Page 4 -
P. 4
BRISTOL CARS 1946-2008 Jan Segerfeldt

Som utlovades i förra Ventilen kommer här en ge- Den typiska Bristolbilen har alltid varit en tvådörrars
nomgång av biltillverkaren Bristols alla modeller. Bris- fyrsitsig coupe (undantag 402, 404 och 405 och någ-
tol som bilmärke är relativt ungt (firade 60-årsjubi- ra specialare). Bristols Life president Anthony Crook
leum 2007) och modellutbudet har alltid varit snävt. (född 1920) har numera med ålderns rätt nästan dragit
Antalet tillverkade bilar är lågt. Ändå har det blivit rätt sig tillbaka till förmån för den unge Toby Silverton som
många olika beteckningar sammanlagt att hålla reda ensam äger företaget idag. För bara några år sedan
på genom åren. introducerade Bristol en helt ny bilmodell kallad Figh-
ter. Märkets enda försäljningsställe i världen ligger på
Företaget Bristol är unikt genom att det är den enda 368-370 Kensington High Street i centrala London.
numera överlevande helt engelskägda lyxbilstillverka-
ren. Bristol Cars Ltd skapades genom att flygplansfö- Relativt få bilar har ställts till förfogande för samtida
retaget Bristol Aeroplane Co behövde diversifiera sin tester av bilbranschens oberoende organ (typ Auto-
verksamhet. Till en början skedde utvecklingsarbetet car och Motor), så prestandauppgifterna för bilarna är
av en ny bil tillsammans med BMW-importören AFN inte heltäckande. Faktiskt såldes några få nya Bristol
som sålde Frazer Nash. Samarbetet syftade till att ut- i Sverige genom generalagenten Bilaktiebolaget Hans
veckla nya bilmodeller med tekniskt förbättrade för- Osterman i slutet av 1940-talet. Ändå rullar det några
krigs-BMW som bas. Vissa påstår att man bara tog de äldre Bristol på svenska vägar. Dessa enstaka bilar har
bästa bitarna av BMW-förlagan genom att kombinera huvudsakligen kommit hit som privatimporterade be-
ett gediget chassi (från 326), en snygg karossdesign gagnade exemplar. Toby Silverton avslöjade för Ven-
(från 327) och en fin sexcylindrig 2-litersmotor (från tilens redaktör att han faktiskt har sålt två stycken
328) (enligt formeln 326/3+327/3+328/3=400?). Sam- Bristol till Sverige under 2007. Företaget har varit
arbetet med Frazer Nash utvecklades inte så bra som återhållsamt med uppgifter om produktionstal. De
förväntat så Bristol gick snart sin egen väg under led- första 30 åren gjordes 6 000 bilar totalt. Uppgifterna
ning av Sir George White. Han tog över ägandet av som anges nedan är från den engelske motorskriben-
hela bilföretaget 1960. ten Graham Robson. Enligt vissa källor skulle Filtonfa-
brikens maximala produktionskapacitet ligga på 150
Biltillverkning startade i Filtonfabriken 1947 med mo- bilar per år. En försiktig uppskattning av den faktiska
dellen som fick namnet 400. All tillverkning av moto- årsproduktionen under senare år bör ligga runt 30-40
rer, växellådor och karosser gjordes hos Bristol själva bilar.
med stor precision. Framgångsrike tävlingsföraren och
flygaresset Anthony Crook som också var duktig på Bristol har alltid ansetts som en säker bil, något som
marknadsföringssidan tog över efter White 1973. Det även fabriken i all blygsamhet framhållit i reklamen.
ursprungliga chassit hängde med till 1961 när en ny Det sägs att ingen någonsin har omkommit i en Bris-
framvagn och en V8-motor från Chrysler kom in i bil- tol. Bristol har inte deltagit på några bilutställningar
den. Några större tekniska förändringar av bilen har de senaste 20 åren och reklamen för bilarna har varit
väl inte direkt inträffat sedan dess, trots att i princip minst sagt återhållsam. Försäljningsbroschyrer finns
samma modell alltjämt är i produktion 47 år senare, dock för samtliga modeller, ofta i enklare utförande
fortfarande byggd på samma hjulbas, 290 cm. men det finns vissa som är mycket eleganta och nu
åtråvärda för samlare. Bildmaterialet nedan är hämtat
ur fabrikens egna broschyrer.

Ventilen 1-2008
   1   2   3   4   5   6   7   8   9