Page 5 - Ventilen 2016-2
P. 5

HÄNDELSE  ORDFÖRANDE  SEKRETERARE  LOKALER    MEDLEMS          ANM
 ÅR                                            ANTAL   /  AVGIFT
 1958  Artikel i Autohistorica nr 1 1958:                       Artikeln återgiven i Ventilen 2015 nr 1 s 12 f


 ”FRÅN GÖTEBORGS AUTOMOBILVÄRLD” av Björn Linn.

 Stadens  mer  spektakulära  äldre fordon  beskrivs.  Dessutom
 presenteras fordonen hos Industrihistoriska Samlingarna (IS).


        med  samlingens  fordon  eller att  få
        plats för egna projekt. Exempelvis på-
        började Sten Andersson renoveringen
        av sin Jewett här.

        Föreståndaren för IS hette Åke Åberg
        och  han  verkar  ha  skapat  sitt  upp-
        drag på egen  hand.  Ingenjör Åberg,
        som han tilltalades, hade en bakgrund
        blandad av teknisk utbildning och hu-
        manistiska studier. Hans syn på gamla
        bilar framgår tydligt av denna beskriv-
        ning av museets bilar:

        ”Ni kanske frågar. Går museets  bi-
        lar.  I  allmänhet,  ja!  Av  10  är  8  fullt
        körbara.  Målet  är  att  alla  skall gå.
        En  bil som  står,  dör  sakta.  Jag  me-
        nar  att  man  helt  enkelt  ska  köra   I treklubbarsmötet 1961 ingick också en utflykt till Sigge Wennbergs lada i Målöga
        dem  då  och  då  på  ett  vettigt sätt.   Ytterstad, där han förvarade sina automobiler: Packard, Auburn och Daimler. Därtill
                                             upplät han även platser åt andra klubbkompisar. Till höger syns en Bugatti Typ 57
        Jag har kört några av museets bilar,   från 1936. Den kördes av Curt Borgenstam, som var AHKs dåvarande ordförande.
        Kriegern,  Detroiten,  Scanian,  Cross-  emanget av detta slag i vår stad och  öppna stora dubbelporten, där orädda
        leyn,  Rollsen och  Volvon.  Volvon  t.  antagligen också i Norden. Mötet finns  hantverkare snabbt, tyckte jag, fixade
        om.  350  mil en  sommar.  Att  köra  skildrat i ”Ventilen” 3-2011. Efter det-  till en gammal bil. Bengt körde till var-
        30-talsbil är ett nöje, att köra 20tals-  ta evenemang började det bilhistoris-  dags  en  Rover  75  med  tvåsiffrigt  O-
        bil en sportprestation, 10-tal, en ädel  ka nätverket att växa sig tätare. Kär-  nummer. Denna bil, några år gammal,
        konst och 0-tal, ja - det är ett under.                                                                               nan utgjordes av några medlemmar i  hade  redan  början  till  en  historisk
                                             AHK, som då var den enda bilhistoris-  gloria runt sig. Bengt framhöll gärna
        Å. Åberg 12/12 -60.”                 ka klubben i vårt land. Sten Anders-  dess  proveniens,  då  kanske  Ingrid
                                             son, Lennart Haajanen, Kent Olsson,  Bergman och Ulf Peder Olrog suttit i
                                             Bengt Wallerius, Sigge Wennberg och  dess baksäte.
                                             kanske några till, utgjorde kärnan.

                                             Ingenjör  Åberg  ställde IS  lokaler  till
                                             förfogande för kvällsträffar, som blan-
                                             dades med ”hemma hos” bland några
                                             medlemmar. Bengt Wallerius var nog
                                             den  tidigaste aktive  gammelbil-en-
                                             tusiasten med sin Oryx K från 1914.
                                             Den  hade  ursprungligen  deltagit i
                                             första  världskriget  och  kunde  även
                                             uppvisa  kulhål.  I  början  av  1920-ta-  På  sensommaren  1961  var  det  dags
                                             let  inköptes  den  av  hans  far  för  att  för den första utfärden, som gick till
                                             långt senare bli avställd. I början av  Kungälv. Bilarna var Bengt Wallerius´
                                             1950-talet sattes den i stånd av sonen  Oryx  och  Lennart  Haajanens  lånade
        Åke Åberg tillsammans med Volvochefen   Bengt. Den hade även en kort teater-  Mercedes-Benz  200  från  sent 1930-
        Gunnar Engellau, vilken överlämnar en   karriär bakom sig, då den uppträdde  tal.  Deltagarna  fick  plats  i  de  båda
        Volvobrandbil till IS.
                                             på  Stadsteaterns  scen.  Oryx-bilen  gammelbilarna. Det var intressant att
        Vid pingsten 1961 ordnades ett bilhis-  användes  ganska  flitigt  i  alla  väder,  få köra en gammal MB med ”schnell-
        toriskt  treklubbarsmöte  i  Göteborg.  vilket den verkade tåla efter en upp-  gang”  -  en  vacuumpåverkad  över-
        Några  av medlemmarna  i ”Dansk  rustning hos Verkstads AB Centralen,  växel. Fortfarande gick vägen till Oslo
        Veteranbilkub”, ”Norsk  Veteranvogn-  nära  Masthuggstorget.  Denna  firma  över det gamla torget och in på Västra
        klub” och den svenska ”Automobilhis-  åberopades ibland när man ville låta  gatan. Idag när man ser infarten från
        toriska Klubben (AHK)” hade kört till  renovera en gammal bil. Som boende  torget  verkar  den  knappt  duga  som
        Göteborg. Det var det första arrang-  nära kikade jag in i den på sommaren  cykelväg.


                                                                                               Ventilen • 5 | 2016
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10