Page 7 - Ventilen 2017-1
P. 7
Täck nummerplåtarna vid
biltransport!
Fredrik Wallerius
september 2015 beslutade vi densamma som den nye fastighetsä- vi beskrev de faktiska omständighe-
- det vill säga mina bröder och garens. terna, och sände det till Skatteverket.
Ijag - att vi skulle flytta familjens
Oryx (Oryx modell K2 årgång 1914, I oktober 2015 skickade Skatteverket Man ska veta att vi kände stor van-
som har varit i familjen Wallerius ägo ut inbetalningskort på 16 kr i träng- makt. Tre verk var inblandade;
sedan strax efter första världskri- selskatt. Den nye ägaren skickade Transportstyrelsen, Skatteverket och
gets slut, red anm) från garaget på tillbaka brevet med vändande post. Kronofogden. Dessa verk har en föga
Långströmsgatan till Fritiofs Garage Därefter skickade Skatteverket, återi- fungerande kommunikation mellan
i Bårhult. Trafikintensiteten genom gen till den nye fastighetsägaren, ett sig. Vi fick angripa dem var för sig
Göteborg och bilens allmänkondition nytt krav, nu på 516 kr, där straffav- och i tur och ordning. Vreden blanda-
gjorde att vi kände ganska stor olust gift pålagts. Även detta brev retur- des med vanmakt, förhoppningar och
för att köra bilen den långa vägen för nerades med vändande post. Till slut frustration.
egen maskin. Ett passande erbjudan- gick ärendet till Kronofogden som lade
de från Fritiof om att transportera den på sin avgift, 600 kronor. Kronofogden I oktober 2016 mottog vi så ett brev
på en biltransportsläpkärra, gjorde gjorde lite större ansträngningar för från Skatteverket där de accepterade
att vi med glädje valde att anta er- att ta reda på dödsbodelägarna, vilka och avskrev kravet på trängselskatt!
bjudandet. En onsdagseftermiddag de kunde vara. Det var då i augusti Stor lättnad blandat med lika stor
vid 17-tiden mötte vi upp en kille på 2016, som det kom till vår kännedom förvåning. Godtog de en sannings-
Långströmsgatan. Han hade en re- om sakernas tillstånd. Detta skulle enlig förklaring utan invändningar?
jäl Volvo och bakom den en lika rejäl bestridas med kraft! ”Vi drar det till Nåja, vägen till upprättelse var på-
biltransportkärra. Oryx startades och Europadomstolen om det behövs!” börjad och döm om vår förvåning när
gick med lätthet upp på släpet för egen Svordomar och invektiv flödade över Kronofogden, utan knot också avskrev
maskin och surrades ordentligt följt av våra läppar. Ett sakligt och vederhäf- sina krav på oss.
snabb avfärd. Därpå genomfördes en tigt brev totades emellertid ihop, där
händelselös transport till den nya upp-
ställningsplatsen i Bårhult.
I september förra året, alltså 2016,
får jag och mina bröder var sitt brev
från Kronofogden där vi uppmanas att
betala trängselskatt för Oryx, belopp
1.116 kr! Vi förstod föga eftersom vi
var 100 procent säkra på att ingen
hade kört bilen genom någon vägtull
någonsin. Första tanken var att nå-
gon baltisk lastbil med samma regist-
reringsnummer som vårt hade kört
igenom och registrerats. Ännu mindre
förstod vi oss på beloppet, 1.116 kr.
Det borde ju vittna om intensivt kö-
rande, kanske någon form av taxirö-
relse.
Kontakt togs med kronofogden och
snart framgick det att Oryx´ num-
merplåtar hade blivit fotograferade
under transporten till Fritiofs Garage.
Bildbevis finns, tillhandahållet av
Skatteverket. Att bilen stod på en
släpkärra gick inte att se på bilderna
men vissa detaljer runt nummerplåten
var omisskännliga.
Vid tiden för transporten var bilen fort-
farande registrerad på sin förre ägare,
Bengt Wallerius, död 2003, och ingick
alltså nu i ett dödsbo, vars adress var
Ventilen • 7 | 2017