Page 14 - Ventilen 2016-2
P. 14
HÄNDELSE ORDFÖRANDE SEKRETERARE LOKALER MEDLEMS ANM
ÅR ANTAL / AVGIFT
1966 Göteborgs Motorhistoriker (GMHK) bildas 20/4 Bengt Wallerius Vid några tillfällen fick vi disponera Toomas Tandre skickar ut ett upprop till medlemmarna i
CTH:s biblioteks cafeteria. Automobilhistoriska Klubben (AHK) och andra intresse-
rade i Göteborgsregionen angående framtida lokal klubb-
En av de tidiga medlemmarna, Mehis verksamhet: Mötet ska äga rum den 20 april
Tandre kunde genom sin anställning där
möjliggöra detta Det konstituerande mötet avhölls den 20 april 1966 i
CTH:s biblioteks sammanträdesrum där man kunde för-
nimma en högtidlig känsla. I en glasmonter fanns ett
brev i faksimil till CTH från Albert Einstein. Mötets ordfö-
rande, Bengt Wallerius, levde upp till den utsirade ordfö-
randestolen vid sammanträdesbordets kortända.
Arbetsutskottet bjuder till film- och stillbildsafton 7/12 på Enligt Sten Andersson deltog inte Kent Olsson, Sten An-
Industrimuseet dersson och Göran Lidén, som blev kassör
FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens) bildas Några länders klubbar för gammelbilsentusiaster inser
att ett kraftfullt europeiskt eller globalt organ måste upp-
rättas. Allt fler nationella och globala regler börjar påver-
ka gammelbilsentusiasterna på ett onödigt inskränkande
sätt.
VETERANBILSMÖTENA I
GÖTEBORG 1968-1970
Jan Segerfeldt
Redan tidigt i GMHK:s verksamhet ett tag för att de skulle bli en Det första av de tre ”Veteranbilsmötet
arrangerades tre viktiga och lokalavdelning till AHK i Stockholm. i Göteborg” som ägde rum 1968
uppmärksammade veteranbilsrallyn i 1966 bildades då GMHK officiellt, startade i Kungsbacka för att köra en
Göteborg. Sten Andersson skrev om som Bengt Ason Holm så väl beskrivit bana på cirka sju mil som avslutades
detta i Ventilen nr 4 2006 i samband i GMHK:s matrikel. 1968, 1969 och på Liseberg. De fem äldsta bilarna
med klubbens 40-årsjubileum. Han 1970 är Lisebergsrallynas tid för mig, körde i klassen ”Veteran 1905-18”
mindes att det i slutet på 1950-talet säger Sten Andersson, verkliga rallyn och allra äldst var en T-Ford från
fanns många exklusiva 30-talsbilar med automobiler. 1911 körd av Einar Martinsson från
kvar. En del användes i dagligt bruk, Vara (startnummer 1, se bild på sidan
andra blev blev stående av någon 15 nederst). och härnäst kom en
anledning. Priserna på gamla fordon Oryx 1914 körd av Bengt Wallerius. I
var låga och utbudet var stort. De klassen ”Vintage 1919-1930” körde
var kräsna men saknade antingen cirka 30 bilar, bland annat Sten
pengar eller mod att satsa en slant Andersson med sin Jewett från 1923.
på ett exklusivt objekt. Det var där Volvo hade anmält en Volvo ÖV4 1927,
på Industrihistoriska Samlingarna, i en PV4 1928 och en LV40 1928. En
dagligt tal kallat Industrimuseet, som specialklass för ”nyare” fordon kallad
Sten Andersson kom i kontakt med ”Classic 1931-1940” omfattade bland
Sigge Wennberg, Lennart Haajanen, annat en Hispano-Suiza från 1937 körd
Owe Persson och Göran Lindén. av Christian Kugelberg från Lund och
Ingenjör Åke Åberg var intendent på två brandbilar från Volvo årsmodeller
Industrimuseet och såg till att de även 1931 respektive 1935. Motorcyklarna
samlades till möten på museet. körde i egen klass. Sammanlagt 53
ekipage hade anmälts till rallyt. Rallyt
I slutet av 50-talet blev fler och fler avslutades egentligen först påföljande
involverade i deras träffar och de dag med en Concours d´élégance med
fungerade väl som en klubb. De ett 30-tal anmälda ekipage.
diskuterade ibland namn på sin
inofficiella klubb och det propagerades
Ventilen • 14 | 2016