Page 10 -
P. 10
monstrositeter för limousiner känns som en ren förolämp-
ning mot det gamla, fina hantverket hos karosseribyg-
garna från svunna tider. Det ska dock sägas att det finns
några få företag som har försökt att göra stretchlimousi-
nerna litet mer proportionerliga genom att inte bara för-
länga utan samtidigt också öka takhöjden, ändra karossi-
dornas utförande och sätta på större hjul. Det har väl inte
alltid lyckats så bra men det visar trots allt att här finns
en ambition att göra ett snyggt jobb. Ett sådant exempel
är Rolls-Royce Silver Spur Long Wheelbase Limousine by
Park Ward (även namnet är stretchat!). Även inrednings-
mässigt finns här en hantverksskicklighet som påminner
om den gamla goda tiden!

Rolls-Royce Phantom III 1938 med relativt sportig kaross av Tyvärr är den yrkesskicklighet som återfanns hos de gam-
Gurney Nutting. Designansvarige A F Mc Neill hos Gurney la karosserimakarna numera i stort sett bortblåst. Där-
Nutting var känd för en fräsigare stil på karosserna. Även för kan det vara svårt idag att hitta motsvarigheter till
inredningarna var moderna för sin tid. Den här inredningens de duktiga yrkesmän som en gång i tiden byggde de fina
formspråk visar tydlig influens från art deco, som var särskilt konsthantverken. För självklart åldras de gamla bilarna
populärt i Paris runt 1925-1930. Trots sin exteriöra sportighet och vagnarna så att de förr eller senare måste renove-
har bilen som touring limousine plats för mellanruta och ett ras. Det är ett både dyrbart och svårt arbete. Det finns
rymligt baksäte för tre personer. exempel i Sverige där en vacker Norbergskaross på en
Rolls-Royce Silver Ghost har kunnat renoveras hos samma
Om vi nu ska förflytta oss in i modern tid så blir det inte
heller mycket klarare. Den tekniska utvecklingen för bi- Mercedes-Benz 770 Pullman Limousine 1939, köptes 1946 av
lar, i kombination med kostnadsutvecklingen för att prins Gustaf Adolf, reg nr A6
göra enskilda karosserier hantverksmässigt, innebar till hantverkare som en gång byggde bilen innan Norbergs la
slut döden för de traditionella karosseribyggarna. Andra ner verksamheten. På samma sätt kunde drottning Elisa-
världskriget var en sådan tidpunkt då väldigt många av de beth ända till 1959 men inte längre låta renovera sina fina
gamla karosserimakarna försvann. Den sista spiken sat- hästkarosserier hos den ursprunglige tillverkaren Hooper
tes i och med att de sista stora lyxbiltillverkarna Rolls- & Co Ltd. Nu är sådant dyrt och kvalitetsmässigt renove-
Royce och Bentley också gick över från separata chassier ringsarbete inte längre möjligt. Det är inte heller säkert
till självbärande, helsvetsade bilar på 1960-talet. Det blev att dagens ägare har de ekonomiska möjligheterna eller
inte längre möjligt att bygga särskilda karosserier för att
transportera många passagerare. De höga kostnaderna
för detta arbetskraftsintensiva hantverk blev mer och mer
omöjliga i den moderna marknadsekonomin. Som alter-
nativ tvingades man att göra förlängda standardbilar från
självbärande sedaner, alltså både chassi och kaross i en
enhet. Här uppstår de så kallade stretch-limos som har
blivit vanliga framför allt i USA. För- och akterpartierna är
exakt likadana som på de normallånga bilarna. Man delar

Rolls-Royce Phantom IV såldes till kunglligheter och likvärdiga. En ovanlig limousine på en förlängd Fiat 1400 från 1953 som
Endast 18 exemplar tillverkades 1950-56. Den här limousinen har tagits fram av Lombardi för taxibruk. Det var vanligt före-
av H J Mulliner & Co Ltd levererades till prinsessan Elisabeth kommande redan på 1930-talet att man förlängde amerikan-
och prins Philip av Edinburgh i juli 1950, alltså innan hon blev ska bilar i Sverige för taxibruk. Det finns också förlängda ver-
drottning. Motorn är en rak åtta på 5 675 cc. Bilen är sex meter sioner av Volvo PV 60 från 1938-48 som kunde fås med eller
lång. Den tjänstgör fortfarande i det engelska hovstallet. utan mellanruta. De förlängda Volvo 264 och S80 som byggts
hos Yngve Nilssons Karosseri (grundat 1945, numera Nilsson
bara dessa bilar rakt av på mitten och svetsar in en mel- Special Vehicles) är dock, trots imponerande längd, inte några
landel som är i princip likadan som på den kapade bilen egentliga limousiner, eftersom de saknar mellanruta.
men mer utdragen. På detta vis kunde man åstadkomma
en bil som förlängdes med allt från några få centimeter till
flera meter! Man kan inte precis tala om design här utan
det är bara fråga om att kapa och förlänga utan hänsyn till
slutproduktens behov av balans i utseende och proportio-
ner. Det blir därför ofta rena katastrofen. Att kalla dessa

Ventilen • 10 | 2013
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15