Page 4 - Ventilen 2016-2
P. 4
HÄNDELSE ORDFÖRANDE SEKRETERARE LOKALER MEDLEMS ANM
ÅR ANTAL / AVGIFT
1958 Artikel i Autohistorica nr 1 1958: Artikeln återgiven i Ventilen 2015 nr 1 s 12 f
”FRÅN GÖTEBORGS AUTOMOBILVÄRLD” av Björn Linn.
Stadens mer spektakulära äldre fordon beskrivs. Dessutom
presenteras fordonen hos Industrihistoriska Samlingarna (IS).
GMHKs gryning
Owe Persson
Det var en gång några grabbar eller öppnade för att där få se många av
unga män, som drogs till Ekmansga- de gamla bilar och motorcyklar, vilka
tan bakom Konsthallen vid Götaplat- man tidigare endast läst om i böcker
sen i Göteborg. Här huserade Indu- och tidningar. Litteraturen var inte så
strihistoriska Samlingarna (IS), som omfattande men på Gumperts hittade
var en rest från Göteborgsutställning- man på avdelningen för teknisk litte-
en 1923. Vävstolar, karamellblandare, ratur emellanåt någon engelsk bok om
sockertoppsgjutformar och andra re- En Rolls-Royce väcker alltid lite extra in- gamla bilar. Kanske egentligen inte så
likter från den tidiga industriella och tresse med sina egenheter och arrogans. dumt då flera av de tidiga entusiaster-
På förarplatsens golv finns en liten pedal,
tekniska utvecklingen hade kvarläm- som enligt texten inte skall användas na snabbt bättrade på sina språkkun-
nats här. Men det som lockade grab- inom de förenade kungadömena. Den skaper. I Sverige fanns inte så många
kopplar bort ljuddämparen, något som
barna var självfallet de gamla fordo- tydligen var helt OK att göra på kontinen- motortidningar förutom FART, i vilken
nen, som i stort sett var i rätt gott ten. Tom Brahmer skrev aptitretande ar-
skick. De hade tillkommit senare men I januari 1954 kom filmen ”På vift tiklar om avsomnade lyxbilsmärken.
stått övergivna i den gamla byggna- med Genevieve” och här kunde man Man hade också den intressanta ”Bil-
den, som kanske inte var något kvali- se hur intresset för gamla bilar kunde historiska Revyn” där enskilda äldre,
tetsbygge, eftersom den var den sista bli en livsstil. Den brittiske distributö- svenskägda bilar presenterades.
kvarvarande resten av de tillfälliga ren Rank trodde inte på den men den
uppbyggnader, som utgjort det mesta blev en stor succé. Till ”Farfars Bil” hade några av bi-
av utställningen. larna från IS snyggats upp med om-
1959 ordnades i Konserthallen på lackeringar i matta kulörer. Det före-
För min egen del hade jag sett ett re- Liseberg utställningen ”Farfars Bil” kom även fordon som lånats in från
portage i Teknik för Alla någon gång arrangerad tillsammans med Press- privatpersoner. Utställningen blev ett
1958 med bilder visande bl.a. en sens Rundtur, som varje år gav ut det genombrott för en mer respektfull syn
Rolls-Royce Silver Ghost. Under den lilla rundturshäftet med alla rabatt- på gamla bilar, som tidigare setts ge-
långa Törnrosasömnen hade IS for- erbjudanden för olika evenemang i nom ett skimmer av kuriöst löje. Den
don var utsatta för en viss vandalism Göteborg. tekniska utvecklingen med alla expe-
med bortplockade delar. Samlingens riment åt olika håll hade allt eftersom
Rolls-Royce var imponerande och in- lett till de fungerande och praktiska
tressant men den hade förmodligen bilar, som byggde upp massbilismen.
fått sitt kylarlock stulet. Några i gäng- Men framförallt var det nog skönhe-
et bekostade emellertid en ersättning. ten - särskilt det vackra utförandet av
de mekaniska delarna och karosse-
rierna hos bilarna och motorcyklarna
från förr - som tilltalade många. Att
bevara de här artefakterna var viktigt,
det blev uppenbart för allmänheten. I
GP, 23 mars 1959 nämns att en ”bil-
historisk klubb” eventuellt skul-
le bildas, vilket gjorde att man vå-
gade gå till IS på Ekmansga-
tan och ringa på
För de unga männen som träffades
hos IS vid Ekmansgatan var detta re-
dan självklart. Sten Andersson, Len-
nart Haajanen m.fl. hade redan skaf-
Det nytillverkade kylarlocket, som likt fat sig fordon, som skulle rustas för
det ursprungliga saknar den berömda
damen. att åter kunna användas. Några fick
Man gick naturligtvis dit så fort den möjlighet att handgripligen arbeta
Ventilen • 4 | 2016