Page 4 - Ventilen 2017-1
P. 4
VÄRLDENS FÖRSTA SUV
Jan Segerfeldt
ej, Range Rover var fak- försedd med fyrhjulsdrift och en stark soner, alternativt väldigt generöst
tiskt inte den första SUV:en motor. Ofta har en SUV hög mark- lastutrymme. Därmed kunde den be-
Ni världshistorien - inte heller frigång för god framkomlighet i ter- tjäna den stora familjen med många
Volvo XC90 eller någon av de stora räng även om den inte i första hand barn eller användas som företagsbil
amerikanska schabraken. Så vem är ett terrängfordon. Med modert för charkuterister, bagare och bloms-
kan då skryta med att det var de som språkbruk kan man säga att det är terhandlare. Men den passade också
kom på idén med stora tunga rull- en design som har skapats genom att lantbrukaren som behövde en oöm bil
lande höghus? Man får nog gå till- tänka utanför boxen. Benämningen med bra lastkapacitet.
baka till 1950 och hålla sig i Europa, SUV började användas först i slutet
för det var faktiskt Renault Colorale, av 1980-talet men den passar ut- Nu var Colorale varken överdrivet
som presenterades för de försam- märkt att beskriva den bilmodell som lyxig eller särskilt välutrustad. I all
lade motorjournalisterna på Parc de Renault tog fram redan 1950. sin enkelhet hade den tagits fram för
Bagatelle i Paris i maj 1950, som blev att täcka en lucka i Renaults person-
den första stora bilen som hade så- Att förkortningen SUV inte hade hun- bilsprogram med inriktning främst
dana egenskaper som bäst motsvarar nit myntas på den tiden, hindrade mot två viktiga grupper av bilköpa-
vår definition av en SUV - åtminstone inte Renault från att presentera sin re: parisiska storfamiljer och bön-
om man tänker konceptuellt, alltså nya Colorale i syfte att attrahera kö- der ute på den franska landsbygden.
ser till hur den var utformad och hur pare av en, åtminstone för sin tid, Formgivningen var avsiktligen ganska
den därmed skilde sig från andra bilar stor bil med plats för upp till 6-7 per- tråkig för att signalera att den främst
i sin samtid. var ett nyttofordon. Med sin frontgrill
a la lilla Renault 4CV ville företaget
Modeordet SUV står för Special Utility markera samhörigheten med de öv-
Vehicle. Stadsjeep brukar anses vara riga i modellfloran. Det är ingen lätt
den adekvata ”svenska” vokabulä- uppgift ens för en erfaren bildesig-
ren (men ordet jeep är ju också en ner att åstadkomma något snyggt
engelsk term, förkortningen GP, som utifrån kraven på en högbyggd och
anses stå för general purpose, dvs rymlig laståsna. Genom användande
allmänt användbar!). Med SUV menas av redan befintliga komponenter i det
en större personbil, som kombinerar Renaultska reservdelslagret bedöm-
framkomligheten hos ett terrängfor- des det ändå relativt kostnadseffek-
don med åkkomforten hos en person- tivt för företaget att utveckla den här
bil, vanligen med femdörrarskarosse- modelltypen och att sätta den i pro-
ri med plats för upp till sju sittplatser, duktion under en begränsad tid, tills
Ventilen • 4 | 2017