Page 5 - Ventilen 2017-1
P. 5

För slaktaren                        För bagaren                          För mejeristen

        man skulle kunna erbjuda nästa helt  tiv. För att få den här relativt tunga  Allt som  allt tillverkades 43 000
        nykonstruerade  bilmodell på  mark-  bilen att röra på sig fanns för tillfäl-  Colorale 1950-1957. Förmodligen sål-
        naden,  Renault Fregate,  som  också  let bara Renaults gamla robusta sid-  des några  enstaka  exemplar även i
        skulle komma  som  herrgårdsvagn  ventilare typ 85 på 2.4 liter med anor  Sverige men dessa har väl inte precis
        1955.                                från 1936. Den förde ett väldigt ovä-  satt några  motorhistoriska avtryck
                                             sen och var allmänt osmidig men den  här.
        Colorale  lanserades  i  flera  olika  ut-  hjälpte Renault att hålla ett lågt och
        föranden.     Användningsområdena    konkurrenskraftigt pris. Efter ett par  Varifrån  erhöll  den  sitt  konstiga
        föreföll oändligt variationsrika.  Den  år insåg man att det var dags att sätta  namn,  Colorale?  Marknadsförings-
        femdörrade  versionen med sina  i något piggare  och  modernare.  Det  avdelningen hos Renault tänkte sig att
        tre  sidorutor  per  sida  (modellnamn  blev  en  modern  tvåliters  toppventil-  detta skulle vara en bil för alla, oav-
        Colorale Prairie) var praktisk med god  motor som egentligen var avsedd för  sett var man bodde. Säkert hoppades
        plats  för  en  stor  familj  och                                                      man  kunna  exportera
        lätt att lasta genom den ho-                                                           ett större  antal till de
        risontellt tudelade bakluckan.                                                         franska kolonierna runt
        Den  fyrhjulsdrivna  terräng-                                                          om i världen. Finurligt
        versionen  kunde,  i kombina-                                                          tog  man  namnet  från
        tion med överdimensionera-                                                             orden COLOniale  och
        de  hjul,  ta  sig  hjälpligt  fram                                                    ruRALE, för att antyda
        även i Land-Rover-landskap.                                                            att bilen var lika hem-
        Detta är själva arketypen av                                                           mastadd  i kolonierna
        en SUV.                                                                                som  i Frankrike,  såväl
                                                                                               i stadsmiljö som ute på
        Colorale  Prarie  gjordes ock-                                                         landet.
        så  i en  speciell taxi-version.
        Utan tvekan blev Eric Bailey                                                           Med   Colorale   hade
        hos Austin,  skapare  av  den                                                          Renault  lyckats  kon-
        världsberömda Londontaxin                                                              struera en modell med
        FX4  (ca  75  000  byggda  av                                                          helt  banbrytande  ka-
        Carbodies   i   Birmimgham                                                             raktär  - statsjeepen  -
        1958-1997), direkt inspirerad                                                          som  annars  skulle  bli
        av Renaults taxi. Den som så            Bonden kunde lätt ta med sig alla hönsen in till stan.   vanligen  förekomman-
        önskade  kunde  få  Colorale            Se så lätt han lastar in burarna via den horisontellt   de först 20-30 år sena-
        som  tvådörrars  täckt  med             delbara bakluckan.                             re och som fortfarande
        långa  sidorutor  (La  Savane),                                                        håller på att utvecklas
        skåpbil (La  Fourgonette)  eller  lastbil  nya Fregate. Med en toppfart på 100  mot  en  av  de  mest  populära  utfö-
        (Le Pick-up), som chassi med hytt (Le  km/t blev Colorale inte precis någon  randena  bland dagens  personbilar.  I
        Chassis-Cabine) för att kunna bygga  racerbil men  kraftresurserna  räckte  dessa tider vågar nästan ingen biltill-
        sin helt egna variant. Renault kunde  för  sitt  ändamål.  Vägegenskaperna  verkare  med  självaktning  underlåta
        erbjuda något för alla smaker.       var  inte  direkt  charmerande  men  att  ha  en  SUV  i  sitt  modellprogram.
                                             Colorale var ju ändå främst en kapa-  Se bara  på  de  senaste  SUV:arna
        Motsvarande stora valfrihet omfat-   bel laståsna.                        från prestigemärken som Jaguar och
        tade inte motorerna, för vid introduk-                                    Bentley och snart även från Rolls-
        tionen erbjöds bara ett motoralterna-                                     Royce, vilka man knappast kunde tro















        Taxiversionen som blev inspirationskälla till den berömda Londontaxin

                                                                                               Ventilen • 5 | 2017
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10