Page 10 -
P. 10
Stora Sommarturen 2007

torsdag 12/7 2007 att affären var nedlagd. Handelsman- Lördagen den 14:e juli uti nådens
Alfarmstaroartinmeorongsiley- nens barnbarn Åke visade och berät- år 2007
asnmbuuarmg och triumickjagph- tade. Hans farfar hade öppnat buti- Efter omröstning av besöksplatser för
todde, (du som läser hela rappor- ken 1896. Fyra ägare senare stängdes denna dag vann damernas förslag, och
ten klurar nog ut vilka som var med den 1970. Sedan dess står allt orört. första stora stopp skulle bli Rydaholms
på resan), samlades vid Askimsbadet I dagboksnoteringarna kan man följa Bil-, musik och leksaksmuseum. Vi tror
för att anträda GMHK-Stora  Sommar- utvecklingen och i hyllorna står det inte att någon av de manliga hade nå-
färd. I år riktades kylarna mot numera osålda. Uppenbarligen fanns det en hel got att invända mot förslaget.
ljusa Småland.  Egentligen, nästan, är del hyllvärmare, då mycket var från ti- Färden gick runt Bolmens norra kust
det skit samma vart resan går. GM- digare decennier. Är det ditlagt, eller ner mot Vittaryd. Tyvärr var den gamla
HKs färder har inte ett mål - de har såldes det så dåligt de sista åren? Hur kyrkan i Vittaryd låst så dagens kyr-
många. Därutöver bjuds det umgänge som helst ett brett, bortglömt lanthan- kobesök fick utföras i Rydaholms mu-
med trevliga och glada klubbkompisar. delssortiment som väckte minnen och seums kapell.Besöket i museet blev i
Det årliga återseendet kändes upplyf- leenden. våra ögon mycket lyckat (trots att vi
tande och Tor, Ra, Apollon, Balder och Uppsittning. Nu vankades mat. Hela varit där många gånger tidigare). Efter
allt vad de heter hade som vanligt re- gänget var inbjudna tlll våra klubb- en ordentlig rundvandring intogs den
serverat fint väder. kompisar Gunilla och John-Erik i Ås. Ett medhavda matsäcken i uterummet
Ansvarige navigatören, Gilbert påstod par som i många år varit trogna GMH- ”Sextanten”. Besöket varade i drygt
sig vara rätt säker på att han skulle Ks Stora Sommarfärder, med sin Rover två timmar innan vi åter startade våra
hitta sandvägarna fram till våra del- 90. Det var ju praktiskt, att i stället för fordon på väg till nya mål och äventyr.
mål, med hjälp av modern teknik - en att som vanligt, ansluta vid startplat- Efter c:a åtta kilometer på en grusväg
GPS vid namn Ulla. sen i Göteborg vända på det hela och som slingrade fram och tillbaka (vår
Redan på första etappen missade den. låta oss ansluta hemma på gårdspla- kompass snurrade nästan runt vid nå-
Vi kom till metropolen Ullared på en- nen. Som belöning fick vi jättegod su- got tillfälle) passerade vi världsmetro-
bart jämna, små asfaltvägar. Trots, el- perfärsk kalvdans och trevlig samvaro poler som Tutaryd och S Ljunga samt
ler kanske därför att vi fortfarande var i deras mysiga hus. Deras heltokiga stannade hos Annas Kuriosa i Hamne-
på hemmaplan var jag förvånad igen lilla hund underhöll oss. När vi bör- da. Varken varorna eller priserna tillta-
över hur många fina utflyktsvägar vi jade krokna fortsatte den med husets lade oss och inte ens Maj köpte mer än
har inpå knutarna. Med veteranbils- katt, som emellertid inte var speciellt en glasstrut. Nästa stopp blev vid Tor-
anpassad marschfart kunde vi njuta intresserad, trots att han blev knuf- pa Bussmuseum, givetvis i Torpa. Det
av landskapet och körupplevelsen. fad omkring som en golvmopp. Inget visade sig vara stängt. Men efter en
Det är roligt att köra gammelbil. Växla damm på det golvet, men jag undrade? stund kom en dam och låste upp och
osynkat, spana efter potthål, hoppas på I skolan lärde vi oss vad som händer vi kunde beskåda de gamla bussarna
att medtrafikanterna ser pilen, bromsa om man gnider kattskinn och plötsligt och motorcyklarna som finns där. Fär-
med muskelservo och då förlita sig på förstod jag varifrån hunden fick sin en- den gick vidare till Byholma och värl-
att stolen sitter fast o.s.v. ergi. Fulladdat var ordet! Tack för god dens största timmerlager. När vi kom
Till det roliga hör också de oplanera- underhållning och förplägnad. fram hade dagens sista guidade buss-
de stoppen. Det skulle bli tråkigt om Dagens sista etapp förde oss till Alebo tur genom området redan gått men vår
alla bilarna fungerade klanderfritt och pensionat i Unnaryd. Också det från Groupleader eller hans hustru lyckades
även i år hade vi  en entertainer med slutet av 1800-talet - men tack och lov ordna en extra tur för oss.
