Page 8 -
P. 8
BRISTOL CARS 1946-2008

BRISTOL 412 1975-1980
En helt ny kaross med design av Zagato på den gamla

Bristolramen. Targabåge och tak som kunde lyftas av. Var
det en coupé eller en cabriolet? Inte ens marknadsavdel-
ningen kunde bestämma sig och döpte den till Convertible
Saloon! Tekniskt var det som förut men 1977 kom en mo-
dern väl avgasrenad men något mindre V8-motor.

Motor: V 8, 5 900 cc, bhp anges ej, 225 km/tim
Introduktionspris: £ 14 584
Antal tillverkade: Uppgift saknas

BRISTOL 603 1976-1982
Nu var det slut på 400-serierna. En helt ny nummerserie

på en ny modell med modernare kaross. Varför 603? Det
lär ha varit 603 år sedan 1976 som staden Bristol fick sina
stadsprivilegier. Kanske missade man firandet 1973? Bris-
tol erbjöd val mellan två motorstorlekar.

Motor: V 8, 5 211 cc (603E)/5 900 cc (603S), bhp anges
ej

Introduktionspris: £ 19 360/19 661
Antal tillverkade: Uppgift saknas

BRISTOL BEAUFIGHTER/BRITANNIA/BRIGAND/ Brigand
BEAUFORT 1980-1992 Beaufort

Bristols namn på flygplan under andra världskriget över-
fördes på bilarna. Beaufighter var en uppdaterad 412 med
turbo som ökade effekten med ungefär 30 procent av ett
okänt antal hästkrafter. Brigand var en uppgraderad tur-
bovariant av 603. Beaufort var namnet på en ren cabriolet
av 412, således utan targabåge. 1986 hade Britannia och
Beaufighter gemensamt pris, £ 59 800, medan Brigand
var något dyrare, £ 64 783. Fyra år senare var priset för
Britannia £ 87 450 medan Beaufighter och Brigand hade
samma nya pris, £ 93 462. Något ologiskt kan tyckas.

Motor: V 8, 5 900 cc, bhp anges ej, 225 km/tim
Introduktionspris: £ 37 999 (Beaufighter)
Antal tillverkade: Uppgift saknas

BRISTOL BLENHEIM 1993-
Blenheim har fram till idag genomgått tre serier men

utan några iögonenfallande designförändringar. Motor,
växellåda m m är som vanligt från Chrysler med små för-
ändringar av kompressionsförhållande, mer bränslebe-
sparande insprutningssystem m m. Naturligtvis har Bris-
tol fått del av nya rön genom den forskning och utveckling
som underleverantörerna har bistått med inte minst ny
däcksteknologi. Virginbolagens ägare Sir Richard Branson
brukar nämnas som exempel på köpare av Bristolbilar.

Motor: V 8, 5 900, bhp anges ej
Introduktionspris: £ 118 778
Antal tillverkade: Uppgift saknas

Ventilen 1-2008
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13