Page 9 - Ventilen 2017-1
P. 9

En  riktig  raritet,  en  specialbyggd  2-dör-  att bygga bilkarosserier, många av dessa  version är till  skillnad från föregångaren
        rars  Bentley  Turbo  R  med  kunglig  prove-  också med anledning av kungliga beställ-  inte  skapad  från  scratch  av  biltillverka-
        niens.  Enligt  Hooper  tillverkades  endast  ningar. Verksamheten las ner 1959 men en  ren  själv  utan  en  förädlad  version  av  fa-
        cirka  13  exemplar  av  Bentley  Turbo  R  servicefirma, Hooper Motor Services, be-  brikens  standardmodell.  Men  det  finns
        coupé,  varav  ytterst  få  är  vänsterstyrda.  hölls samtidigt för att fortsätta att stödja  fler  föregångare.  Karossmakaren  James
        Bentleyn köptes ny av Qatars emirfamilj  alla gamla kunder. En av dessa var Colin H  Young  gjorde  1967  15  ombyggda  exem-
        1988 och skickades direkt till karosserima-  Hyams från Australien, som alltid lät serva  plar av Bentley T series (tillsammans med
        karen Hooper & Co där den specialutrusta-  sina  bilar  i England.  Han  chockades  över  35  stycken  likadana  Rolls-Royce  Silver
        des med bland annat guldpläterade detal-  hur nedgånget företaget var och över att  Shadow). Då var det fråga om direkt kon-
        jer och kylskåp i baksätets ryggstöd. Enligt  lokalen där verkstaden låg, Clabon Works  vertering från fyra till två dörrar utan nå-
        fakturakopior  blev  totalpriset  inklusive  på Kimberley Road i London NW6, saknade  gon omändrad design i övrigt. Resultatet
        ombyggnad cirka £190.000, vilket med da-  både normal uppvärmning och godtagbar  blev inte så lyckat och kan nog ha bidra-
        gens pundkurs blir strax över två miljoner  belysning.    Entreprenören  Hyams  insåg  git  till och  eventuellt  även  påskyndat  att
        kronor. Motorn uppges vara i originalutfö-  dock potentialen och bestämde sig 1981 för  James Young fick lägga ner firman senare
        rande, vilket i så fall innebär en 6,75 liter  att ta över och investera pengar från sina  samma år. Hoopers viktigaste inspira-
        stor V8:a med turboladdning och kring 320  fastighetsföretag  i  Australien.  Samtidigt  tionskälla är nog ändå den unika Bentley
        hästkrafter.  Emiren  och  hans familj har  passade han på att köpa namnet Hooper  T ”Coupe espeziale” som byggdes av
        (såklart) inte använt Bentley-coupén som  Coachbuilders Ltd, under vilket han sedan  Pininfarina (i design av Paolo Martin) 1968
        sin  främsta  bruksbil,  därav  det  exceptio-  startade en helt ny bilförädlingsverksam-  på chassi nr CBH 4033 för Lord Hanson (se
        nellt låga miltalet, bara har gått 800 mil.  het.  Det  revitaliserade  Hooper  presente-  Bulletinen nr 1 2013 sid 18-23). Bilen sål-
        Inte så konstigt eftersom ägarna har haft  rade sina första ”skräddarsydda” modeller  des senast på Bonhams auktion 2015 för £
        ett stort antal bilar att välja mellan.  på den stora bilutställningen i Birmingham  250 000. Man bör rimligen kunna hävda att
                                             1982. Den första tvådörrade versionen vi-  Hoopers Two-Door Turbo R är 1980-talets
        Vår medlem Robert Högdahl har berättat  sades  på  Genevesalongen  1985.  Firman  svar på Lord Hansons speciella exemplar.
        att han länge hade gått och drömt om att  sålde cirka 140 kraftigt modifierade Rolls-  Ingen dålig förebild, alltså!
        hitta  en intressant tvådörrars Bentley-  Royce  Silver  Spirit  och  Bentley  Turbo  R
        kupé  som  ersättning  för  den  fina  60-tals  under en  femtonårsperiod. Sommaren  Roberts Bentley Turbo R Hooper Two-Door
        Mercedes-Benz-kupén  som  han sålde  för  2013  samlades  cirka  10  av  dessa  speci-  har samma tysta 6,75 liter V-8 med turbo
        några  år  sedan.  Det tog  lång tid för  ho-  albilar  med  ägare  på  sin  särskild  första  som Bentley Motors original. Med sina 328
        nom  att  hitta  idealbilen  men  så  plötsligt  ”HooperFest” vid Rockingham Castle un-  hästkrafter och med sitt goda vridmoment
        en dag gavs ett tillfälle. Idag kan Robert  der RREC:s Annual Rally, där även Hyams  gör den lätt 0-100 på 7 sekunder och kan
        visa upp sitt nyförvärv, en Bentley Turbo R  närvarade personligen.      nå en toppfart av 230 km/t. Utmärkande
        specialbyggd hos Hooper & Co under 1987.                                 för  den  tidiga  Hooperversionen,  förutom
        Som underlag har den en Bentley Turbo R  När  Rolls-Royce  slutade  tillverka  Rolls-  att den har två långa dörrar (förlängda
        byggd i fabriken i Crewe. Efter ombyggnad  Royce  Silver  Shadow  Mulliner  Park  Ward  med 20 cm) i stället för fyra kortare, är att
        hos Hooper & Co har den bara två dörrar i  two door saloon 1980 (senare omdöpt till  bakrutan är mindre (106 cm bred i stäl-
        stället för fyra och skiljer sig även i många  Corniche) och dess motsvarande  Bentley  let för  136  cm),  den  har  kromade  alumi-
        andra avseenden från de vanliga model-  T,  uppstod  ett  glapp  som  Hooper  ville  niumfälgar, elektrisk taklucka, mesh-grill
        lerna. Bilen är specialbeställd för ingen  vara  med  att  fylla.  Rolls-Royce  Motors  och blanka lister i rostfritt stål litet här och
        mindre än emiren av Qatar.           hade  skissat  på  en  tvådörrad  coupémo-  var. Mitt på motorhuven sitter ett par spe-
                                             dell av Silver Spirit/Bentley Mulsanne men  ciella  luftintag,  NACA  (National Advisory
        Det  välkända  karosserimakarföretaget  gick  inte  vidare  med  den  av  ekonomiska  Committee for Aeronautics) air scoops, ett
        Hooper & Co (Coachbuilders) Ltd i London  skäl. Eftersom det hade funnits tvådör-  stort för lufttillförsel för turbon och ett li-
        byggde från 1807 och framåt många av de  rade Bentley Continental ända sedan tidigt  tet bara på skoj! Lackeringen sägs omfatta
        absolut finaste karosserna för hästdragna  1950-tal,  kan  man tänka  sig att Hoopers  27 lager med handpolering mellan varje
        vagnar, bland annat för det engelska hovet,  tvådörrade Bentley Turbo R har inspirerats  skikt. Interiören utfördes i de mest exklu-
        innan de under tidigt 1900-tal övergick till  av Bentley R-type Continental. Hoopers  siva franska och italienska träslagen med





























                                                                                               Ventilen • 9 | 2017
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14