Page 8 - Ventilen 2016-2
P. 8
HÄNDELSE ORDFÖRANDE SEKRETERARE LOKALER MEDLEMS ANM
ÅR ANTAL / AVGIFT
1960 Några AHK-medlemmar var verksamma hos IS. IS bakom Konsthallen vid Göteborg. Här Åke Åberg var föreståndare för IS och verkar ha lagt ner
förvarades en del av Göteborgs industri- ett stort engagemang för att lyfta fram samlingarna, som
Sten Andersson påbörjade renoveringen av sin Jewett här och historiska arv från Göteborgsutställning- verkar under årtionde ha levt vind för våg. Under en pe-
Lennart Haajanen arbetade med ett av samlingarnas motor- en 1923. riod verkade Volvo lämpa över allt gammalt till IS.
fordon, En bil av märket ”Dansk Automobil- og Cyclefabrik”.
Vid treklubbarsmötet 1961 propsade de danska deltagarna på Man kunde hos IS se den tänkta stjärnmotorn från
att den skulle repatrieras till sitt rätta hemland.v 1938?, ett tidigt provexemplar av P1800, mängder av
utställningsmotorer mm.
Någon gång 1962-63 tycks Volvos generositet ha sinat.
Tage i Paradiset, en samlare i Sju- 1975 kunde MHRF erbjuda en spe- uppmuntra klubben. HKH Prins Bertil
häradsbygden, var något det talades ciell försäkring för gamla fordon. Nu - populärt kallad Motorprinsen - över-
mycket om och i september 1978 börjar ett visst allvar i verksamheten lämnade den till GMHK, som han kän-
gjordes en utflykt dit och förväntning- inträda för gammelbilsklubbarna. En de väl, då han tidigare deltagit i ett
arna överträffades av vad man fick se. ökad medlemstillströmning började av klubbens stora rallyn, körande en
märkas. Försäkringen var mycket av Uno Ranch utlånad Bugatti typ 44.
förmånlig med lågt pris och en mer Ceremonin ägde rum på Industrimu-
kompetent bedömning vid skadereg- seet, där skulpturen mottogs av GM-
lering. Inom GMHK instiftades en tek- HKs styrelse representerad av - enl.
nisk kommitté för att hantera försäk- protokollet; ” Ordförande - Professor
ringsfrågorna och några besiktnings- Nils Johan Nilsson, vice ordförande -
män utsågs. En karenstid med ett års ingenjör Sven Andersson och sekrete-
medlemskap infördes för att hävda raren - tecknaren Bengt Ason Holm”
att GMHK inte enbart skulle vara en - allt under överinseende av ingen-
försäkringsagent. Det verkade som jör Åke Åberg. Skulpturen förvaras i
det var viktigare för besiktningsman- skrivande stund på Lödöse Museum,
nen att besiktiga fordonets ägare än där den tjänar som vandringspris för
fordonet självt. Försäkringsreglerna den finaste bilen vid de årliga träffar-
innefattade begränsningar för använ- na där. Liknande alster av Pettersson
dandet med mål att nedbringa slitage & Ridderland lär numera utgöra att-
och risker, så långt möjligt. Vid något raktiva objekt på den internationella
tillfälle skulle en mycket exklusiv brit- samlarmarknaden.
tisk sportvagn synas i sömmarna men
den hade dubbdäck, så blev det nob- Den ökade medlemstillströmningen
ben, eftersom på den tiden körning påverkade efterhand GMHKs inrikt-
i vinterväglag var utesluten. Många ning en hel del. Från att i början ha
välrestaurerade fordon började dyka haft det fordonstekniska historiska
upp, så tekniska kommittén införde intresset i fokus, vilket var viktigt för
ett diplom, som årsvis utfärdades för de första medlemmarna, vidgas nu
bästa restaurering. perspektivet till att innefatta allt det
som omgav bilismen i vid mening
samt den sociala betydelsen, genom
En nästan komplett buss, flera lätt att få träffa likasinnade för att stöta
renoveringsbara amerikanska bilar från
1930-talet och en Hansa Borgward 2300 och blöta åsikter. Rallyverksamheten
från 1939 utan sina dörrar, är bara några övergick till utflykter av familjekarak-
exempel på vad man kunde hitta hos
Tage i Paradiset. tär då numera intresset ofta engage-
rade hela familjen. De som hade lite
Lygnern Runt blev ett långlivat eve- större täckta fordon, kunde använda
nemang med perfekt längd för en dem som rullande barnkammare.
dag och vacker natur med kulturella
inslag.
GMHKs vandringspris.
I oktober 1976 fick Göteborg besök av
HKH Prins Bertil, som överlämnade till
GMHK en skulptur utförd i norrlands-
fura, föreställande en Singer voitu-
rette från 1904. Konstnärerna Len-
nart Pettersson och Sten Ridderland
ville genom utformningen spegla dess
Studebaker Special Six från 1923, med långa och hårda liv. Upphovsmännen
korrekt – men inte utklädd – besättning, hade varit verksamma på Industrimu-
som deltar i Lygnern Runt. seet och ville genom denna donation
Ventilen • 8 | 2016