Page 9 - Ventilen 2017-1
P. 9
En riktig raritet, en specialbyggd 2-dör- att bygga bilkarosserier, många av dessa version är till skillnad från föregångaren
rars Bentley Turbo R med kunglig prove- också med anledning av kungliga beställ- inte skapad från scratch av biltillverka-
niens. Enligt Hooper tillverkades endast ningar. Verksamheten las ner 1959 men en ren själv utan en förädlad version av fa-
cirka 13 exemplar av Bentley Turbo R servicefirma, Hooper Motor Services, be- brikens standardmodell. Men det finns
coupé, varav ytterst få är vänsterstyrda. hölls samtidigt för att fortsätta att stödja fler föregångare. Karossmakaren James
Bentleyn köptes ny av Qatars emirfamilj alla gamla kunder. En av dessa var Colin H Young gjorde 1967 15 ombyggda exem-
1988 och skickades direkt till karosserima- Hyams från Australien, som alltid lät serva plar av Bentley T series (tillsammans med
karen Hooper & Co där den specialutrusta- sina bilar i England. Han chockades över 35 stycken likadana Rolls-Royce Silver
des med bland annat guldpläterade detal- hur nedgånget företaget var och över att Shadow). Då var det fråga om direkt kon-
jer och kylskåp i baksätets ryggstöd. Enligt lokalen där verkstaden låg, Clabon Works vertering från fyra till två dörrar utan nå-
fakturakopior blev totalpriset inklusive på Kimberley Road i London NW6, saknade gon omändrad design i övrigt. Resultatet
ombyggnad cirka £190.000, vilket med da- både normal uppvärmning och godtagbar blev inte så lyckat och kan nog ha bidra-
gens pundkurs blir strax över två miljoner belysning. Entreprenören Hyams insåg git till och eventuellt även påskyndat att
kronor. Motorn uppges vara i originalutfö- dock potentialen och bestämde sig 1981 för James Young fick lägga ner firman senare
rande, vilket i så fall innebär en 6,75 liter att ta över och investera pengar från sina samma år. Hoopers viktigaste inspira-
stor V8:a med turboladdning och kring 320 fastighetsföretag i Australien. Samtidigt tionskälla är nog ändå den unika Bentley
hästkrafter. Emiren och hans familj har passade han på att köpa namnet Hooper T ”Coupe espeziale” som byggdes av
(såklart) inte använt Bentley-coupén som Coachbuilders Ltd, under vilket han sedan Pininfarina (i design av Paolo Martin) 1968
sin främsta bruksbil, därav det exceptio- startade en helt ny bilförädlingsverksam- på chassi nr CBH 4033 för Lord Hanson (se
nellt låga miltalet, bara har gått 800 mil. het. Det revitaliserade Hooper presente- Bulletinen nr 1 2013 sid 18-23). Bilen sål-
Inte så konstigt eftersom ägarna har haft rade sina första ”skräddarsydda” modeller des senast på Bonhams auktion 2015 för £
ett stort antal bilar att välja mellan. på den stora bilutställningen i Birmingham 250 000. Man bör rimligen kunna hävda att
1982. Den första tvådörrade versionen vi- Hoopers Two-Door Turbo R är 1980-talets
Vår medlem Robert Högdahl har berättat sades på Genevesalongen 1985. Firman svar på Lord Hansons speciella exemplar.
att han länge hade gått och drömt om att sålde cirka 140 kraftigt modifierade Rolls- Ingen dålig förebild, alltså!
hitta en intressant tvådörrars Bentley- Royce Silver Spirit och Bentley Turbo R
kupé som ersättning för den fina 60-tals under en femtonårsperiod. Sommaren Roberts Bentley Turbo R Hooper Two-Door
Mercedes-Benz-kupén som han sålde för 2013 samlades cirka 10 av dessa speci- har samma tysta 6,75 liter V-8 med turbo
några år sedan. Det tog lång tid för ho- albilar med ägare på sin särskild första som Bentley Motors original. Med sina 328
nom att hitta idealbilen men så plötsligt ”HooperFest” vid Rockingham Castle un- hästkrafter och med sitt goda vridmoment
en dag gavs ett tillfälle. Idag kan Robert der RREC:s Annual Rally, där även Hyams gör den lätt 0-100 på 7 sekunder och kan
visa upp sitt nyförvärv, en Bentley Turbo R närvarade personligen. nå en toppfart av 230 km/t. Utmärkande
specialbyggd hos Hooper & Co under 1987. för den tidiga Hooperversionen, förutom
Som underlag har den en Bentley Turbo R När Rolls-Royce slutade tillverka Rolls- att den har två långa dörrar (förlängda
byggd i fabriken i Crewe. Efter ombyggnad Royce Silver Shadow Mulliner Park Ward med 20 cm) i stället för fyra kortare, är att
hos Hooper & Co har den bara två dörrar i two door saloon 1980 (senare omdöpt till bakrutan är mindre (106 cm bred i stäl-
stället för fyra och skiljer sig även i många Corniche) och dess motsvarande Bentley let för 136 cm), den har kromade alumi-
andra avseenden från de vanliga model- T, uppstod ett glapp som Hooper ville niumfälgar, elektrisk taklucka, mesh-grill
lerna. Bilen är specialbeställd för ingen vara med att fylla. Rolls-Royce Motors och blanka lister i rostfritt stål litet här och
mindre än emiren av Qatar. hade skissat på en tvådörrad coupémo- var. Mitt på motorhuven sitter ett par spe-
dell av Silver Spirit/Bentley Mulsanne men ciella luftintag, NACA (National Advisory
Det välkända karosserimakarföretaget gick inte vidare med den av ekonomiska Committee for Aeronautics) air scoops, ett
Hooper & Co (Coachbuilders) Ltd i London skäl. Eftersom det hade funnits tvådör- stort för lufttillförsel för turbon och ett li-
byggde från 1807 och framåt många av de rade Bentley Continental ända sedan tidigt tet bara på skoj! Lackeringen sägs omfatta
absolut finaste karosserna för hästdragna 1950-tal, kan man tänka sig att Hoopers 27 lager med handpolering mellan varje
vagnar, bland annat för det engelska hovet, tvådörrade Bentley Turbo R har inspirerats skikt. Interiören utfördes i de mest exklu-
innan de under tidigt 1900-tal övergick till av Bentley R-type Continental. Hoopers siva franska och italienska träslagen med
Ventilen • 9 | 2017