Page 4 -
P. 4
ney Allard och hans märkliga bilar
av Jan Segerfeldt

Allard Special two seater 1937-
39: 12 ex Ford V8 3 917 cc för-
krigsspecialare med råstyrka för
tävling men utan någon bekväm-
lighet alls, snarast en Ford hotrod.

Engelsmannen Sydney Allard (1910- en Ford flathead (sidventil) V8 på 85 han sig bland annat genom service-
1966) jobbade från 1930 som ung hästar som drev på bakhjulen genom jobb för amerikanska jeepar.
bilförsäljare hos Adlard Motors (nam- en Fordbakaxel. Delar av chassiet var
net efter faderns byggfirma) i Putney, uppbyggt med enkla vattenlednings- Efter krigsslutet skrek England ef-
London. Han var framför allt intresse- rör. Karossen var av mycket simpelt ter nya bilar. Det spelade ingen roll
rad av tävlingskörning. Sydney Allard slag och det kan ifrågasättas om det om de var bra eller dåliga, allt sålde,
började i liten skala tillverka egna ens fanns någon genomtänkt design om man bara kunde få fram nya bilar
sportbilar med prestanda som över- bakom dess utseende. Han brydde så fort det bara gick. Nu hade Allard
träffade det mesta dittills i England. sig bara om att bilarna gick att köra, Motor Company Ltd, som etablerades
Det var nog i första hand intresset utseendet fick komma i andra hand. formellt i februari 1945 med en ny fa-
för racing som fick igång honom och Därför gjorde det ingenting att utfö- brik i Londonförorten Clapham, sam-
det skulle ske i hans egna kreationer. randet var grovt och gärna beskrivs lat sina krafter och var redan tidigt
Tanken på att göra produktionsbilar som det var resultatet av en inspire- på gång med flera nya modeller, alla
för att sälja kom i andra hand men rad bysmeds fantasi. Bilen var helt enligt Sydneys egenartade design och
blev ett nödvändigt och lämpligt sätt igenom en konstruktion signerad med beteckningar som skulle utvisa
för honom att finansiera tävlandet. Sydney Allard. Det gällde således vad de var tänkta för. Sålunda intro-
även utformningen av karossen. Dess ducerades K-modellen som var av-
Engelska sportbilar på den tiden var enda uppgift var att den hjälpligt skul- sedd som tvåsitsig litet större sportbil
ofta underdimensionerade, underfi- le omsluta en eller två personer som för vanliga vägar medan J-modellen
nansierade och undermotoriserade. satt i den. Kunskapen att tillverka var tävlingsbilen. Som komplement
De små motorerna var ofta hyper- karosser fanns inte i Allardfabriken, till tvåsitsaren införde han L-modellen
stressade och tillförlitligheten var så det var särskilt Whittingham and som var fyrsitsig och hade ett 15 cm
inte alltid den bästa. Sydney Allard Mitchel och Paramount Sheet Metal förlängt chassi. Snart följde de ännu
hade en egen lösning på problemet: som bidrog med karossmakerihant- större modellerna av typ M och N. Den
Man tager en stor och stark ameri- verket. Allard använde vad han kunde helt täckta coupemodellen P 1 debu-
kansk Ford V8:a i ett spartanskt men komma över av starka amerikanska terade lagom till bilutställningen på
kraftigt chassi, också från Ford, och motorer. I något fall använde han till Earls Court i London i oktober 1948.
sätter en lätt kaross på detta. Med en och med Fords Lincoln Zephyr V-12:or Fler modeller skulle följa. Allard, som
sådan bil skulle man kunna köra ifrån installerade i hans skrangliga chas- hade uppdrag som återförsäljare för
allt vad England hade att erbjuda i sier. Bilarna gjorde han bara mot Ford, hade en betydande fördel som
sportbilsväg, tänkte han. Det stan- särskild beställning, så någon egent- gjorde att han kunde genomföra ett
nade inte bara vid en tanke utan han lig löpande produktion kom han inte så här äventyrligt projekt utan stora
skred till verket inspirerad av sina igång med före andra världskriget. egna resurser. Han hade avtal med
goda idéer. De första bilarna använde han ofta Ford om att alla Fords återförsäl-
med viss framgång för trial-körning jare över hela England, men även i
På det viset skapade han det nya på leriga och guppiga banor. Han vissa andra länder, också var offici-
engelska sportbilsmärket Allard. Hans körde själv på många tävlingar. Det ella agenter för Allardbilarna. Han fick
första specialare för tävlingsbruk kom hann bli tolv tillverkade specials innan också nödvändig hjälp med kompo-
till 1936 med ett chassi från 1934 och kriget bröt ut. Under kriget försörjde nenter som behövdes för att kunna

4 Ventilen 1-2011
   1   2   3   4   5   6   7   8   9