Page 11 -
P. 11
Mercedes-Benz 300 Landaulette 1960 inköpt av Vatikanstaten
för påven Paulus Johannes XXIII (1958-1963). Bilen hade en
bekväm centralt placerad enmansfåtölj i baksätet.

Vanden Plasfabriken i Kingsbury, London, gjorde en version
av Princess som landaulette i 18 exemplar för regenter inom
engelska samväldet. Det byggdes ytterst få bilar i landau-
letteutförande efter andra världskriget.

ens viljan att återupprätta dessa vackra bilars forna glans.
Därför finns det risk att det begränsade antal eleganta li-
mousiner som ännu finns bevarade med tiden också kom-
mer att bli skrotade och att chassierna i stället kommer
att förses med sportigt enkla öppna touringkarosser som
är betydligt lättare och billigare att nykonstruera i retro-
stil. Den här formen av replikabyggande har pågått redan
i många år. Därmed försvinner fordonens originalitet. Hur
det än är så har sportbilar alltid varit populärare bland
den stora bilkonsumerande allmänheten och därför är det
lönsammare att bygga om en limousine på separat chassi
till öppen sportbil än att bevara den formellt korrekta, ele-
ganta men dyrbara limousinekarossen. Men tyvärr innebär
det att den vackra limousinen är borta för alltid. Det kan-
ske borde vara dags att införa någon sorts k-märkning av
de ännu återstående original-limousinerna.

Den USA-inspirerade ZIL (Zavod Imjeni Likchacheva) tillver- Dagens ”limousine” kan i princip bli hur lång som helst. EU har
kades i Ryssland från 1967 och många år framåt som limousi- fått införa en särskild lagregel som innebär att fordon längre
ne för transporter av högre partifunktionärer. Med en V8 på 7 än sex meter ska föra obligatorisk sidobelysning placerad på
liter och 300 hästar drog den 3 ton tunga bilen till 200 km/t. I bilens mitt.
bepansrad version vägde den förstås mycket mer.

Ventilen • 11 | 2013
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16