Page 12 - Ventilen 2017-1
P. 12

HAR NÅGON SETT UNOS EHP?


                                                                                                      Jan Segerfeldt
                                                                                  Bignan-bilarna  försökte  se  ut  som
                                                                                  Rolls-Royce framifrån. En lång chassi-
                                                                                  variant fanns också och kallades EHP
                                                                                  DS.

                                                                                  En särskilt intressant EHP-modell med
                                                                                  en fyra på 1.495 cc och överliggande
                                                                                  kam, kallad DT Speciale, påminde en
                                                                                  hel del om Amilcars mer kända sport-
                                                                                  bilar. EHP ställde upp med ett par så-
                                                                                  dana  tävlingsbilar  på  Le  Mans  1925
                                                                                  men  med  begränsad  framgång  och
                                                                                  bara fem sålda produktionsexemplar.

                                                                                  För  årsmodell 1928  fanns  tre  olika
                                                                                  modeller DS, DM och DV, den senare
                                                                                  med  sexcylindrig  1.491  cc  sidventil-
                                                                                  motor  och  ännu  längre  chassi.  Mot
                                                                                  slutet  av  1928 började  man  ana  att
                                                                                  slutet  närmade  sig,  villket  bland  an-
                                                                                  nat innebar att man inte visade upp
                                                                                  någon bil på den årliga Parissalongen
                                                                                  det året. Företagets ekonomiska pro-
                                                                                  blem blev inte bättre av att depressio-
                                                                                  nen förlamade världsekonomin 1929,
                                                                                  så  även om  DS- och DV-modellerna
                                                                                  fanns att beställa så var det ytterst få
                                                                                  bilar som tillverkades. Det påstås att
                                                                                  Monsieur Precloux, som en gång hade
                                                                                  startat EHP, under 1960-talet var an-
                                                                                  ställd som svetsare i en av Paris för-
                                                                                  städer.  Så  han  blev  nog  inte  rik  på
                                                                                  sina tidigare försök som bilfabrikör.

                                                                                  Ett  stort  steg  tillbaka  till 1925.  In
                                                                                  på  scenen  träder  ingen  mindre  än
                                                                                  den i Göteborg välkände bilman-
                                                                                  nen  Uno  Ranch  -  eller  rättare  sagt
                                                                                  Rolf Robinsson, som var god vän
                                                                                  med  Ranch.  Ranch  berättade  själv  i
                                                                                  Autohistorica nr 2 1988 att Robinsson
                                                                                  hade  befunnit  sig  i Paris  och  då  be-
                                                                                  ställt  en  sportbil till sig  själv  hos
            isste ni att EHP har funnits i  den stora engelska lyxmodellen Silver  generalagenten för  EHP,  Du  Luart &
        VGöteborg? Men var finns den nu?     Ghost,  vid  tiden  vida  omtalad  som  Poniatowski. Ranch var med vid kajen
                                             världens bästa bil.                  i Göteborg när Robinssons bil anlände
        EHP (en förkortning av Etablissements                                     från  Antwerpen  med  båt.  Ranch  ut-
        Henri  Precloux) var en liten fran-  I  september  1922  köptes  EHP  upp  tryckte  sin  beundran  för  vagnens
        ska  biltillverkare  med fabrik i La  av  karosserifirman  CGA  och  i  sam-  skönhet med att medge att detta var
        Garennes-Columbes vid floden Seine.  band härmed introducerades ytterli-  utan överdrift något av det snyggaste
        Firman började med att tllverka små  gare varianter av cykelbilar. Men man  han  någonsin  hade  skådat  i  bilväg.
        enkla cykelbilar med en liten 1.093 cc  släppte också  en större  nyhet 1924,  Enligt  Ranchs  beskrivning  var  det
        motor  från  Ruby.  Efter  framgångar  i  en ”riktig stor” bil kallad D4 med för-  en  extrem  sportbil med  lågt  torpe-
        backtävlingar  i Frankrike  1921  utö-  längd hjulbas och en 1.200 cc CIME-  do-chassi och plats för två personer
        kades  sortimentet med en  söt liten  toppventilmotor.  D4  fanns  antingen  och med ett extra uttag i aktern, där
        2-sitsig  tourer  och  en  liten  lastbil.  med  öppen  eller  täckt  kaross  med  ytterligare  en person med nöd och
        Karosserierna  gjordes inte  av  EHP  fyra dörrar från CGA på ett chassi till-  näppe  kunde  klämma  in  sig.  Bilen
        utan  av  Carrosserie  Générale  de  verkat av Automobiles Bignan, en an-  var utrustad med en 1.200 cc CIME-
        l´Automobile i Courbevoie (CGA). Det  nan bilfirma i Courbevoie som i prin-  toppventilmotor och treväxlad låda.
        finns de som anser att kylaren ser ut  cip sysslade med ”badge engineering”
        som en miniatyr av Rolls-Royce men  (alltså tillverkade i princip samma bi-  Av beskrivningen bör man kunna slu-
        det är  högst tveksamt om  Precloux  lar men sålde dem under olika namn)  ta sig till att det var en öppen version
        hyste ambitioner att jämföra sig med  ihop  med  EHP  och  Salmson.  Även  av EHP D4 med en kaross som utse-
          Ventilen • 12 | 2017
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17