Page 7 - Ventilen 2017-1
P. 7

Täck nummerplåtarna vid




                                      biltransport!




                                                                                                   Fredrik Wallerius

              september  2015  beslutade  vi   densamma  som  den  nye  fastighetsä-  vi beskrev de faktiska  omständighe-
            -  det  vill  säga  mina  bröder  och   garens.                       terna, och sände det till Skatteverket.
        Ijag - att vi skulle flytta familjens
        Oryx  (Oryx  modell  K2 årgång 1914,   I oktober 2015 skickade Skatteverket   Man ska  veta  att vi kände  stor van-
        som har varit i familjen Wallerius ägo   ut  inbetalningskort på  16  kr i träng-  makt.  Tre  verk  var  inblandade;
        sedan  strax  efter  första  världskri-  selskatt.  Den nye  ägaren skickade   Transportstyrelsen,  Skatteverket  och
        gets slut, red anm) från garaget på   tillbaka  brevet med vändande post.   Kronofogden. Dessa verk har en föga
        Långströmsgatan till Fritiofs Garage   Därefter skickade Skatteverket, återi-  fungerande kommunikation mellan
        i  Bårhult.  Trafikintensiteten  genom   gen till den nye fastighetsägaren, ett   sig.  Vi  fick  angripa  dem  var  för  sig
        Göteborg och  bilens  allmänkondition   nytt krav, nu på 516 kr, där straffav-  och i tur och ordning. Vreden blanda-
        gjorde att vi kände ganska stor olust   gift pålagts.  Även detta  brev retur-  des med vanmakt, förhoppningar och
        för att köra bilen den långa vägen för   nerades med vändande post. Till slut   frustration.
        egen maskin. Ett passande erbjudan-  gick ärendet till Kronofogden som lade
        de från Fritiof om att transportera den   på sin avgift, 600 kronor. Kronofogden   I oktober 2016 mottog vi så ett brev
        på  en  biltransportsläpkärra,  gjorde   gjorde lite större  ansträngningar för   från Skatteverket där de accepterade
        att  vi  med  glädje  valde  att  anta  er-  att ta reda på dödsbodelägarna, vilka   och avskrev kravet på  trängselskatt!
        bjudandet.  En  onsdagseftermiddag   de  kunde  vara. Det var då  i augusti   Stor lättnad blandat med lika  stor
        vid  17-tiden  mötte  vi  upp  en  kille  på   2016, som det kom till vår kännedom   förvåning.  Godtog  de  en  sannings-
        Långströmsgatan. Han hade en re-     om  sakernas  tillstånd.  Detta  skulle   enlig  förklaring  utan  invändningar?
        jäl Volvo och bakom den en lika rejäl   bestridas med kraft! ”Vi drar det till   Nåja,  vägen  till  upprättelse  var  på-
        biltransportkärra. Oryx startades och   Europadomstolen  om  det  behövs!”   börjad och döm om vår förvåning när
        gick med lätthet upp på släpet för egen   Svordomar  och  invektiv  flödade  över   Kronofogden, utan knot också avskrev
        maskin och surrades ordentligt följt av   våra läppar. Ett sakligt och vederhäf-  sina krav på oss.
        snabb avfärd. Därpå genomfördes en   tigt brev totades emellertid ihop, där
        händelselös transport till den nya upp-
        ställningsplatsen i Bårhult.

        I september förra  året, alltså  2016,
        får jag och mina bröder var sitt brev
        från Kronofogden där vi uppmanas att
        betala trängselskatt för Oryx, belopp
        1.116 kr! Vi förstod föga eftersom vi
        var 100 procent säkra  på att ingen
        hade  kört bilen  genom  någon vägtull
        någonsin. Första  tanken var att nå-
        gon baltisk lastbil med samma regist-
        reringsnummer som vårt hade  kört
        igenom och registrerats. Ännu mindre
        förstod vi oss på  beloppet,  1.116 kr.
        Det  borde  ju  vittna  om  intensivt  kö-
        rande, kanske någon form av taxirö-
        relse.

        Kontakt  togs  med  kronofogden  och
        snart  framgick  det  att  Oryx´  num-
        merplåtar  hade  blivit  fotograferade
        under transporten till Fritiofs Garage.
        Bildbevis  finns,  tillhandahållet  av
        Skatteverket.  Att bilen stod på  en
        släpkärra gick inte att se på bilderna
        men vissa detaljer runt nummerplåten
        var omisskännliga.

        Vid tiden för transporten var bilen fort-
        farande registrerad på sin förre ägare,
        Bengt Wallerius, död 2003, och ingick
        alltså nu i ett dödsbo, vars adress var
                                                                                               Ventilen • 7 | 2017
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12