Page 7 -
P. 7
llradrMdeJr2c/uJr2y X3 t7w17o csce(aetxeprorrat cUeSrA1: 9C4a9di-l5la4c:, 173 ex
Chrysler
eller Oldsmobile V8) kunde göra 0-100 på 7,5 sek med
rätt motorbestyckning, en adrenalinkickare inte minst
på grund av den oraffinerade chassikonstruktionen
hjulbasen kortad till 100 inches. De Dionbakaxel med
coil springs var kanske en kvalitetsförbättring men
fortfarande bara trumbromsar runt om. Supersnabb
bil rakt fram. Varje kurva utgjorde en utmaning för
föraren. Något bättre väghållning på J 2 X som hade
ett förbättrat chassi med motorn placerad längre bak
för viktfördelningen. Motortidningarnas redaktörer
rekommenderade inte den här bilen för en tur till lan-
det med familjen. Alltså är Allard J 2 en matchobil för
matchokillar, inget annat.

eAxllaFordrdKM2etrwcuoryse3a7te1r7 scpc o(ertxspo1r9t5U0S-A5:2C:a1d1i9llac,
Chrysler eller Oldsmobile V8) Något uppsnyggad
front men i övrigt detsamma som tidigare model-
ler. Golvväxel en nyhet men Fords treväxlade låda
var inte någon höjdare med för stort glapp mellan
tvåan och trean.

A62ll2arcdc/M423X75focucrnsuemateedr ddertoupphpegardadceoraudpeec1h9a5ss1i-t5s3o:m25J ex Ford 3
2 X fick sam-
tidigt men med en hjulbas på 106 inches. Karossen påminner närmast
om P 1:ans men med en annan grill, som ska leda tankarna till ett
slags stort A, och fanns bara i öppet utförande. För dyr i förhållande
till konkurrenterna.
Ventilen 1-2011 7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12