Page 5 - Ventilen 2016-2
P. 5
HÄNDELSE ORDFÖRANDE SEKRETERARE LOKALER MEDLEMS ANM
ÅR ANTAL / AVGIFT
1958 Artikel i Autohistorica nr 1 1958: Artikeln återgiven i Ventilen 2015 nr 1 s 12 f
”FRÅN GÖTEBORGS AUTOMOBILVÄRLD” av Björn Linn.
Stadens mer spektakulära äldre fordon beskrivs. Dessutom
presenteras fordonen hos Industrihistoriska Samlingarna (IS).
med samlingens fordon eller att få
plats för egna projekt. Exempelvis på-
började Sten Andersson renoveringen
av sin Jewett här.
Föreståndaren för IS hette Åke Åberg
och han verkar ha skapat sitt upp-
drag på egen hand. Ingenjör Åberg,
som han tilltalades, hade en bakgrund
blandad av teknisk utbildning och hu-
manistiska studier. Hans syn på gamla
bilar framgår tydligt av denna beskriv-
ning av museets bilar:
”Ni kanske frågar. Går museets bi-
lar. I allmänhet, ja! Av 10 är 8 fullt
körbara. Målet är att alla skall gå.
En bil som står, dör sakta. Jag me-
nar att man helt enkelt ska köra I treklubbarsmötet 1961 ingick också en utflykt till Sigge Wennbergs lada i Målöga
dem då och då på ett vettigt sätt. Ytterstad, där han förvarade sina automobiler: Packard, Auburn och Daimler. Därtill
upplät han även platser åt andra klubbkompisar. Till höger syns en Bugatti Typ 57
Jag har kört några av museets bilar, från 1936. Den kördes av Curt Borgenstam, som var AHKs dåvarande ordförande.
Kriegern, Detroiten, Scanian, Cross- emanget av detta slag i vår stad och öppna stora dubbelporten, där orädda
leyn, Rollsen och Volvon. Volvon t. antagligen också i Norden. Mötet finns hantverkare snabbt, tyckte jag, fixade
om. 350 mil en sommar. Att köra skildrat i ”Ventilen” 3-2011. Efter det- till en gammal bil. Bengt körde till var-
30-talsbil är ett nöje, att köra 20tals- ta evenemang började det bilhistoris- dags en Rover 75 med tvåsiffrigt O-
bil en sportprestation, 10-tal, en ädel ka nätverket att växa sig tätare. Kär- nummer. Denna bil, några år gammal,
konst och 0-tal, ja - det är ett under. nan utgjordes av några medlemmar i hade redan början till en historisk
AHK, som då var den enda bilhistoris- gloria runt sig. Bengt framhöll gärna
Å. Åberg 12/12 -60.” ka klubben i vårt land. Sten Anders- dess proveniens, då kanske Ingrid
son, Lennart Haajanen, Kent Olsson, Bergman och Ulf Peder Olrog suttit i
Bengt Wallerius, Sigge Wennberg och dess baksäte.
kanske några till, utgjorde kärnan.
Ingenjör Åberg ställde IS lokaler till
förfogande för kvällsträffar, som blan-
dades med ”hemma hos” bland några
medlemmar. Bengt Wallerius var nog
den tidigaste aktive gammelbil-en-
tusiasten med sin Oryx K från 1914.
Den hade ursprungligen deltagit i
första världskriget och kunde även
uppvisa kulhål. I början av 1920-ta- På sensommaren 1961 var det dags
let inköptes den av hans far för att för den första utfärden, som gick till
långt senare bli avställd. I början av Kungälv. Bilarna var Bengt Wallerius´
1950-talet sattes den i stånd av sonen Oryx och Lennart Haajanens lånade
Åke Åberg tillsammans med Volvochefen Bengt. Den hade även en kort teater- Mercedes-Benz 200 från sent 1930-
Gunnar Engellau, vilken överlämnar en karriär bakom sig, då den uppträdde tal. Deltagarna fick plats i de båda
Volvobrandbil till IS.
på Stadsteaterns scen. Oryx-bilen gammelbilarna. Det var intressant att
Vid pingsten 1961 ordnades ett bilhis- användes ganska flitigt i alla väder, få köra en gammal MB med ”schnell-
toriskt treklubbarsmöte i Göteborg. vilket den verkade tåla efter en upp- gang” - en vacuumpåverkad över-
Några av medlemmarna i ”Dansk rustning hos Verkstads AB Centralen, växel. Fortfarande gick vägen till Oslo
Veteranbilkub”, ”Norsk Veteranvogn- nära Masthuggstorget. Denna firma över det gamla torget och in på Västra
klub” och den svenska ”Automobilhis- åberopades ibland när man ville låta gatan. Idag när man ser infarten från
toriska Klubben (AHK)” hade kört till renovera en gammal bil. Som boende torget verkar den knappt duga som
Göteborg. Det var det första arrang- nära kikade jag in i den på sommaren cykelväg.
Ventilen • 5 | 2016