Page 5 -
P. 5
S ATT KÖPA NY BIL?
Jan Segerfeldt

Alvis är ett klassiskt engel- Den sista bilen hade chassinummer samma som 1939 då detta ansågs
skt bilmärke som lade ner sin 14871. vara rena superbilsprestanda. Även
tillverkning av bilar 1967. Så om Alvisen idag lätt blir omkörd av
varför inte köpa en ny Alvis Därför kan man nu tillverka dessa en vanlig standard VW Golf, så har
nu? helt nya 77 bilar (chassinumrena den tillräckliga fartresurser för att
14872-14948), sakta och omstän- vara med och rattas i modern trafik.
Har vi blivit knäppa på Ventilen-reda- digt en i taget, i den nya lilla fab-
ktionen? Det finns väl inga nya Alvis riken på Common Lane i Kenilworth, Varje bil byggs individuellt på beställ-
att köpa idag? Det har ju inte tillver- England. Därmed fullföljer man det ning av The Alvis Car Company Lim-
kats några Alvisbilar på 45 år! ursprungliga beslutet som fattades ited. För att bygga chassiet och träs-
av styrelsen i bolaget på 1930-talet. tommen till karossen använder men
Ja, nog låter det konstigt men det går Den enda detalj som avviker från sig av de ursprungliga ritningarna
faktiskt att köpa en alldeles ny Alvis de ursprungliga specifikationerna och byggspecifikationerna från fab-
igen. Modellen som det gäller slutade är att man använder sig av modern riken från 1936. Detta gäller även för
visserligen tillverkas redan 1939-40 teknik när det gäller avgasreningen den sexcylindriga motorn.
och hette Alvis 4.3 litre och fanns i (bränsleinsprutning i stället för tre
två chassilängder, en på 10 fot 4 tum SU-förgasare) och man får nu ut Mr Alan Stote, som leder det nu-
och ett på 10 fot 7 tum. Den var en något mer kraft ur den raka sexcy- varande Alvisföretaget, hävdar att
fortsättning på Alvis framgångsrika lindriga motorn än 1936 då den gav denna nya Alvis 4.3 litre Short Chas-
modeller Speed 20 och Speed 25 på 137 hästar. Bromsarna har också sis Tourer av 2013 års modell de-
1930-talet. förbättrats jämfört med 1930-talets. finitivt är billigare att köpa än en
En annan avvikelse är att de skick- renoverad 4.3 litre från 1930-talet
Men hur otroligt det än låter så byggs liga hantverkarna i Alvisfabriken till med den äkta Vanden Plas-karossen.
den alltså igen! Den nya Alvis 4.3 kal- skillnad från 1936 nu även bygger Han har faktiskt fog för påståendet
las för Continuation model. Det var hela karossen på plats. Därvid har för en original 4.3 litre Vanden Plas
nämligen så att den gamla Alvisfab- man valt att förse 4.3 litre Continu- auktioneras nu för bortåt fyra mil-
riken hade utverkat alla behövliga ation model med den utomordentligt joner kr medan Alvis Car Company
tillstånd för att tillverka 240 stycken eleganta, sportiga och välbyggda kan erbjuda en splitter ny likadan bil
nya Alvis 4.3 litre (närmare bestämt touringkaross i aluminium på askträ för ”bara” två miljoner kr. Det verkar
chassinumrena 13156-14958) men som den fristående karossmakarfir- väl nästan billigt? Om du ska beställa
77 av dessa blev aldrig gjorda, på man Vanden Plas England (1923) en bil får du räkna med att vänta litet
grund av att man tvingades sluta Ltd i Kingsbury, London NW 9, byg- för det tar cirka 18 månader att byg-
tillverka bilar 1940, när andra värld- gde på det korta Alvischassiet i en ga den. Alvis Car Company förväntar
skriget krävde resurserna för enbart begränsad serie 1937-39. I alla syn- sig redan nu från dig en handpenning
militära ändamål. Den 14 novem- liga avseenden är den nya bilen helt på tio procent av köpesumman innan
ber 1940 bombades Alvisfabriken. identisk med den ursprungliga. Den de sätter igång med tillverkningen av
nya bilen gör 0-100 på mindre än tio ditt exemplar!
sekunder och toppar 180 km/tim,

Ventilen • 5 | 2013
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10