Page 6 -
P. 6
är egentligen en

LIMOUSINE ? Jan Segerfeldt

Alla är nog inte helt överens om den exakta att ta en kort tur i någon närbelägen park i solskenet. För
innebörden av benämningen limousine på ett nattliga färder som till teatern och andra visiter användes
karosseri till en personbil. Så vad betyder det en vagntyp som var täckt och hade begränsad insyn uti-
då? från. Interiören kunde vara påkostat ombonad med vackra
tyger i siden och brokad. I allmänhet önskade man ha ut-
Om man skulle fråga en tysk bilkännare så kommer han rymme i kupén så att flera personer kunde åka samtidigt.
med säkerhet att svara att det är en vanlig personbil för Ett sätt att göra detta utrymme flexibelt var att förutom
4-5 passagerare. (Amerikaner och svenskar brukar kalla den fasta soffan ha uppfällbara extrasäten, som inte stör-
sådana vanliga personbilar för sedan, engelsmännen säger de när de inte behövdes.
saloon och fransmän respektive italienare säger Berline/
Berlina.) Frågar man i stället en amerikan vad en limousine Karosserimakeriet i storstäderna blev en designkonst och
är, kommer han säkert att svara att det är en förlängd bil beställarna var ofta välsituerade, så allt var möjligt. De
för bröllop och festliga sammanhang, där inte bara festfol- kungliga familjerna beställde nya, dyra vagnar fortlöpan-
ket utan hela entournaget får plats. de. Några få karosserimakare lyckades göra goda designer
och blev framgångsrika på sitt gebit. Här kan nämnas Bar-
Frågar man den historiskt bevandrade vad limousine står ker & Co i England som byggde vagnar för drottning Annes
för så får man ett helt annat svar, nämligen att det är officerare redan 1710. Beställningar fortsatte att strömma
en rymlig personbil med mellanruta. Otroligt nog har alla in från George VI och senare från drottning Victoria. En
rätt, var och en på sitt sätt. annan berömd kunglig engelsk karossmakare var Hooper
& Co (Coachbuilders) Ltd som startade sin verksamhet
Limousine är ursprungligen namnet på en trakt i Frank- 1805 och utsågs till kunglig hovleverantör 1830. Thrupp &
rike. Det påstås att folket där för många hundra år se- Maberly Ltd började göra karosser redan 1760 och sam-
dan hade speciella kläder som de här karosserna av någon ma år grundades Arthur Mulliner Ltd i Northampton. De
anledning har någon slags anknytning till. Riktigt hur har nu nämnda fanns kvar ända till mitten av 1900-talet och
dock inte kunnat förklaras tillfredsställande. byggde fina karosserier på exklusiva bilchassier. Många
gamla hästvagntillverkare levde ofta vidare i många ge-
För att bena ut eventuella oklarheter får vi gå tillbaka till nerationer genom att de var familjeföretag, där sonen tog
tiden när häst och vagn var transportmedlet framför an- över efter sin far och så vidare.
dra. Bönder och andra mindre bemedlade kanske hade en
enkel kärra som drogs av den enda hästen medan de rika Med tiden utvecklades också ett behov av kusk och vagn
kunde ha ett fyr- eller sexspann hästar som drog en finare för beställning. På så sätt kunde även vanliga statsbor an-
kaross byggd av en respekterad vagnkarosserimakare. vända häst och vagn när behov uppstod och om de hade
Karossbyggare fanns i varje by sedan 1500-talet. Ibland råd. Ur detta uppstod taxinäringen som gärna använde
var det lika med bysmeden men i många av de större stä- specialtillverkade vagnar för persontransporter, om än
derna i landet, såsom Paris och London, fanns även mer inte lika lyxiga som de rikas egna. Små provinsiella karos-
avancerade karosserimakare, som byggde olika typer av seribyggare livnärde sig ofta med att både tillverka enk-
eleganta och påkostade vagnar för de bättre bemedlade. lare hästdragna ekipage för ortens behov och serva och
Många rika familjer hade egna hästar och egna droskor reparera alla typer av vagnar.
med anställda kuskar för att ta sig runt i staden. Olika
vagntyper utvecklades för olika ändamål. Man använde När man så kom fram till sekelskiftet 1900 och automobilen
öppna vagnar där man satt på bänkar mot varandra för gjorde sitt intåg så var det naturligt att karosserimakarna
fortsatte sin verksamhet med att göra automobilkarosse-

Daimler Straight Eight Rippon Touring Limousine 1938.

Ventilen • 6 | 2013
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11