Page 5 - Ventilen 2017-1
P. 5
För slaktaren För bagaren För mejeristen
man skulle kunna erbjuda nästa helt tiv. För att få den här relativt tunga Allt som allt tillverkades 43 000
nykonstruerade bilmodell på mark- bilen att röra på sig fanns för tillfäl- Colorale 1950-1957. Förmodligen sål-
naden, Renault Fregate, som också let bara Renaults gamla robusta sid- des några enstaka exemplar även i
skulle komma som herrgårdsvagn ventilare typ 85 på 2.4 liter med anor Sverige men dessa har väl inte precis
1955. från 1936. Den förde ett väldigt ovä- satt några motorhistoriska avtryck
sen och var allmänt osmidig men den här.
Colorale lanserades i flera olika ut- hjälpte Renault att hålla ett lågt och
föranden. Användningsområdena konkurrenskraftigt pris. Efter ett par Varifrån erhöll den sitt konstiga
föreföll oändligt variationsrika. Den år insåg man att det var dags att sätta namn, Colorale? Marknadsförings-
femdörrade versionen med sina i något piggare och modernare. Det avdelningen hos Renault tänkte sig att
tre sidorutor per sida (modellnamn blev en modern tvåliters toppventil- detta skulle vara en bil för alla, oav-
Colorale Prairie) var praktisk med god motor som egentligen var avsedd för sett var man bodde. Säkert hoppades
plats för en stor familj och man kunna exportera
lätt att lasta genom den ho- ett större antal till de
risontellt tudelade bakluckan. franska kolonierna runt
Den fyrhjulsdrivna terräng- om i världen. Finurligt
versionen kunde, i kombina- tog man namnet från
tion med överdimensionera- orden COLOniale och
de hjul, ta sig hjälpligt fram ruRALE, för att antyda
även i Land-Rover-landskap. att bilen var lika hem-
Detta är själva arketypen av mastadd i kolonierna
en SUV. som i Frankrike, såväl
i stadsmiljö som ute på
Colorale Prarie gjordes ock- landet.
så i en speciell taxi-version.
Utan tvekan blev Eric Bailey Med Colorale hade
hos Austin, skapare av den Renault lyckats kon-
världsberömda Londontaxin struera en modell med
FX4 (ca 75 000 byggda av helt banbrytande ka-
Carbodies i Birmimgham raktär - statsjeepen -
1958-1997), direkt inspirerad som annars skulle bli
av Renaults taxi. Den som så Bonden kunde lätt ta med sig alla hönsen in till stan. vanligen förekomman-
önskade kunde få Colorale Se så lätt han lastar in burarna via den horisontellt de först 20-30 år sena-
som tvådörrars täckt med delbara bakluckan. re och som fortfarande
långa sidorutor (La Savane), håller på att utvecklas
skåpbil (La Fourgonette) eller lastbil nya Fregate. Med en toppfart på 100 mot en av de mest populära utfö-
(Le Pick-up), som chassi med hytt (Le km/t blev Colorale inte precis någon randena bland dagens personbilar. I
Chassis-Cabine) för att kunna bygga racerbil men kraftresurserna räckte dessa tider vågar nästan ingen biltill-
sin helt egna variant. Renault kunde för sitt ändamål. Vägegenskaperna verkare med självaktning underlåta
erbjuda något för alla smaker. var inte direkt charmerande men att ha en SUV i sitt modellprogram.
Colorale var ju ändå främst en kapa- Se bara på de senaste SUV:arna
Motsvarande stora valfrihet omfat- bel laståsna. från prestigemärken som Jaguar och
tade inte motorerna, för vid introduk- Bentley och snart även från Rolls-
tionen erbjöds bara ett motoralterna- Royce, vilka man knappast kunde tro
Taxiversionen som blev inspirationskälla till den berömda Londontaxin
Ventilen • 5 | 2017