Page 13 - Ventilen 2017-1
P. 13

Det finns flera fotografier bevarade från
                                                                                  1929 med Ranch vid sin EHP, parkerad på
                                                                                  Karl Gustavsgatan i hörnet mot Engel-
                                                                                  brektsgatan, där han hade sin fastig-
                                                                                  het som skymtar i bakgrunden av en av
                                                                                  bilderna. Det finns de (inklusive Svensk
                                                                                  Motor Tidning 1921) som tror att bilderna
                                                                                  visar Ranch sittande vid ratten på en Bu-
                                                                                  gatti men det är alltså hans EHP som ser
                                                                                  så härligt sportig ut och Ranchs blick ger
                                                                                  intryck av stolthet och glädje.

        endemässigt starkt påminde om och  uppenbart imponerad av EHP:n, men  för Bugatti och 1931 skulle han bege
        kanske nästan till och med överens-  det  dröjde  faktiskt  ända  till 1929,  sig  till Molsheim  för  att  hämta  hem
        stämde  med  DT  Speciale.    Eftersom  innan  Ranch  fick  sin  chans  att  ta  sin  första  Bugatti till Sverige.  EHP:n
        en  DT  Speciale  hade  en  1.495  cc  över Robinssons bil. Det är inte pre-  sålde han då till två teknologstuden-
        CIME-motor  med överliggande  kam,  cis ovanligt att män med sportvagns-  ter  på  Chalmers,  Georg Sylvander
        så var inte Robinssons exemplar av  drömmar förr eller senare tvingas ta  och Sten Hellman. EHP återkom flera
        den ovanliga  DT-varianten,  även  om  sitt förnuft till fånga och anskaffa en  gånger i Ranchs ägo under 1930-talet
        den i övrigt må ha haft en hel del ge-  mer praktisk bil av hänsyn till övriga  som en del i hans ofta förekommande
        mensamt med densamma  med sina  familjens  behov.  Det  var  just  det-   bilaffärer.  Den  siste  kände  köparen
        smala  separata  skärmar  och  Rudge  ta  som  nu  hade  drabbat Robinsson,  hette  Smith,  som  enligt  Ranchs  be-
        stålekerhjul med vulstdäck. Man skul-  som  i stället bytte  till en  stor  täckt  rättelse  ställde  in  bilen  tillsammans
        le kunna säga att den var en vacker  Chevrolet sedan. Ranch fick då köpa  med några  andra  bilar  i en  gammal
        sportbil men med en ganska besked-   EHP:n  för  rimliga  2.800  riksdaler  i  träbarack i närheten av den plats där
        lig motor. More show than go, alltså!  kontanter. Därmed kunde Ranch änt-  Nya Ullevi-arenan ligger idag. Detta
                                             ligen förverkliga sin önskan att få äga  var  ingen  trygg  förvaringsplats  för
        Ranch fick åka med Robinsson i bilen  EHP:n, denna  dröm som han hade  bilarna, för de blev snart illa vanda-
        många gånger och blev något av en  gått och närt i åratal. Som nöjd ägare  liserade i samband med inbrott. Vad
        drömbil för  honom.  Man  skulle  kan-  behöll han bilen till våren 1931.   hände sedan? Blev EHP:n skrotad el-
        ske trott att Ranch omedelbart skulle  Bilar  av  märket Bugatti kom  att  bli  ler  döljer  den  sig  någonstans  i stan
        ha gått och köpt sig en likadan direkt  Unos  Prio  No  Uno.  För  under  tiden  fortfarande? Någon som vet mer?
        från  Frankrike,  eftersom  han  var  så  med EHP hade Ranch fått upp ögonen


          Tjolöholm medarbetare sökes !


          GMHK behöver entusiaster som tar hand om fält B 21/5
          Tidigare har vi rest tält, kokat kaffe och placerat bilar på fält B
          De kommande entusiasterna får göra så det blir trevligt.
          Om intresse finns kontakta Alvar Holmgren 0705 472436
          eller Kurt Bruhn 0705 287084
























                                                                                              Ventilen • 13 | 2017
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18