Page 7 - Ventilen 2016-2
P. 7

HÄNDELSE  ORDFÖRANDE  SEKRETERARE  LOKALER    MEDLEMS          ANM
 ÅR                                            ANTAL   /  AVGIFT
 1959  I Göteborgs-Posten 23 mars 1959 nämns att en ”bilhistorisk
 klubb” eventuellt skulle bildas, vilket gjorde att man vågade
 gå till IS på Ekmansgatan och ringa på.
        skott för att sköta det praktiska med
        en  adresslista  för  utskick  om  sam-
        manträden  och annat.  I början  var
        det  handskrivet  och  handfrankerat.
        Detta utfördes av Toomas bror Mehis,
        som ingick i arbetsutskottet. Vid den
        här  tiden då modern  informations-
        teknologi  inte  ens  kunde  anas,  bör-
        jade  det bli  lite tungrott.  Genom  att
        Mehis  Tandre  arbetade  på  Chalmers
        Bibliotek, kunde vi få tillgång till de-
        ras  resurser.  Medlemmarnas  namn
        och adresser fördes in på stansplåtar,
        vilka med hjälp av bibliotekets stans-
        maskin snabbt fick fram adresserade
        kuvert - ett verkligt framsteg.

        Den 20 april 1966 hölls ett för klub-
        ben konstituerande  möte  i Styrelse-
        rummet för Chalmers Bibliotek. Mehis
        Tandre var anställd vid biblioteket, så   I Köping hos Bertil Lindblad - med slips och hängslen - på hans högra sida syns bl. a
        vi fick använda den fina lokalen. I en   Karl-Erik Johansson och Kent Olsson och på hans vänstra sida syns Carl-Einar Mel-
                                             lander och Bengt Wallerius. Alla samlade kring Bertils halvfärdiga Mercedes Benz SSK
        glasmonter kunde man se en faksimil-  från 1929.
        kopia av ett brev från Albert Einstein
        till  Chalmers  Tekniska  Högskola,  så  7 maj 1971 ordnas en gemensam tre-
        Göteborgs  Motorhistoriker  konstitu-  dagarsresa  med  buss  till Bertil Lind-
        erades  under  nog  så  ordentliga  for-  blad i Köping och  AHK  i Stockholm.
        mer. I den pampiga ordförandestolen  Hos Bertil fick vi bl.a. se hans Panhard
        sattes  Bengt  Wallerius, som passade  &  Levassor  1912  och  Mercedes-Benz
        väl i den.  Han blev klubbens förste  SSK  1929,  som  var  nära  slutmonte-
        ordförande.                          ringen  efter  långa  restaureringar.  I
                                             Bengt  Wallerius´  tacktal  utnämndes
        Det  bilhistoriska intresset  i Sverige  Bertil till bilhistorikernas överstepräst.
        sprider  sig  och  flera  lokala  klubbar  Bengts far hade varit kyrkoherde, så
        bildas runt i vårt land. Man säger att  Bengt visste nog vad han talade om. I
        i förhållande  till  folkmängden  börjar  Stockholm besöktes några AHK-med-
        Sverige nå upp till ”föregångslandet”  lemmars gemensamma garage där en
        Englands nivå,  vad gäller intressets  viss övervikt  för  MG kunde  noteras.
        utbredning bland befolkningen. 1969  I  bagaget  från  Göteborg  hade  Mehis   Per-Erik Pettersson, längst till vänster,
                                                                                  studerar Bertils Panhard & Levassor AX18
        etableras Motorhistoriska Riksförbun-  Tandre med sig några chassidelar till   från 1912 med 6-cylindrig Knight slidmo-
        det  (MHRF),  en  paraplyorganisation  Mercedes-Benz  540  K, vilka  hittats   tor, vilket framgår av de S som omger
                                                                                  firmamärket och är en fransk förkortning
        för  att  på  ett  kraftfullt  sätt  tillvarata  hos  Bildelscentralen  på  Sänkverks-  för ”ventillös”. Bilen är en riktig Edwar-
        och  kanalisera  gammelbilsentusias-  gatan.  Delarna  levererades  till  Sven   dian enligt den engelska klassificeringen
                                                                                  för fordon tillverkade mellan 1905 och
        ternas intressen. Skattebefrielse, be-  Härnström,  ägare  till ett  par  sådana   1919. (bild: Lasse Wallin)
        siktningsbefrielse och enklare import-  bilar. Han var AHKs klubbmästare och
        regler för äldre fordon är några resul-  vi fick träffa honom på hans sommar-  Under 1970-talet var under sommar-
        tat som MHRF har förhandlat fram.    ställe  Skrovensborg,  där  AHKs  årliga  halvåret  utflykter  till  olika  lador  po-
                                             marknad avhölls i samband med vårt  pulära.  Här  förvarades  fordon  av  de
        Sista helgen före införandet av höger-  besök.   Tredagarsutflykten   ansågs  mest otroliga slag.
        trafik  1967,  genomfördes  den  sista  givande.
        utflykten  körandes  på  vänstersida
        av vägen. Det var väl ingen som ut-
        tryckligen  saknade  vänstertrafiken.
        Möjligen de som hade högerstyrda bi-
        lar, vilka numera istället kanske fram-
        står  som särskilt  originella. Det  var
                                                En Mercédès, från det första decenniet
        nog första gången Nils Johan Nilsson   på 1900-talet, ladförvarad av Kent Ols-
        deltog med sin något år tidigare från    son, i Partille/Jonseredstrakten. Dess
        England importerade Lagonda LG45.                    vidare öden är okända.


                                                                                               Ventilen • 7 | 2016
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12