Page 15 - Ventilen 2017-1
P. 15
kan omsätta sina idéer i praktiken.
Han måste kunna arbeta med me-
kanik och teknik för att slutproduk-
ten ska bli lyckad. Dan har inte något
avancerat designkontor som gör en
arbetsritning innan arbetet med om-
bygget börjar hos konstruktionsav-
delningen. Han får göra allt själv. Han
söker sig fram under arbetets gång
och ändrar och ändrar ända tills han
får till det så som han vill att resulta-
tet ska bli. Det gör att hans prototy-
per kan vara ganska ofärdiga trots att
han kör omkring i dem och visar upp
sig. Det som gör det spännande för
oss andra som följer hans utveckling
av bilarna är att nästa gång vi träffar
honom så är bilen inte likadan. Under
tiden har han tänkt om och ändrat
någon större eller mindre del av utfö-
avancerad körning. Men det fanns
personer som tyckte att en Bentley
passade utmärkt för att göras om
till rå racerbil. Med den körde de till
Brooklandsbanan och ställde upp i
hastighetstävlingar. Om W O Bentley,
som älskade racing, hade fått be-
stämma hade han säkert bara byggt
tävlingsbilar. Han satsade stort på att
visa att hans konstruktioner verkligen
tålde hårdkörning i sådana pressande
tävlingar som på Le Mans där man
plågade bilarna i konstant maxfart i
24 timmar. Vilka bilar som helst kla-
rade inte en sådan oöm behandling
- och inte vilka förare som helst hel-
ler för den delen. Det är därför inte
konstigt att dessa he-men som gick
under namnet ”The Bentley Boys”
på sin tid blev lika berömda och be-
undrade som dagens Beckham och da Bentleychassin från 1950-talet i randet, så att man nästan inte känner
Springsteen. Men W O Bentley insåg stället, eftersom det finns åtskilliga igen bilen från hur den såg ut förra
att om han skulle bli en seriös biltill- exemplar av gamla slitna Bentley S gången. Är det verkligen samma bil
verkare så måste han bygga bilar som standard steel salooner, som man eller har han byggt en till?
kunde säljas på marknaden. På grund kan komma över för en relativt bil-
av bilarnas höga pris riktade han lig penning. Dessa bilar fordrar ofta För många år sedan förfärades någ-
främst in sig på de mest förmögna omfattande och dyr renovering för att ra av oss när Dan berättade att han
bilförarna i England. återställas till sin forna glans. Så var- hade köpt en ganska ovanlig Bentley
för inte dela på bilen i två delar och S Continental Park Ward fixed head
Så tillbaka till Dan Sverneborn: låta den gamla karossen bli reserv- (täckt) coupé på auktion i England
Budskapet bakom hans sätt att re- delsmaterial för någon som renoverar och nu planerade han att kapa av ta-
sonera är att Bentley specials, som ”till original” medan Dan kan använda ket och göra om bilen till en drophead
dög på 1920-talet och framåt, duger chassiet till något häftigare? (öppen) coupé. Nog för att en öppen
fortfarande. Det är spännande att se Bentley är mer attraktiv och betingar
hur man kan inspireras av Bentleys Dan är klart medveten om att han ett högre pris på marknaden - men får
racinghistoria och se var man ham- därmed gör det svårt för sig. Original man verkligen göra så på en Bentley,
nar. Dan har fullt av idéer i huvudet är heligt och att det finns mången som är så pass unik och bör beva-
och han har ofta förlagor i tidigare ra- Bentleyentusiast som ser det som hel- ras i sitt ursprungliga utförande för
cerbilar som han planerar att omsätta gerån att förstöra gamla Bentleybilar framtiden? Nu var det här exemplaret
i nya tekniska vidunder. Skillnaden för att göra om dem till specialare. i relativt gott skick och det krävdes
är bara att han inte använder W O Men Dan är en kontroversiell person inte några stora renoveringsinsatser
Bentley-chassin. På den gamla goda och vågar gå sina egna vägar. För att för att göra bilen till en verkligt fin
tiden var sådana inte så mycket värda lyckas med detta måste han inte bara Bentley. Så småningom insåg även
i pengar men idag får man inte tag vara orädd. Han måste också ha en Dan att det vore helgerån att modifie-
i ett äkta sådant chassi under flera hel del fantasi och vara en visionär. ra Bentleyn, så han sålde den tillbaka
miljoner. Så Dan har valt att använ- Dessutom krävs naturligtvis att han till England. I stället hittade han en
Ventilen • 15 | 2017