Page 6 -
P. 6
BRISTOL CARS 1946-2008

BRISTOL 404 1953-1955
Kort hjulbas (240 cm i stället för 290 cm) och en slimmad

kaross bestående av stomme i askträ och klädd med alu-
miniumpaneler. I en lucka i vänster framskärm placerades
reservhjulet med domkraften och i motsvarande lucka på
höger sida placerades vissa elektriska detaljer samt bat-
teriet, något som har kännetecknat alla Bristol som gjorts
sedan dess. Bättre prestanda på grund av lägre vikt och en
starkare version av den gamla motorn (100B/100C). I retro-
spektiv nostalgi kallas den ofta Businessman´s Express men
den hade inte stor framgång mot Jaguars XK 120 och Aston
Martins DB2/4 som båda var klart billigare att köpa.

Motor: Rak sexa, 1 971 cc, 105 eller 125 bhp, 170 km/tim
Introduktionspris: £ 3 542
Antal tillverkade: 51

BRISTOL 405 1954-1958
Påminner om 404 men i stället för kortare ser den, trots

standardlängdens 290 cm hjulbas, extra lång ut med sina
fyra dörrar. Med något högre vikt gick den ändå att få upp
i 100 miles per hour. Karosstillverkaren Abbot gjorde också
43 tvådörrars cabrioleter på 405.

Motor: Rak sexa, 1 971 cc, 105 bhp, 160 km/tim
Introduktionspris: £ 3 188
Antal tillverkade: 297/43

BRISTOL 406 1958-61
Ersätter 405 men har bara två dörrar. Helt ny kaross och

med större motor och skivbromsar på alla hjulen. Kaross-
tillverkningen lades ut på ett fristående företag, Jones Brot-
hers i Willesden, London. Senare återgick Bristol till att göra
alla arbeten inklusive karosserna i den egna fabriken i Filton
och har så fortsatt ända till idag. Man har också i huvudsak
behållit karossutförandet oförändrat. Den nya 406:an var
klart tyngre och därför knappast snabbare än föregångaren.
Italienska karossmakaren Zagato gjorde några udda specia-
lare med starkare motor och lägre vikt, vilket gav förbätt-
rade prestanda.

Motor: Rak sexa, 2 216 cc, 105 bhp, 160 km/tim
(Zagato 130 bhp, 190 km/tim)
Introduktionspris: £ 4 493
Antal tillverkade: 178/7
BRISTOL 407 1961-1963
Man tog en 406 och klämde in en lätt modifierad kanaden-
sisktillverkad Chrysler V8-motor kopplad till en Torqueflite
automatlåda i motorrummet, införde separata hjulupphäng-
ningar fram och krönte detta med en ny grill i ett i övrigt när-
mast oförändrat utseende. Delar av karossarbetena las nu
ut på Park Royal Vehicles of Acton, London, men det dröjde
inte länge förrän allt karossarbete var tillbaka i Filton igen.
De högklassiga lackerings- och inredningsarbetena gjordes
dock alla år hos Bristol själva i Filton. En 407 i originalskick
– som ursprungligen ägts av musikgruppen Fleetwood Mac
– kunde ofta ses i centrala Göteborg på 1980-talet i Claes
Rydholms ägo men finns sedan 1985 i Borlänge.
Motor: V 8, 5 130 cc, 250 bhp, 195 km/tim
Introduktionspris: £ 4 848
Antal tillverkade: 300

Ventilen 1-2008
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11