Page 9 - Ventilen 2016-2
P. 9
HÄNDELSE ORDFÖRANDE SEKRETERARE LOKALER MEDLEMS ANM
ÅR ANTAL / AVGIFT
1960 Några AHK-medlemmar var verksamma hos IS. IS bakom Konsthallen vid Göteborg. Här Åke Åberg var föreståndare för IS och verkar ha lagt ner
förvarades en del av Göteborgs industri- ett stort engagemang för att lyfta fram samlingarna, som
Sten Andersson påbörjade renoveringen av sin Jewett här och historiska arv från Göteborgsutställning- verkar under årtionde ha levt vind för våg. Under en pe-
Lennart Haajanen arbetade med ett av samlingarnas motor- en 1923. riod verkade Volvo lämpa över allt gammalt till IS.
fordon, En bil av märket ”Dansk Automobil- og Cyclefabrik”.
Vid treklubbarsmötet 1961 propsade de danska deltagarna på Man kunde hos IS se den tänkta stjärnmotorn från
att den skulle repatrieras till sitt rätta hemland.v 1938?, ett tidigt provexemplar av P1800, mängder av
utställningsmotorer mm.
Någon gång 1962-63 tycks Volvos generositet ha sinat.
I det sena 1970-talet låg kollektiva
lösningar i tiden. Tommy Lindberg
hade några gånger deltagit med sin
äkta Londonbuss. En sådan där mack-
apär drog naturligtvis stora kostna-
der.1980 skickade Bengt Ason Holm
Bo Ekwall med sin Lancia Aprilia i Frank-
rike 1986 för att fira Aprilias introduk- ut en propå om att bilda en andels-
tion på Paris salongen 1936, alltså 50 år förening, som skulle ta hand om den.
tidigare. Bo tilldelades pokalen för att ha
kört längst. Det kanske samtidigt rådde Vad man minns, så rann projektet ut
en viss språkförbistring, då Bo ville sälja i sanden.
kofångaren för att i viss mån finansiera
den långa resan, så han tog väl chansen
Under 1970-talet ordnades ett an- när han var i fokus för att hitta någon Anette Rosengren försöker i sin bok
köpare. Hur det gick är ovisst.”
tal teknikhistoriska samarrangemang ”Hotrodbyggare och andra bilentusi-
initierade av IS under namnet ”EX- Bo Ekwall var en färgstark medlem, aster” från år 2000, ge ett helhets-
TRAVAGANZA” – ett dåtida modeord. som de flesta kommer ihåg. Alltid kö- perspektiv av hobbyintresset för bilar
Under en helg kunde det åkas ångtåg rande sin FIAT 500 Topolino eller sin i Sverige. Gammelbilsentusiasterna är
mellan Sjövik och Gräfsnäs, ångbåt Lancia Aprilia. Han ställde alltid upp som olikväxande träd i en skog, anser
med S/S Bohuslän ut i skärgården, i GMHKs rally- och utflyktssamman- författaren. Intresset är inte regel-
gammal spårvagn i stadskärnan, och hang. Vid något tillfälle rapporteras styrt utan var och en sätter sina egna
sist men inte minst, tittas på gamla att ett evenemang hade fått ställas gränser. Det är alltså högt i tak. Så
bilar. in på grund av dåligt väder, så dåligt, vi bilhistoriker är numera följaktligen
skrevs det, att inte ens Bo Ekwall ställt föremål för akademiska studier och
Toomas Tandre skrev för GMHK i upp. I yngre dagar var han aktiv på avhandlingar. Vi är därmed accepte-
programbladet: tävlingsbanan med en Austin Healey rade kulturbärare, både som histori-
Sprite, så i den trängre bekantskaps- ker och förvaltare av ett omfattande
”Eftersom automobilen till sin karak- kretsen gick han under smeknamnet folkintresse.
tär är dynamisk, bör den om den skall ”Bosse Sprite”.
bevaras till eftervärlden aldrig bringas
till slutgiltig stillhet. Då och då bör Han gav sig emellanåt ut på Europas
den väckas till liv på nytt för att – un- motorvägar, alltid orädd och kapa-
der spridande av de ljud och dofter bel till att fixa de tekniska problem,
som var karaktäristiska för dess epok som eventuellt kunde uppstå. Han var
– förmedla intryck från gångna tiders också en ypperlig landsvägsförare,
motorism.” Jag minns när vi skulle till ett Lancia-
möte i Holland 1974, med hans Lancia
Runt 1975 var Nils Johan Nilson ordfö- Aprilia. Han kunde verkligen utnyttja
rande och Bengt Ason Holm sekrete- dess goda balans och resurser. Vi kör-
rare. Båda med en anglofil inställning, de säkert om fler bilar än vi blev om-
vilket ju var det vanliga i bilhistoriska körda av. Under en av festmåltiderna
kretsar på den här tiden. Bengt, med gav han prov på sin goda baryton/
sin professionella kompetens, gav tenorstämma. Helt säkert kunde han
GMHK en genomtänkt grafisk profil ha gått långt som sångare. Hans bi-
vid utskick och tog dessutom fram lar kördes mycket, vilket visade hans
designen på klubbmärket. goda hand med och kunskaper om
motorfordon.
Ventilen • 9 | 2016