Page 15 - Ventilen 2017-1
P. 15

kan  omsätta  sina  idéer  i praktiken.
                                                                                  Han måste  kunna  arbeta  med me-
                                                                                  kanik  och  teknik  för  att  slutproduk-
                                                                                  ten ska bli lyckad. Dan har inte något
                                                                                  avancerat designkontor som gör en
                                                                                  arbetsritning innan arbetet med om-
                                                                                  bygget  börjar  hos  konstruktionsav-
                                                                                  delningen. Han får göra allt själv. Han
                                                                                  söker sig fram under arbetets gång
                                                                                  och ändrar och ändrar ända tills han
                                                                                  får till det så som han vill att resulta-
                                                                                  tet ska bli. Det gör att hans prototy-
                                                                                  per kan vara ganska ofärdiga trots att
                                                                                  han kör omkring i dem och visar upp
                                                                                  sig. Det som  gör  det spännande  för
                                                                                  oss andra som följer hans utveckling
                                                                                  av bilarna är att nästa gång vi träffar
                                                                                  honom så är bilen inte likadan. Under
                                                                                  tiden  har  han  tänkt  om  och  ändrat
                                                                                  någon större eller mindre del av utfö-
        avancerad  körning.  Men  det  fanns
        personer  som  tyckte  att en  Bentley
        passade  utmärkt för  att göras om
        till rå racerbil. Med den körde de till
        Brooklandsbanan och ställde upp i
        hastighetstävlingar. Om W O Bentley,
        som  älskade  racing,  hade  fått be-
        stämma hade han säkert bara byggt
        tävlingsbilar. Han satsade stort på att
        visa att hans konstruktioner verkligen
        tålde hårdkörning i sådana pressande
        tävlingar  som  på  Le  Mans där  man
        plågade  bilarna  i konstant  maxfart  i
        24 timmar. Vilka bilar som helst kla-
        rade inte en sådan oöm  behandling
        - och inte vilka förare som helst hel-
        ler  för  den  delen.  Det  är  därför  inte
        konstigt att dessa  he-men  som  gick
        under  namnet ”The  Bentley  Boys”
        på sin tid blev lika berömda och be-
        undrade  som  dagens Beckham  och  da  Bentleychassin  från  1950-talet  i  randet, så att man nästan inte känner
        Springsteen. Men W O Bentley insåg  stället,  eftersom  det  finns  åtskilliga  igen  bilen  från  hur  den  såg  ut  förra
        att om han skulle bli en seriös biltill-  exemplar  av  gamla  slitna  Bentley  S  gången. Är det  verkligen samma bil
        verkare så måste han bygga bilar som  standard steel salooner,  som  man  eller har han byggt en till?
        kunde säljas på marknaden. På grund  kan  komma  över  för  en  relativt  bil-
        av  bilarnas höga  pris  riktade  han  lig  penning.  Dessa  bilar  fordrar  ofta  För många år sedan förfärades någ-
        främst in sig på  de mest förmögna  omfattande och dyr renovering för att  ra av oss när Dan berättade att han
        bilförarna i England.                återställas till sin forna glans. Så var-  hade köpt en ganska ovanlig Bentley
                                             för inte dela på bilen i två delar och  S  Continental  Park  Ward  fixed  head
        Så  tillbaka  till Dan  Sverneborn:  låta  den  gamla  karossen  bli reserv-  (täckt) coupé  på  auktion  i England
        Budskapet bakom  hans sätt att re-   delsmaterial för någon som renoverar  och nu planerade han att kapa av ta-
        sonera är att Bentley specials, som  ”till original” medan Dan kan använda  ket och göra om bilen till en drophead
        dög på 1920-talet och framåt, duger  chassiet till något häftigare?       (öppen) coupé. Nog för att en öppen
        fortfarande. Det är spännande att se                                      Bentley är mer attraktiv och betingar
        hur  man  kan  inspireras av  Bentleys  Dan är klart medveten  om  att han  ett högre pris på marknaden - men får
        racinghistoria och se var man ham-   därmed gör det svårt för sig. Original  man verkligen göra så på en Bentley,
        nar. Dan har fullt av idéer i huvudet  är  heligt  och  att  det  finns  mången  som  är  så  pass  unik  och  bör  beva-
        och han har ofta förlagor i tidigare ra-  Bentleyentusiast som ser det som hel-  ras i sitt ursprungliga  utförande  för
        cerbilar som han planerar att omsätta  gerån att förstöra gamla Bentleybilar  framtiden? Nu var det här exemplaret
        i nya  tekniska  vidunder.  Skillnaden  för  att  göra  om  dem  till  specialare.  i relativt gott skick  och  det krävdes
        är  bara  att han  inte  använder  W  O  Men Dan är en kontroversiell person  inte några stora renoveringsinsatser
        Bentley-chassin.  På  den  gamla  goda  och vågar gå sina egna vägar. För att  för  att  göra  bilen  till  en  verkligt  fin
        tiden var sådana inte så mycket värda  lyckas med detta måste han inte bara  Bentley.  Så  småningom  insåg  även
        i pengar men idag får man inte tag  vara orädd.  Han  måste  också  ha  en  Dan att det vore helgerån att modifie-
        i  ett  äkta  sådant  chassi  under  flera  hel del fantasi och  vara  en  visionär.  ra Bentleyn, så han sålde den tillbaka
        miljoner. Så Dan har valt att använ-  Dessutom  krävs  naturligtvis  att  han  till England. I stället hittade  han en
                                                                                              Ventilen • 15 | 2017
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20