Page 12 - Ventilen 2017-1
P. 12
HAR NÅGON SETT UNOS EHP?
Jan Segerfeldt
Bignan-bilarna försökte se ut som
Rolls-Royce framifrån. En lång chassi-
variant fanns också och kallades EHP
DS.
En särskilt intressant EHP-modell med
en fyra på 1.495 cc och överliggande
kam, kallad DT Speciale, påminde en
hel del om Amilcars mer kända sport-
bilar. EHP ställde upp med ett par så-
dana tävlingsbilar på Le Mans 1925
men med begränsad framgång och
bara fem sålda produktionsexemplar.
För årsmodell 1928 fanns tre olika
modeller DS, DM och DV, den senare
med sexcylindrig 1.491 cc sidventil-
motor och ännu längre chassi. Mot
slutet av 1928 började man ana att
slutet närmade sig, villket bland an-
nat innebar att man inte visade upp
någon bil på den årliga Parissalongen
det året. Företagets ekonomiska pro-
blem blev inte bättre av att depressio-
nen förlamade världsekonomin 1929,
så även om DS- och DV-modellerna
fanns att beställa så var det ytterst få
bilar som tillverkades. Det påstås att
Monsieur Precloux, som en gång hade
startat EHP, under 1960-talet var an-
ställd som svetsare i en av Paris för-
städer. Så han blev nog inte rik på
sina tidigare försök som bilfabrikör.
Ett stort steg tillbaka till 1925. In
på scenen träder ingen mindre än
den i Göteborg välkände bilman-
nen Uno Ranch - eller rättare sagt
Rolf Robinsson, som var god vän
med Ranch. Ranch berättade själv i
Autohistorica nr 2 1988 att Robinsson
hade befunnit sig i Paris och då be-
ställt en sportbil till sig själv hos
isste ni att EHP har funnits i den stora engelska lyxmodellen Silver generalagenten för EHP, Du Luart &
VGöteborg? Men var finns den nu? Ghost, vid tiden vida omtalad som Poniatowski. Ranch var med vid kajen
världens bästa bil. i Göteborg när Robinssons bil anlände
EHP (en förkortning av Etablissements från Antwerpen med båt. Ranch ut-
Henri Precloux) var en liten fran- I september 1922 köptes EHP upp tryckte sin beundran för vagnens
ska biltillverkare med fabrik i La av karosserifirman CGA och i sam- skönhet med att medge att detta var
Garennes-Columbes vid floden Seine. band härmed introducerades ytterli- utan överdrift något av det snyggaste
Firman började med att tllverka små gare varianter av cykelbilar. Men man han någonsin hade skådat i bilväg.
enkla cykelbilar med en liten 1.093 cc släppte också en större nyhet 1924, Enligt Ranchs beskrivning var det
motor från Ruby. Efter framgångar i en ”riktig stor” bil kallad D4 med för- en extrem sportbil med lågt torpe-
backtävlingar i Frankrike 1921 utö- längd hjulbas och en 1.200 cc CIME- do-chassi och plats för två personer
kades sortimentet med en söt liten toppventilmotor. D4 fanns antingen och med ett extra uttag i aktern, där
2-sitsig tourer och en liten lastbil. med öppen eller täckt kaross med ytterligare en person med nöd och
Karosserierna gjordes inte av EHP fyra dörrar från CGA på ett chassi till- näppe kunde klämma in sig. Bilen
utan av Carrosserie Générale de verkat av Automobiles Bignan, en an- var utrustad med en 1.200 cc CIME-
l´Automobile i Courbevoie (CGA). Det nan bilfirma i Courbevoie som i prin- toppventilmotor och treväxlad låda.
finns de som anser att kylaren ser ut cip sysslade med ”badge engineering”
som en miniatyr av Rolls-Royce men (alltså tillverkade i princip samma bi- Av beskrivningen bör man kunna slu-
det är högst tveksamt om Precloux lar men sålde dem under olika namn) ta sig till att det var en öppen version
hyste ambitioner att jämföra sig med ihop med EHP och Salmson. Även av EHP D4 med en kaross som utse-
Ventilen • 12 | 2017