i karavanen. Nåja, då och då. Staffans renoverat. Numera ett trivsamt, ty- Tänk Er följande:
Buick hade gett sig den på att upp- piskt sommarpensionat med optimerad På var sida om en lossningsväg finns
finna bensinlös drift och experimente- planlösnng, d.v.s. vinklar och vrår och sex travar som är 13 meter höga och
rade just på vår resa. Det blev några tunna innerväggar. Gemensam middag löper 2.300 meter längs lossningsvä-
stopp, med konferenser utmed vägen, med specialschnitzel från österrikiska gen. Varje timmerstock är c:a fyra me-
men han tränade upp handgreppen. huvudstaden på dansk-svenskt vis. ter lång. Enkel uttryckt kan man tänka
Till slut gick det så fort att rensa ben- Den sedvanliga kvällssittningen sig en byggnad som är 48 meter bred,
sinpump och filter att vi andra knappt i sällskapsrummet, med mycket 2300 meter lång och 13 meter hög el-
hann dra´ åt parkeringsbromsen innan snack, skratt och medhavt, förde oss ler ändå enklare, en fasligt massa tim-
han var igång igen. ända in i dag två - och den skall nå- merstockar. Det var en mäktig syn att
Ullared!? Nej, inte det lilla Varuhuset, gon annan rapportera om. se dessa enorma mängder av timmer
även om någon smög dit också. Vi ville Häpp. och samtidigt tänka på vad en stark
se det nyöppnade Göran Karlssons bil- Kristina & Ralph Duell kvinna (Gudrun) kan ställa till med.
museum. Det är svårt att ge ett jäm- Färden gick vidare till Odensjö där vi
förande, unikt omdöme. Fräscht, det Fredag 13/7 2007 skulle ut på en kvällskryssning med
är ju helt nybyggt och elegant var mitt Blå himmel skymtades och 3 hurtiga M/S Kavaljeren. När vi stod på par-
första intryck. I centrum stod en spe- damer tog en morgonpromenad före keringen kom regnet, men inte bå-
cialutställning om Ingemar Johansson, frukostbuffén. Dagens utflykt började tens besättning. Vi väntade (några lite
uppbyggd kring hans Excalibur. Alltså med en färjetur över till Bolmsö. Efter- oroligt) på vad som hända skulle och
klassiskt och veteran. Förvånansvärt som färjan bara tog 8 bilar, blev det en ungefär en halvtimma efter utsatt tid
många  motorcyklar. Som sig bör även väntan för två av oss. Gunilla o Jan-Erik kom Kapten Ulf och hans besättning.
några fina nostalgiska miljöer som bo- var våra förträffliga guider för dagen. Maten hade de i form av råvaror i bilen,
nus. Det fina i sammanhanget är att De lotsade oss över ön och sedan bar och dessa skulle tillredas ombord. Un-
endast en del av Görans efterlämnade det av norrut.Bra vägval, härlig natur der tiden berättade Ulf att han dagen
samling visas samtidigt, vilket borgar som avlöstes av Gudruns framfart. innan (fredagen den 13:e) sjösatt bå-
för rotation av föremål och bilar. Skäl Det började suga i fikatarmen och äntli- ten efter att den legat på land i nästan
för återbesök. gen var vi framme i Herrestad, där vi åt två år. Vi var något av försökskaniner
Vidarefärd - och nu återfann GPSen goda räksmörgåsar/ostkaka. Köpsugna på denna första tur efter långt uppe-
ordningen. Den hittade sandväg.  Men, damer ville till Smålänningen, där fick håll. Men allt blev lyckat. Maten var
efter den första uppgivna sucken för- en av herrarna byxor. På middagsme- både god och riklig, alla de tre rätterna
byttes skräcken i njutning.  Det var nyn stod det stekt gösfilé som avnjöts tillfredställde nog samtliga. Öl och vin
den bästa sandvägen jag kan minnas. på Tiraholms Fisk. Kvällen avlutades (för en del) höjde stämningen till max.
Jag syftar på ytbeläggningen. Av om- över en pilsner ochVärldsproblemen När vi kom i land, tackade vi Gunilla
givningen ser man ju ingenting när började lösas. och John Erik för trevligt sällskap, och
man spanar efter rullgrus och felak- Birgitta & Kåre Lindén körde i mörkret de c:a tre milen till Ale-
tig dosering. Men härligt att köra på bo där vi var framme någon halvtimme
var det och Siddeleyn samtyckte. före midnatt.
Vägen förde till en nedlagd handelsbod, Denna kväll blev det ingen samling i
långt in i ödebygden.  Timmershult he- sällskapsrummet eftersom alla kände
ter det. Snacka om upphämtningsom- för att sätta sig på hela ryggen. Enligt