Page 6 - Ventilen 2016-2
P. 6

HÄNDELSE                                                 ORDFÖRANDE       SEKRETERARE                       LOKALER                               MEDLEMS          ANM
            ÅR                                                                                                                                                        ANTAL   /  AVGIFT
          1959      I Göteborgs-Posten 23 mars 1959 nämns att en ”bilhistorisk
                    klubb” eventuellt skulle bildas, vilket gjorde att man vågade
                    gå till IS på Ekmansgatan och ringa på.














        Vi åkte fram till familjen Carlssons –   Karl-Erik Johansson - välkänd GMHK-
        ABC-fabrikens  ägare  – villa, utanför   profil - kom också till Mölnlycke med sin   Här försöker frun att veva i gång, kanske
        vilken en förkrigs-BMW 327 ca 20 år   Oakland 6-548 från 1925, som han hade   familjens Ford T, från mitten av 1920-ta-
                                             hittat i Göteborg. Efter en viss upprust-
        gammal, kunde beundras. Det var en   ning blev den drygt 35-åriga bilen kör-  let. Det gick att få en elektrisk startmo-
                                                                                  tor så den här bilden är kanske arrang-
        bil några av oss drömde om.          duglig igen.                         erad för att visa damens intresse för att
                                                                                  lära sig allt om T-Fordens egenheter. Att
                                                                                  lära sig köra den var nog lite svårare.
        För  en  bilhistoriskt  intresserad  yng-                                 Jeansklänning och röda träskor var den
        ling hände det en hel del på IS under                                     gången högsta mode. Dessa skodon var
                                                                                  kanske inte de lämpligaste för T-Fordens
        det tidiga 1960-talet. Ett tag verkade                                    hel- och halvfartstransmission.
        Volvo lämpa av historiskt material där.
        En märklig  femcylindrig  stjärnmo-
        tor, avsedd för en tänkt svansmotor-
        bil, kunde detaljstuderas och en tidig
        P1800-prototyp provsittas. En av de
        10  första  Volvo  ÖV-prototyperna  in-
        gick i IS-samlingarna sedan mitten av
        1930-talet. Vid en utfärd till Mölnlycke
        runt  1962  deltog den  för  egen  ma-
        skin.  Ett nytt  torg  skulle invigas  och
        då skulle det visas upp gamla bilar.   För oss unga bilhistoriker med friska
                                             ben  var  det  ett  spännande  nöje  att
                                             uppsöka olika omtalade objekt. Så på
                                             cykel kunde man ta sig ut på arkeo-
                                             logiska exkursioner i omgivningarna.  Familjen Wallerius 1962 i sin Oryx K från
                                                                                  1914. Nu med nymonterade och korrekta
                                                                                  hjul.
                                                                                  En period av ökenvandring inföll. Hit-
                                                                                  intills  verkar  nätverket ha  varit en
                                                                                  skuggfilial  till  AHK  i  Stockholm,  då
                                                                                  flera i nätverket var medlemmar i den
        Förmodligen den enda kvarvarande av de                                    klubben. Vid något tillfälle erbjöd sig
        10 Volvo ÖV4 prototyper, som byggdes                                      AHKs  ordförande  Curt  Borgenstam
        1926. Man hade anlitat en känd svensk
        konstnär, Helmer MasOlle, vilken svarade                                  och ytterligare någon  att  komma  till
        för formgivningen. Han var bilentusiast                                   Göteborg  för  att  kanske  instifta  en
        och körde själv en fransk Voisin, som
        tydligt hade inspirerat den här Volvo-  Göran Lidén undersöker 1964 en demon-  lokalavdelning här.  Sigge Wennberg,
        prototypen. Den serietillverkade ÖV4an   terad Lago Baby från 1950. Den hade   som  var AHKs kontaktman,  antydde
        fick ett mer amerikanskt utseende, då   varit ett intressant inslag i Göteborgstra-
        man importerade flera komponenter från   fiken, med Arnljot Gundersen bakom rat-  skämtsamt att Curt kunde ta med sig
        USA. Prototypen finns nu hos Göteborgs   ten, under hela 1950-talet. En entusiast   gitarren,  då  Curt  tidigare  uppträtt  i
        Stadsmuseum. Lite senare, vid Volvo-  hade påbörjat någon slags upprustning
        grundaren Gustaf Larson´s 75 årsdag,   av den men uppenbarligen gett upp. Den   Riksradion med gitarrsång. AHK, som
        skulle den tas fram men vid körningen   slutade sina dagar i en lada i Tuve och   bildats 1950, hade år 1965 runt 200
        hände ett maskintekniskt missöde, vilket   försvann spårlöst.
        tyvärr aldrig verkar ha åtgärdats.                                        medlemmar,  de  flesta  i  Stockholm
                                             Från att ha varit i rent maskulint in-  men också med en viss spridning runt
                                             tresse,  började  även  kvinnor  ingå  i  landet.
                                             utflykterna så nu kunde hela familjen
                                             deltaga med liv och lust.            Nätverket växte efterhand till sig och
                                                                                  en klubbliknande organisation - kall-
                                                                                  lad Göteborgs Motorhistoriker - upp-
                                                                                  rättades med medlemsavgift. Toomas
                                                                                  Tandre  blev den  som tog hand  om
                                                                                  driften tillsammans med ett arbetsut-

          Ventilen • 6 | 2016
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11