Page 14 - Ventilen 2017-1
P. 14
DANS SPECIALARE Jan Segerfeldt
skedde ofta på så sätt att man skro-
tade originalkarossen helt och hål-
let (ofta en klen och nedgången
Weymannkaross) och ersatte den
med en lätt, simpel och obekväm
vagnkorg med plats för högst en eller
två personer. Men dessförinnan hade
man kanske också kortat av chassit
och bytt till en starkare motor, allt för
att på så sätt skapa en kompromiss-
lös prestandamaskin.
Många Bentleyägare på 1920-talet,
om de ens någonsin körde själva och
inte bara blev körda av familjens an-
ställde chaufför, testade aldrig sin bil
för att se hur den uppförde sig i mer
an Sverneborn har inte
gjort det så lätt för sig.
DHan hade förstås kun-
nat ägnat sig åt att renovera
Bentleybilar så de blir precis så
som de var gjorda från början.
I så fall skulle han blivit en av
många kunniga hantverksspe-
cialister i bilbranschen som ar-
betar med renovering och för-
säljning av klassiska bilar. Men
Dan är inte som andra!
Dan har inriktat sig på att tillverka
sina egna unika versioner av Bentley
Specials. Bentley Specials har byggts
i alla tider. Originalmodellerna kom
ut från Bentleyfabriken i Cricklewood
åren 1919 till 1931. Beteckningen
”Special” användes redan för nästan
hundra år sedan inom den inre kret-
sen av Bentley-ägare för att avse
specialare främst avsedda för ra-
cing. De kom till genom ombyggnad
av Bentley-ekipage, som ursprungli-
gen var konstruerade för att bära ett
tungt och lyxigt saloon- eller limou-
sinekarosseri. Förste ägaren brukade
vara en relativt rik engelsk gentleman
och hans familj, som åkte korta turer
i Londontrafiken eller gjorde en läng-
re men stilla utflykt i den vackra eng-
elska naturen, ofta i syfte att avlägga
besök hos släkt och vänner på deras
imponerande lantegendomar ute på
den engelska landsbygden. Några år
senare var den gamla Bentleyn ing-
enting värd. Ombyggnaden till Special
Ventilen • 14 | 2017