Page 14 - Ventilen 2017-1
P. 14

DANS SPECIALARE                                                                               Jan Segerfeldt



                                                                                  skedde ofta på så sätt att man skro-
                                                                                  tade originalkarossen helt och hål-
                                                                                  let  (ofta  en  klen  och  nedgången
                                                                                  Weymannkaross) och  ersatte  den
                                                                                  med en lätt, simpel och obekväm
                                                                                  vagnkorg med plats för högst en eller
                                                                                  två personer. Men dessförinnan hade
                                                                                  man  kanske  också  kortat  av  chassit
                                                                                  och bytt till en starkare motor, allt för
                                                                                  att på så sätt skapa en kompromiss-
                                                                                  lös prestandamaskin.

                                                                                  Många  Bentleyägare på  1920-talet,
                                                                                  om de ens någonsin körde själva och
                                                                                  inte bara blev körda av familjens an-
                                                                                  ställde chaufför, testade aldrig sin bil
                                                                                  för att se hur den uppförde sig i mer










               an  Sverneborn  har  inte
               gjort det så lätt för sig.
        DHan  hade  förstås kun-
        nat  ägnat  sig  åt  att  renovera
        Bentleybilar så de blir precis så
        som de var gjorda från början.
        I så fall skulle han blivit en av
        många  kunniga  hantverksspe-
        cialister i bilbranschen som ar-
        betar med renovering och för-
        säljning av klassiska bilar. Men
        Dan är inte som andra!

        Dan  har  inriktat  sig  på  att  tillverka
        sina egna unika versioner av Bentley
        Specials. Bentley Specials har byggts
        i alla  tider.  Originalmodellerna  kom
        ut från Bentleyfabriken i Cricklewood
        åren  1919  till 1931.  Beteckningen
        ”Special” användes redan för nästan
        hundra år sedan inom den inre kret-
        sen  av  Bentley-ägare  för  att  avse
        specialare  främst  avsedda  för  ra-
        cing.  De  kom  till genom  ombyggnad
        av Bentley-ekipage,  som  ursprungli-
        gen var konstruerade för att bära ett
        tungt och  lyxigt saloon- eller  limou-
        sinekarosseri. Förste ägaren brukade
        vara en relativt rik engelsk gentleman
        och hans familj, som åkte korta turer
        i Londontrafiken eller gjorde en läng-
        re men stilla utflykt i den vackra eng-
        elska naturen, ofta i syfte att avlägga
        besök hos släkt och vänner på deras
        imponerande  lantegendomar  ute  på
        den engelska landsbygden. Några år
        senare  var  den  gamla  Bentleyn  ing-
        enting värd. Ombyggnaden till Special
          Ventilen • 14 | 2017
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19