Page 5 -
P. 5
struera en hel bil. Det var naturligt till den ståndaktiga gamla Ford V8- sätt bildade formen av ett A. På Palm
att det blev mest Forddelar. Bilarna motorn med anor från 1930-talet. Beach-modellerna som kom litet se-
blev inte särskilt välbyggda och det nare hade man övergett den mär-
mesta arbetet skedde för hand. Det En Jaguar XK 140 kostade bara 2/3 kesgemensamma grillen över huvud
blev också ganska dyrt jämfört med av priset för en Allard och var erkänt taget och nu fick fronten bara ett mer
vad de stora biltillverkarna kunde mycket elegantare och mer välbyggd opersonligt ovalt hål med plats för en
åstadkomma. Därmed kan man inte och med prestanda som mycket väl och annan kromprydnad som ibland
säga att en Allard gav mycket bil för kunde mäta sig med Allards. Med hade ett A i centrum.
pengarna. En serieproduktion i större 20 000 XK tillverkade 1948-57 var
skala skulle kanske medföra bättre fi- Jaguar en ointaglig succé. De nya Försöken med en Dodge Hemi V 8
nanser och förbättringar i kvalité? populära sportbilarna som Austin i ett Palm Beach-chassi som kon-
Healey 100 Six, MGA, Morgan Plus kurrent till nya Chevrolet Corvette
Än så länge hade Allard bara tänkt 4 Super Sport och Triumph TR, be- gick inte hem hos USA-folket heller.
sig att sälja bilarna i England men tingade bara halva Allardens pris och Mycket få bilar byggdes efter 1959
snart föddes en idé att hans modeller sålde som smör. Det var egentligen men företaget levde på något sätt vi-
kanske skulle vara attraktiva även på bara Frazer-Nash, HRG och Jensen dare genom att erbjuda efterarbeten
den stora USA-marknaden. Där fanns som liksom Allard gjorde litet dyrare som trimningar och montera soltak.
fler personer med gott om pengar och sportbilar men även de kände sig ho- Allard lyckades också få ett eftertrak-
sportbilsmarknaden i USA var ganska tade av Jaguar XK:s framgångar och tat kontrakt med Londons ambulans-
eftersatt, så det borde finnas plats sålde i mycket begränsat antal. service att få bygga om BMC- och
för en uppstickare. Hans första försök Bedfords ambulanschassier med de
blev tävlingsmodellen J2, i princip en En Allardmodell som inte lyckades Dionbakaxel. Allard fick också en-
motorcykel på fyra hjul, med indivi- sälja mer än i två exemplar var den samrätten till att tillverka och sälja
duell framvagnsupphängning, och s k 2 1/2 litre coachbuilt saloon som Shorrocks kompressorer i hela värl-
kunde fås med valfri amerikansk V8- hade fått en elegant strömlinjeformad den. Företaget kunde därmed hanka
motor, till exempel Cadillacs, som var kaross hos karosserimakaren Abbott, sig fram de första åren på 1960-ta-
större och starkare än Fords. Redan som annars hade kontrakt med Ford let men så kom då den där ödesdigra
med 140 hästar och en vikt på 900 att göra deras kombimodeller på dagen i april 1966, när hans fabrik
kilo gick det undan på rakorna. J2 var Consul och Zephyr utanför det löpan- brann ner till grunden. Bara några da-
bland det snabbaste man kunde hitta de bandet. Den var byggd på Palm gar senare avled Sydney Allard i can-
vid den här tiden. Den 14 februari Beach-chassiet men med den fina cer. Allt strök med i branden inklusive
1951 testade engelska The Motor en karossen blev den nästan dubbelt så all dokumentation om verksamheten.
