Page 6 -
P. 6
cAcllAalrladrdJ1tätnwkotesseiagtaetrt sdpeonrstksu1lle94a6nv-4än7d: a1s2feräxmmset dföFroträdvlVin8g3o9c1h7
var mycket rå och obekväm. Med sin så kallade delad axel och in-
dividuell framhjulsupphängning var väghållningen mycket äventyrlig
och krävde erfarna förare.
Allard K1 1946-48: 151 ex Ford V8 3 622 cc
med 0-100 på 13 sekunder var det en extremt
snabb sportbil för sin tid. Samtidigt fick man
avstå mycket bekvämlighet och utseendet var
väl inte till allas smak, även om vattenfallsgril-
len gjorde att bilens front såg härligt brutal ut.

Allard L four seater sports
1946-50: 191 ex Ford V8 3
622 cc samma bil som K 1 men
förlängt chassi.

Allard M1 four seater drop-
head coupe 1947-50: 500 ex
Ford V8 3 622 cc som L men med
en mer välbyggd kaross för fyra
åkande. Med sufflett blev den
något mer civiliserad än före-
gångarna.

3Al6la2r2dcPc 1Altlawrdosdboäosrtssäaljlaoroeno1ch94m8e-s5t2f:ra5m59gåenxgsFroirkdpVå8
tävlingar. Den enda bil någonsin som har vunnit Monte
Carlo-rallyt med sin egen tillverkare vid ratten. Samma
hjulbas som M 1 men med en täckt kaross och uppgra-
derad framvagn. Annars är det Allard/Fordchassit som
vanligt och med den för sin tid typiska rattväxeln. Priset
i England var exakt samma som för en Jaguar Mk VII.
Allard hade ekonomisk fördel av att karossen var gjord i
aluminium medan Jaguar använde stålkaross. När det var
ont om stål i England fick tillverkarna svårt att få tillgång
till stål vilket fördyrade tillverkningen.

6 Ventilen 1-2011
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11