Page 8 -
P. 8
Allard K 3 roadster 1952-54: 62 ex Ford
3 622 cc/4 375 cc Ser ut som en helt annan
bil än tidigare Allarder, helt i stil med sin
tid. Hade det inte varit för priset hade den
kanske kunnat sälja betydligt bättre men
Jaguar XK 140 och Austin Healey 100 var
billigare och bättre. Byggd på 100 inches
chassit från J 2 X. Delar av karossen gjord
av pressad plåt. Möjligt att sitta tre i bredd
med växelspaken på golvet vid förarens yt-
tersida.

A3 l6la2r2dcPc/42 3M7o5nctce, Csåalrdleod1å9li5g2t -fö5r5m: o1d1liegxenFofördr eAxllaFordrdS3af6a2r2i csct/a4ti3o7n5svcca/g5n412095c2c,-5k5om: 1b0i-
att Jaguar tog hand om samma kunder som versionen av P 2 Monte Carlo.
skulle varit Allardkköpare. Alternativa motorer
var Jaguar och Cadillac men till ett för högt
pristillägg.

Allard Palm Beach Mark I two seater
roadster 1952-58: Ford 1 508 cc/2 262
cc eller Jaguar 3 442 cc. Prototypen till
Palm Beach såg gräslig ut men produk-
tionsmodellen blev rätt okej. Det här var
en ny andra generationens Allard, något
mindre, lättare och med engelska Ford
Consulmotorer, kallad 21 C (8 ex) och
Zephyrmotorer, kallad 21 Z (60 ex). Mo-
torerna gav bara 47 respektive 71 hästar,
knappast i stil med normala Allardpres-
tanda, så de blev en besvikelse för alla
Allardfans. En variant med Jaguars XK
3,4 motor på 190 eller 210 hästar (som
också satt i värsta konkurrenten Jaguar
XK 140) såg lovande ut men priset skulle
bli alldeles för högt.

8 Ventilen 1-2011
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13