-548 från 1925, som han hade familjens Ford T, från mitten av 1920-ta-
hittat i Göteborg. Efter en viss upprust-
gammal, kunde beundras. Det var en ning blev den drygt 35-åriga bilen kör- let. Det gick att få en elektrisk startmo-
tor så den här bilden är kanske arrang-
bil några av oss drömde om. duglig igen. erad för att visa damens intresse för att
lära sig allt om T-Fordens egenheter. Att
lära sig köra den var nog lite svårare.
För en bilhistoriskt intresserad yng- Jeansklänning och röda träskor var den
ling hände det en hel del på IS under gången högsta mode. Dessa skodon var
kanske inte de lämpligaste för T-Fordens
det tidiga 1960-talet. Ett tag verkade hel- och halvfartstransmission.
Volvo lämpa av historiskt material där.
En märklig femcylindrig stjärnmo-
tor, avsedd för en tänkt svansmotor-
bil, kunde detaljstuderas och en tidig
P1800-prototyp provsittas. En av de
10 första Volvo ÖV-prototyperna in-
gick i IS-samlingarna sedan mitten av
1930-talet. Vid en utfärd till Mölnlycke
runt 1962 deltog den för egen ma-
skin. Ett nytt torg skulle invigas och
då skulle det visas upp gamla bilar. För oss unga bilhistoriker med friska
ben var det ett spännande nöje att
uppsöka olika omtalade objekt. Så på
cykel kunde man ta sig ut på arkeo-
logiska exkursioner i omgivningarna. Familjen Wallerius 1962 i sin Oryx K från
1914. Nu med nymonterade och korrekta
hjul.
En period av ökenvandring inföll. Hit-
intills verkar nätverket ha varit en
skuggfilial till AHK i Stockholm, då
flera i nätverket var medlemmar i den
Förmodligen den enda kvarvarande av de klubben. Vid något tillfälle erbjöd sig
10 Volvo ÖV4 prototyper, som byggdes AHKs ordförande Curt Borgenstam
1926. Man hade anlitat en känd svensk
konstnär, Helmer MasOlle, vilken svarade och ytterligare någon att komma till
för formgivningen. Han var bilentusiast Göteborg för att kanske instifta en
och körde själv en fransk Voisin, som
tydligt hade inspirerat den här Volvo- Göran Lidén undersöker 1964 en demon- lokalavdelning här. Sigge Wennberg,
prototypen. Den serietillverkade ÖV4an terad Lago Baby från 1950. Den hade som var AHKs kontaktman, antydde
fick ett mer amerikanskt utseende, då varit ett intressant inslag i Göteborgstra-
man importerade flera komponenter från fiken, med Arnljot Gundersen bakom rat- skämtsamt att Curt kunde ta med sig
USA. Prototypen finns nu hos Göteborgs ten, under hela 1950-talet. En entusiast gitarren, då Curt tidigare uppträtt i
Stadsmuseum. Lite senare, vid Volvo- hade påbörjat någon slags upprustning
grundaren Gustaf Larson´s 75 årsdag, av den men uppenbarligen gett upp. Den Riksradion med gitarrsång. AHK, som
skulle den tas fram men vid körningen slutade sina dagar i en lada i Tuve och bildats 1950, hade år 1965 runt 200
hände ett maskintekniskt missöde, vilket försvann spårlöst.
tyvärr aldrig verkar ha åtgärdats. medlemmar, de flesta i Stockholm
Från att ha varit i rent maskulint in- men också med en viss spridning runt
tresse, började även kvinnor ingå i landet.
utflykterna så nu kunde hela familjen
deltaga med liv och lust. Nätverket växte efterhand till sig och
en klubbliknande organisation - kall-
lad Göteborgs Motorhistoriker - upp-
rättades med medlemsavgift. Toomas
Tandre blev den som tog hand om
driften tillsammans med ett arbetsut-
Ventilen • 6 | 2016