Page 9 - Ventilen 2016-2
P. 9

HÄNDELSE  ORDFÖRANDE  SEKRETERARE  LOKALER    MEDLEMS          ANM
 ÅR                                            ANTAL   /  AVGIFT
 1960  Några AHK-medlemmar var verksamma hos IS.  IS bakom Konsthallen vid Göteborg. Här   Åke Åberg var föreståndare för IS och verkar ha lagt ner
         förvarades en del av Göteborgs industri-               ett stort engagemang för att lyfta fram samlingarna, som
 Sten Andersson påbörjade renoveringen av sin Jewett här och   historiska arv från Göteborgsutställning-  verkar under årtionde ha levt vind för våg. Under en pe-
 Lennart Haajanen arbetade med ett av samlingarnas motor-  en 1923.  riod verkade Volvo lämpa över allt gammalt till IS.
 fordon, En bil av märket ”Dansk Automobil- og Cyclefabrik”.
 Vid treklubbarsmötet 1961 propsade de danska deltagarna på     Man  kunde  hos  IS  se  den  tänkta  stjärnmotorn  från
 att den skulle repatrieras till sitt rätta hemland.v           1938?,  ett  tidigt provexemplar  av  P1800,  mängder  av
                                                                utställningsmotorer mm.
                                                                Någon gång 1962-63 tycks Volvos generositet ha sinat.












                                                                                  I det sena  1970-talet  låg kollektiva
                                                                                  lösningar  i tiden.  Tommy  Lindberg
                                                                                  hade  några  gånger  deltagit med  sin
                                                                                  äkta Londonbuss. En sådan där mack-
                                                                                  apär  drog  naturligtvis  stora  kostna-
                                                                                  der.1980  skickade  Bengt  Ason Holm
                                             Bo Ekwall med sin Lancia Aprilia i Frank-
                                             rike 1986 för att fira Aprilias introduk-  ut  en  propå  om  att  bilda en  andels-
                                             tion på Paris salongen 1936, alltså 50 år   förening, som skulle ta hand om den.
                                             tidigare. Bo tilldelades pokalen för att ha
                                             kört längst. Det  kanske samtidigt rådde   Vad man minns, så rann projektet ut
                                             en viss språkförbistring, då Bo ville sälja   i sanden.
                                             kofångaren för att i viss mån finansiera
                                             den långa resan, så han tog väl chansen
        Under  1970-talet  ordnades  ett an-  när han var i fokus för att hitta någon   Anette  Rosengren  försöker  i sin bok
                                             köpare. Hur det gick är ovisst.”
        tal teknikhistoriska  samarrangemang                                      ”Hotrodbyggare  och  andra  bilentusi-
        initierade  av IS  under  namnet  ”EX-  Bo  Ekwall var  en  färgstark  medlem,  aster”  från  år  2000,  ge  ett  helhets-
        TRAVAGANZA” – ett dåtida modeord.  som de flesta kommer ihåg. Alltid kö-  perspektiv av hobbyintresset för bilar
        Under en helg kunde det åkas ångtåg  rande sin FIAT 500 Topolino eller sin  i Sverige. Gammelbilsentusiasterna är
        mellan  Sjövik  och  Gräfsnäs,  ångbåt  Lancia  Aprilia. Han ställde alltid  upp  som olikväxande träd i en skog, anser
        med  S/S  Bohuslän  ut  i skärgården,  i  GMHKs  rally-  och  utflyktssamman-  författaren.  Intresset  är  inte  regel-
        gammal spårvagn i stadskärnan, och  hang.  Vid något  tillfälle  rapporteras  styrt utan var och en sätter sina egna
        sist men  inte  minst,  tittas  på  gamla  att  ett  evenemang  hade  fått  ställas  gränser.  Det  är  alltså högt  i tak.  Så
        bilar.                               in på grund av dåligt väder, så dåligt,  vi bilhistoriker är numera följaktligen
                                             skrevs det, att inte ens Bo Ekwall ställt  föremål  för  akademiska  studier  och
        Toomas  Tandre  skrev  för  GMHK i  upp.  I  yngre dagar var han aktiv  på  avhandlingar.  Vi är  därmed  accepte-
        programbladet:                       tävlingsbanan  med  en  Austin  Healey  rade  kulturbärare,  både  som histori-
                                             Sprite, så i den trängre bekantskaps-  ker och förvaltare av ett omfattande
        ”Eftersom  automobilen  till  sin karak-  kretsen gick han under smeknamnet  folkintresse.
        tär är dynamisk, bör den om den skall  ”Bosse Sprite”.
        bevaras till eftervärlden aldrig bringas
        till  slutgiltig  stillhet. Då  och  då  bör  Han gav sig emellanåt ut på Europas
        den väckas till liv på nytt för att – un-  motorvägar,  alltid orädd  och  kapa-
        der  spridande  av  de  ljud  och  dofter  bel  till  att  fixa  de  tekniska  problem,
        som var karaktäristiska för dess epok  som eventuellt kunde uppstå. Han var
        – förmedla intryck från gångna tiders  också  en  ypperlig  landsvägsförare,
        motorism.”                           Jag minns när vi skulle till ett Lancia-
                                             möte i Holland 1974, med hans Lancia
        Runt 1975 var Nils Johan Nilson ordfö-  Aprilia. Han kunde verkligen utnyttja
        rande och Bengt Ason Holm sekrete-   dess goda balans och resurser. Vi kör-
        rare. Båda med en anglofil inställning,  de säkert om fler bilar än vi blev om-
        vilket ju var det vanliga i bilhistoriska  körda av. Under en av festmåltiderna
        kretsar på den här tiden. Bengt, med  gav han prov på sin goda baryton/
        sin professionella kompetens,  gav  tenorstämma. Helt säkert kunde han
        GMHK  en  genomtänkt  grafisk  profil  ha gått långt som sångare. Hans bi-
        vid utskick  och  tog  dessutom  fram  lar kördes mycket, vilket visade hans
        designen på klubbmärket.             goda  hand  med  och  kunskaper  om
                                             motorfordon.

                                                                                               Ventilen • 9 | 2016
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14