Page 11 - Ventilen 2016-2
P. 11
HÄNDELSE ORDFÖRANDE SEKRETERARE LOKALER MEDLEMS ANM
ÅR ANTAL / AVGIFT
Löst sam-
1961 Treklubbarsmöte vid pingsten i Göteborg med: Automobilhis- manhållen Evenemanget som varar 3 dagar anordnas av några AHK-
toriska Klubben (AHK), Norsk Veteranvognklubb (NVK) och grupp medlemmar: Sten Andersson, Lennart Haajanen, Kent
Dansk Veteranbilklub (DVK). runt 8-10 Olsson, Bengt Wallerius, Sigvard Wennberg bidrar i va-
personer. rierande grad. 12 fordon av årgångar 1911-1939 deltar.
Under hösten sporadiska träffar hos
IS med Föreståndaren Åke Åberg och
”hemma hos” ex.vis. Lennart Haajanen
Utflykt till Kungälv, 7-8 deltagare Vid utflykten deltar bland annat Bengt Wallerius i Oryx
och LH i lånad MB 200 ca 1939 med ”schnellgang”
De fem mest sålda bilarna i Sverige enligt officiell statistik från tiden:
1930 Ford, Chevrolet, Nash, Buick och Dodge
1936 Ford, Chevrolet, Opel, Plymouth och Dodge
1939 Opel, Chevrolet, DKW, Ford V8 och Ford Junior
1946 Citroen, Ford (GB), Chevrolet, Ford (US) och Morris
1949 Volvo, Renault, Vauxhall, Citroen och Ford (GB)
1953 Volvo, Volkswagen, Ford (GB), Opel och Morris
Crossley 14 hp 1959 Volvo, Volkswagen, Opel, Saab och Ford (D)
1965 Volvo, Volkswagen, Opel, Ford (D), Saab
1973 Volvo, Saab, Volkswagen, Opel, Ford (D)
1987 Volvo, Ford, Opel, Saab, Volkswagen
Medlemmarna i Motorhistoriska cedes-Benz. Fördelningen av års-
Klubben i Göteborg ägde per den 1 modeller bland dagens medlemsbi-
januari 1969, enligt listan som upp- lar spänner nästan över 100 år men
rättades vid tillfället, 69 äldre bilar det är bilarna från 1950-/1960- och
av 31 olika fabrikat, flest Ford (18) 1970-talen som dominerar. Relativt
och Bugatti (5), plus ett stort antal få medlemsbilar är av årsmodell
mc. Man kan omedelbart konsta- 1980 eller senare. Medlemsbilarnas
tera att varken Volvo eller Volkswa- genomsnittsålder var cirka 30-40
gen var representerade bland klub- år 1969 att jämföras med 2016 då
bens bilar. Det var i princip bara de snarare är cirka 40-50 år i snitt.
Buick, Chevrolet, Dodge och Ford Idag finns förstås betydligt fler oli-
som var representerade bland de ka fabrikat representerade från de
bilar som sålde bäst på sin tid. Den enklaste till de förnämsta.
äldsta bilen i sällskapet var en Oryx Våra medlemsregister saknar vis-
från 1914 och den yngsta bilen var
en Lotus från 1964, alltså ett tids- serligen uppgifter om medlemmar-
spann på 50 år, medan bilar från nas ålder men man har en känsla
sent 1920-tal och några år framåt av att medelåldern har ökat en hel
dominerade urvalet. Det är gläd- del vid en jämförelse 1969 mot
idag. Däremot verkar inte med-
jande att kunna notera att denna
Oryx från 1914 fortfarande ägs av lemsbilarnas snittålder ha ökat i
en medlem i GMHK! motsvarande mån, även om givet-
vis de fordon som var med tidigt
En genomgång av GMHK:s senaste nu är betydligt äldre. Exempelvis
medlemsmatrikel visar att det finns så har Oryxen blivit 50 år äldre och
cirka 1 300 bilar av många olika fa- är såvitt är känt alltjämt den äldsta
brikat upptagna. Närmare 100 är bilen i klubben, nu över 100 år och
av märket Volvo medan det finns således en alldeles äkta antikvitet!
ungefär lika många Ford och Mer-
Ventilen • 11 | 2016