Page 9 -
P. 9
teborgs Stadsmuseums Scania-Vabis

nämligen praktiskt användbara system för automo- möjligt för föraren. Till vänster påfyllningsstutsen
bilelektricitet nått serieproduktion. Hudson och Ca- för bensin (med påskruvbart lock format som före-
dillac var bland de första i USA, och i Europa hade tagets trehörnade företagsmärke) och centralt, kon-
Fiat år 1914 infört elektriska lyktor och strålkastare solmonterat på panelen, finns en Veigel hastighets-
på samtliga sina modeller. Men, som det konstateras mätare som är graderad till 100 km/h och försedd
i boken Scania fordonshistoria 1891-1991, ”Personbi- med både väg- och trippmätare. Vägmätaren står
larna var relativt omoderna […]”. på 6357,8 km. Hastighetsmätaren drivs med böjlig
axel från en smal remskiva bakom och till höger om
De som intresserar sig för bilar från 1930-talet och transmissionsbromsen, där remskivan i sin tur drivs
framåt kanske tycker det vore genant att finna nam- med en tunn läderrem från en likadan remskiva på
net Fiat på en så fin kvalitetslimousine som vår vagn. växellådans utgående axel. Till höger om hastig-
Men det behövde inte vara så försmädligt: Dels till- hetsmätaren en oljetrycksmanometer graderad upp
verkade Fiat ännu under hela 1910-talet stora och till 4 ”kg. pro qcm”. Ovanför denna finns vagnens
lyxiga automobiler (inte de mycket mindre model- tillverkningsskylt. Nästa instrument är en ampère-
ler som dök upp efter andra världskriget, och som mätare märkt ”Fiat” och tillverkad av Weston Elec-
dessutom kanske inte alltid var av allra yppersta trical Instrument Co., Newark, N.J., USA, graderad
kvalitet), dels var acetylenen bökig att hantera och från –10 till +20. På rattnavet ett tändförställnings-
automobiltekniken ännu omkring första världskriget reglade som genom rattröret påverkar magnetens
inte alls så långt kommen att det alltid var självklart tändläge.
att allting fungerade oklanderligt. Moderna elektris-
ka strålkastare på en äldre automobil kunde därför Centralt på instrumentpanelen finns hastighetsmätaren. Övriga
frammana viss respekt, naturligtvis speciellt hos bil- instrument och reglage beskrivs i texten ovan och nedan. (Foto
kunniga. LH)

De elektriska kablarna till strålkastarna saknas Under rattkolonnen finns en handstämplad mäs-
medan acetylenbehållaren från den ursprungliga singskylt med texten ”BESIKTIGAD d. 6/4 1923”. Till
ljusutrustningen finns kvar på vänster fotbräda, dock höger en vridströmställare med lägen 0, 1, 2 och 3
utan tillhörande slangar och anslutningar. Några spår men utan nyckel, där läget 0 förmodligen betyder
av parkeringsljus eller hållare till dylika finns inte. I kortsluten magnetapparat. Under denna strömstäl-
kupén finns en elektrisk taklampa som förefaller att lare finns en rund, gjuten mässingplatta med text
vara av originalutförande. Baktill på vår vagn sak- Scania-Vabis med central knopp, vars funktion är
nas baklyktan (men ett par senare tillkomna röda oklar. Även här hade tillgång till utrymmet mellan
reflexer finns). främre brandskottet och instrumentpanelen varit
önskvärd för närmare analys och studier. Längst till
De komponenter som drevs med elektricitet på de höger under instrumentpanelen en liten vippström-
allra första fordonen som utrustades med batteri brytare. Slutligen finner man ett trepipigt signalhorn
var de små strömförbrukarna, alltså inte huvudstrål- till höger utanför karosseriet, med gummibollen be-
kastarna, eftersom batterier och generatorer hade kvämt i höjd med rattkransen. Startmotor finns inte
mycket begränsade kapaciteter. I begynnelsen fanns utan det är vev som gäller.
det t.o.m. bilelektriska system utan generator, dvs. Hjul och däck
batteriet laddades upp vid laddningsstationer, pre-
cis som de elektriskt drivna fordonens batterier runt I jämförelse med tidigare beskrivna vagnar från
sekeskiftet 1900. Det har inte kunnat konstateras seklets första decennium är vår Scania-Vabis utrus-
med säkerhet, men vår vagn kan ha varit av denna tad med i och för sig likadana träekerhjul, men med
tidiga typ med acetylen till strålkastarna och elektri- löstagbara fälgar enligt den uppfinning som slog ige-
citet till övriga förbrukare, exempelvis baklampa och nom under 1906 års franska Grand Prix då hjulbyte
innerbelysning. kunde genomföras på bara två minuter – en oerhörd

På framsidan av brandskottet finns en stor elkopp-
lingsbox, märkt VICTRIX, från vilken kablar går ut
på ett oplanmässigt sätt. En del av dessa kablar är
kapade. Det har inte varit möjligt att inom ramen
för denna kortfattade beskrivning försöka utverka
tillstånd att tillfälligt lossa och studera komponenter
och deras anslutningar, men det förefaller sannolikt
att elsystemet blivit modifierat i samband med in-
stallerandet av elstrålkastarna. Kopplingsboxen och
en generator kan härröra från detta sammanhang.
Generatorn är placerad till vänster om och snett
framför växellådan och drivs med rem från växel-
lådans ingående axel.
Instrument och reglage

I förarutrymmet är instrument och reglage på ett
föredömligt sätt samlade för så god åtkomlighet som

9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14