J2 med Cadillacmotorn på 5 440 cc dyr som den öppna Palm Beach. Vad Visserligen drev hans son med hjälp
som då beräknades ge ungefär 160 hjälpte det att man satt i fina skå- av några Fordanställda viss verksam-
hästar. Toppfarten uppmättes till lade sportsäten och hade god utsikt het med kompressorer och trimning
110,8 mph och 0-100 gick på 7,5 sek. framåt genom den breda vindrutan fram till 1976 men det var tydligt att
Mer hårdtrimmade tävlingsversioner och den låga fronten. Utseendet var det fanns inte mycket kvar att satsa
var ännu snabbare. Fördelen med att det absolut inget fel på, särskilt för på av Sydney Allards idéer längre.
sälja Allard i USA var att man kunde att vara en Allard! Den hade ändå inte Tiden hade passerat honom och hans
skicka dit bilarna utan motorer. De en chans mot den sportiga Jaguar XK snabba bilar.
stora amerikanska V8:orna montera- 120/140 coupe, som var en alltige-
des in på plats. I hemlandet England nom bättre bil, men det var ett gott Det finns entusiaster som inte kan
fick man nöja sig med en Ford V8 på försök. lämna idén med Allard helt till ro.
3 917 cc från en Mercury men även Namnet Allard har använts för till-
det räckte för att J2 skulle vinna. Det En annan udda variant är den cou- verkning av J2X-kopior i glasfiber och
blev flera framgångar för tävlingsfö- pe/cabrioletvariant som fick ståltak med Chrysler V8-motor på senare år
rare med Allard J2 både i USA och i delat i två delar och helt öppnings- (se www.allardj2x.com). En formel 1
Europa, samtidigt som Sydney Allard bart. Det här var ett rent privat pro- racer finns också med namnet Allard.
själv blev trea på LeMans 1950 med jekt som startade 1948, byggt på en
en J2 med Cadillacmotor på 300 hkr Allard L Touring men med en hardtop, Sydney Allard bildade själv en fan
och etta i Monte Carlo-rallyt 1952 som kunde fällas ned helt i bagage- club för Allardbilägare redan 1951.
med en P 1 coupe, viktiga segrar utrymmet så att den blev antingen Klubbverksamheten är fortfarande
för marknadsföringen av bilarna. saloon eller cabriolet. Hela lösningen aktiv (www.allardownersclub.com).
Tyvärr var inte utvecklingspotentia- designades och utfördes av företaga-
len hos Allardfabriken den allra bäs- ren och uppfinnaren John R V Dolphin Bilderna i artikeln är hämtade ur
ta. I princip var det samma gamla genom hans bolag Dolphin Industrial samtida engelska reklambroschyrer.
chassikonstruktioner som försågs Development. Var det någon som
med nya V 8-motorer i det oändliga. trodde att Volvo C70 och Pininfarina På följande sidor lämnas en kro-
Karossdesignen var minst sagt udda i skulle ha varit först med den här nologisk redovisning av samtliga
många fall. Andra biltillverkare hade lösningen? Här ska väl erkännas att Allardbilar modell för modell.
under tiden utvecklats betydligt for- inte heller Mr Dolphin var först. Den
tare och prestandamässigt (tänk äran bör gå till den formgivare som
Jaguar XK 120!) var Allardbilarna konstruerade Peugeot 202 Eclipse
inte längre lika enastående som de Décapotable 1935. Det ryktas att två
en gång hade varit. Trots tävlings- ex av Dolphin-Allard tillverkades men
framgångarna fick Allard kämpa för ingen av dessa finns bevarad idag.
att kunna överleva de första åren av Det sägs att konstruktionen var för
1950-talet. Nya modeller som Palm tung för karossen som var så vek så
Beach, som innebar ett visst nytän- att hela mekanismen packade ihop
kande, sålde i någon mån men den efter ett tag.
vansinniga idén att bygga Allard
Safari Estate, en slags kombi på En bit in på 1950-talet blev vatten-
Allardstuk, misslyckades helt. 1956 fallsgrillen ersatt av en grill med två
var det dags för Allard att säga farväl öppningar som på ett underförstått

Ventilen 1-2011 5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10