Page 11 -
P. 11
Z......

STANDARD AVON SPECIAL

Rätt svar i förra Ventilens Quiz var Standard Avon Special. Robert Garellick var först med korrekt svar. Standard är
ett bilmärke som går tillbaka ända till 1903. Namnet låter kanske inte så mycket, ett annat ord för lagom, men det var
trots allt sammanlagt tolv olika företag som genom åren valde att använda Standard som namnet på sin tillverkade
bil. Standard Motor Company låg i Coventry i England. På 1930-talet, som bilen i Quiz är en representant för, var det
vanligt att man köpte sin bil som ett chassi och lät någon fristående karosserimakare ansvara för utformningen och
bygget av karossen. I vart fall gällde detta de något dyrare bilarna. I det här fallet hette karossmakaren Avon, eller
egentligen New Avon Body Co Ltd som man hade namnändrat till redan 1922, tre år efter starten. Man hade i början
försörjt sig på att bygga karosser till Lea-Francis. Från 1927 började man att förse Austin Seven med enklare spe-
cialkarosser. En av dessa, en fixed head coupe, döptes till Swan, vilket var en design av bröderna Jensen. Bröderna
var kanske inte så kända ännu men de skulle snart öppna biltillverkning i eget namn. Samarbetet mellan Jensen och
Avon utvecklades just med att göra en prototyp på ett Standard 9-chassi och fortlöpte under flera år med ett antal
trevliga karosser för Standard. Den här aktuella Standard Avon 12 HP eller 16 HP Special cirka 1934-36 torde dock
ha designats av Charles F Beauvais som 1933 tog över ansvaret hos Avon sedan Jensens hade fått fullt upp med att
sköta sin egen biltillverkning. Det fanns en konkurrerande karosserimakare som hette Swallow Sidecar Co Ltd (senare
biltillverkaren SS och snart omdöpt till Jaguar) och var särskilt duktiga på att göra sportiga karosser på Standards
sänkta chassier, vilket störde Avon och förmodligen var orsaken till att Avon kursade 1937. (SS:s framgångar var också
orsaken till att Jaguar lyckades som bilmärke, för det var Standards ganska oinspirerade chassier som utgjorde grun-
den för Jaguarbilarna!) Efter ombildningar levde Avon vidare, gjorde bland annat några Hillman Minx-cabrioleter innan
huvudnäringen gick över till enbart reparationsarbeten, köptes upp av Ladbroke Bodies 1973, gjorde en kombispecial
på Jaguar XJ6 1980 och upphörde slutligen helt med sin verksamhet 1985. För biltillverkaren Standard löpte det hyfsat
på under 1930-talet och efter kriget presenterades den populära Standard Vanguard (”Pelle Svanslös”) genom den
nye ägaren Triumph. Många olika Triumph-bilar följde och Triumph-namnet försvann slutligen först 1980.

NY QUIZ

Denna gång är det dags för något litet annorlunda. Bilen på bilden är utan tvekan en Saab 96, så det frågar vi inte om.
Årsmodellen på bilen är 1963. Bilden har troligtvis tagits under sommaren 1962. Då har vi väl klarlagt alla detaljer?
Nej, för den här gången gäller frågan själva bakgrundsmiljön, där bilen har blivit fotograferad av en proffsfotograf
anställd vid Saabs reklamavdelning som är det intressanta. Frågan är helt enkelt bara: Exakt var har han tagit bilden?
Den som kan ange och beskriva platsen för bilden närmast vinner.

Ventilen 1-2011 11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16