Page 5 -
P. 5
BRISTOL CARS 1946-2008

BRISTOL 400 1946-1950
Första modellen var klar redan 1946 men introduktio-

nen dröjde till januari 1947. En BMW 327 till utseendet
med en strömlinjeformad kaross av aluminium och stål-
plåt på ett 326 chassi och med en 328 motor klassad
som 16,2 RAC skattehästkrafter.

Motor: Rak sexa, 1 971 cc, 80 bhp, 150 km/tim
Introduktionspris: £ 2 373
Antal tillverkade: 475

BRISTOL 401 1949-1953
Utan tekniska förändringar i övrigt infördes en helt ny

närmast futuristisk kaross utvecklad ur Bristols flyg-
tekniska kunnande tillsammans med italienska kaross-
företaget Touring bestående av en svetsad stomme av
fina stålrör och utvändiga paneler i aluminium, system
Superleggera. Bilen blev längre och dyrare men också
tyngre trots den ”superlätta” stommen.

Motor: Rak sexa, 1 971 cc, 85 bhp, 155 km/tim
Introduktionspris: £ 3 200
Antal tillverkade: 605
BRISTOL 402 1949-1950
En cabrioletversion av 401. Skiljer sig från 401 med att
bara vara tvåsitsig men byggd med samma teknik som
coupén. Marknadsfördes av de populära skådespelarna
och äkta makarna Stewart Granger och Jean Simmons
med inriktning på den amerikanska marknaden. Bilen
blev ändå inte direkt någon försäljningsframgång.
Motor: Rak sexa, 1 971 cc, 85 bhp, 150 km/tim
Introduktionspris: £ 3 214
Antal tillverkade: 21

BRISTOL 403 1953-1955
Samma bil som 401 i nästan allt utom att motorn var

av typ 100A. Första Bristol att passera 100 miles per
hour. Ny växellåda med frihjul på ettans växel. Många
andra småförbättringar bl a bättre bromsar.

Motor: Rak sexa, 1 971 cc, 100 bhp, 165 km/tim
Introduktionspris: £ 2 976
Antal tillverkade: 275

Ventilen 1-2008
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10