Page 7 -
P. 7
BRISTOL CARS 1946-2008

BRISTOL 408 1963-1965
Eller varför inte Bristol 407 Mark II? Bara frampartiet

skiljer sig från 407:an med sina dubbla strålkastare. Mot
slutet av 408:ans produktion blev motorn något upp-
förstorad utan ändring av bhp-uppgiften men den nya
automatlådan var bantad några kilon. Britt Ekland (in-
ternationell kändis som gift med Peter Sellers) deltog i
reklamen för den nya modellen.

Motor: V 8, 5 130 cc/5 211 cc, 250 bhp
Introduktionspris: £ 4 459
Antal tillverkade: 66/15
BRISTOL 409 1965-1967
Smärre förändringar av fronten igen men inga meka-
niska förändringar annat än att motorn flyttades något
bakåt för bättre viktfördelning. Tyska ZF:s servostyrning
introducerades 1966 vilket uppskattades av många.
Motor: V 8, 5 211 cc, 250 bhp
Introduktionspris: £ 4 849
Antal tillverkade: 74
BRISTOL 410 1967-1969
Ny design på hjulen och ändrade kromlister på sidorna.
Business as usual men nu till ett £ 824 högre pris. En-
ligt en testrapport ökad toppfarten till 210 km/tim trots
samma motor. Ni har sett 410:an i BBC-serien The In-
spector Lynley mysteries.
Motor: V 8, 5 211 cc, 250 bhp
Introduktionspris: £ 5 673
Antal tillverkade: 79

BRISTOL 411 1969-1976
Något mindre kromlister på sidorna, en ändring som

bestod i sju år. Vissa ändringar genomfördes med be-
teckning i serierna I-V. Ny större Chryslermotor, från
serie IV årsmodell 1974 på ytterligare några cc. Rejält
dyrare igen.

Motor: V 8, 6 277 cc, 335 bhp, 220 km/tim (Serie I-
III), 6 556 cc, bhp anges ej, 225 km/tim (Serie IV och
V)

Introduktionspris: £ 6 997
Antal tillverkade: 600

411 - ovan
411 - Serie V till vänster
411 - Serie III nedan

Ventilen 1-2008
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12