Page 4 - Ventilen 2016-2
P. 4

HÄNDELSE                                                 ORDFÖRANDE       SEKRETERARE                       LOKALER                               MEDLEMS          ANM
            ÅR                                                                                                                                                        ANTAL   /  AVGIFT
          1958      Artikel i Autohistorica nr 1 1958:                                                                                                                                 Artikeln återgiven i Ventilen 2015 nr 1 s 12 f


                    ”FRÅN GÖTEBORGS AUTOMOBILVÄRLD” av Björn Linn.

                    Stadens  mer  spektakulära  äldre fordon  beskrivs.  Dessutom
                    presenteras fordonen hos Industrihistoriska Samlingarna (IS).

                     GMHKs gryning





                                                      Owe Persson

        Det  var en  gång  några  grabbar  eller                                  öppnade  för  att där  få  se många  av
        unga män, som drogs till Ekmansga-                                        de gamla bilar och motorcyklar, vilka
        tan  bakom  Konsthallen  vid  Götaplat-                                   man tidigare endast läst om i böcker
        sen  i  Göteborg.  Här  huserade  Indu-                                   och tidningar. Litteraturen var inte så
        strihistoriska Samlingarna  (IS),  som                                    omfattande men på Gumperts hittade
        var en rest från Göteborgsutställning-                                    man på avdelningen för teknisk litte-
        en 1923. Vävstolar, karamellblandare,                                     ratur emellanåt någon engelsk bok om
        sockertoppsgjutformar  och  andra  re-  En Rolls-Royce väcker alltid lite extra in-  gamla bilar. Kanske egentligen inte så
        likter från  den tidiga industriella och   tresse med sina egenheter och arrogans.   dumt då flera av de tidiga entusiaster-
                                             På förarplatsens golv finns en liten pedal,
        tekniska  utvecklingen hade  kvarläm-  som enligt texten inte skall användas   na snabbt bättrade på sina språkkun-
        nats här. Men det som lockade grab-  inom de förenade kungadömena. Den    skaper. I Sverige fanns inte så många
                                             kopplar bort ljuddämparen, något som
        barna var självfallet de gamla fordo-  tydligen var helt OK att göra på kontinen-  motortidningar förutom FART, i vilken
        nen,  som  i stort sett var  i rätt  gott   ten.                          Tom  Brahmer  skrev  aptitretande  ar-
        skick. De hade tillkommit senare men  I  januari  1954  kom  filmen  ”På  vift  tiklar  om  avsomnade  lyxbilsmärken.
        stått övergivna i den gamla byggna-  med Genevieve” och här kunde man  Man hade också den intressanta ”Bil-
        den, som kanske inte var något kvali-  se hur intresset för gamla bilar kunde  historiska  Revyn”  där  enskilda  äldre,
        tetsbygge, eftersom den var den sista  bli en livsstil. Den brittiske distributö-  svenskägda bilar presenterades.
        kvarvarande  resten  av de tillfälliga  ren Rank trodde inte på den men den
        uppbyggnader, som utgjort det mesta  blev en stor succé.                    Till  ”Farfars  Bil”  hade  några  av  bi-
        av utställningen.                                                         larna från IS snyggats upp med om-
                                             1959  ordnades  i Konserthallen  på  lackeringar i matta kulörer. Det före-
        För min egen del hade jag sett ett re-  Liseberg  utställningen ”Farfars  Bil”  kom  även  fordon  som  lånats  in  från
        portage i Teknik för Alla någon gång  arrangerad  tillsammans  med  Press-  privatpersoner. Utställningen blev ett
        1958  med  bilder visande  bl.a.  en  sens Rundtur, som varje år gav ut det  genombrott för en mer respektfull syn
        Rolls-Royce  Silver  Ghost.  Under  den  lilla rundturshäftet  med  alla  rabatt-  på gamla bilar, som tidigare setts ge-
        långa  Törnrosasömnen  hade  IS  for-  erbjudanden  för  olika  evenemang  i  nom ett skimmer av kuriöst löje. Den
        don var utsatta för en viss vandalism  Göteborg.                          tekniska utvecklingen med alla expe-
        med  bortplockade  delar.  Samlingens                                     riment åt olika håll hade allt eftersom
        Rolls-Royce var imponerande och in-                                       lett till  de fungerande  och praktiska
        tressant  men  den  hade  förmodligen                                     bilar, som byggde upp massbilismen.
        fått sitt kylarlock stulet. Några i gäng-                                 Men  framförallt var  det  nog  skönhe-
        et bekostade emellertid en ersättning.                                    ten - särskilt det vackra utförandet av
                                                                                  de  mekaniska  delarna  och  karosse-
                                                                                  rierna hos bilarna och motorcyklarna
                                                                                  från  förr - som  tilltalade många.  Att
                                                                                  bevara de här artefakterna var viktigt,
                                                                                  det blev uppenbart för allmänheten. I
                                                                                  GP, 23 mars 1959 nämns att en ”bil-
                                                                                  historisk  klubb”  eventuellt  skul-
                                                                                  le  bildas,  vilket  gjorde  att  man  vå-
                                                                                  gade  gå  till  IS  på  Ekmansga-
                                                                                  tan och ringa på

                                                                                  För  de  unga  männen  som  träffades
                                                                                  hos IS vid Ekmansgatan var detta re-
                                                                                  dan  självklart.  Sten  Andersson,  Len-
                                                                                  nart Haajanen m.fl. hade redan skaf-
        Det nytillverkade kylarlocket, som likt                                   fat  sig fordon, som  skulle rustas  för
        det ursprungliga saknar den berömda
        damen.                                                                    att  åter  kunna  användas.  Några  fick
                                             Man  gick  naturligtvis dit  så  fort  den  möjlighet  att  handgripligen  arbeta

          Ventilen • 4 | 2016
   1   2   3   4   5   6   7   8   9