Page 10 -
P. 10
Göteborgs Stadsmuseums Scania-Vabis

tidsvinst. Vår vagns vulstfälgar är fastskruvade med ryms. Med två fällbara, framåtriktade strapontinsä-
fem skruvar vid träekerhjulens periferi. Den befint- ten kan fem passagerare få plats. Kupén har föns-
liga däckdimensionen är 820x120. Nya Dunlop fram, ter på alla sidor, sålunda även en stor framruta di-
begagnade Trelleborg bak. (I reservhjulshållaren rekt bakom förarplatsen och en liten bakruta. Ofta
sitter ett nedslitet straight-side-däck 31x5.25 utan ville baksätespassagerarna i en limousine åtnjuta
fälg som härrör från något annat fordon.) den avskildhet som täckta sidor längst bak erbju-
Karosseri der, men vår vagn har bakre sidokvartersfönster.
Läckage från taket har missfärgat delar av bakersta
Karosseritypen är alltså en limousine, med vilket väggpartiet och soffans ryggstöd.
ännu vid mitten av 1910-talet förstods en täckt per-
sonautomobil där chauffören sitter under fast tak. Stildraget att förena motorhuven på ett mjukt
Vår vagn tillhör ett mellanstadium i limousinekaros- sätt med det egentliga karosseriet hade slagit ige-
seriets utveckling då en vindruta hade tillkommit, nom mot slutet av seklets andra decennium, och
men förarplatsen är fortfarande oskyddad i sidled vår limousine uppvisar en typiskt ”konisk” torped
från midjehöjd uppåt. Dörr finns endast på vänster som sammanbinder motorhuvens bakkant med det
sida eftersom höger sida utanför karosseriet är upp- egentliga karosseriet.
tagen av växel- och handbromsspakar samt reserv-
hjul. Hela den övriga, bakre delen av karosseriet Ur Scania fordonshistoria framgår att Scania-Va-
består av ett slutet passagerarutrymme; den s.k. bis-vagnar med precis denna karosserityp – alltså
kupén, med dörr på ömse sidor. Denna ombonade med fast tak – användes i vårt land även som taxi.
kupé innehåller en vackert stoppad bakre soffa med Den etablerade kontinentala karosseritypen för taxi,
ryggstöd som egentligen är utformat för två pas- långt in på 20-talet, var annars landaulet (med öpp-
sagerare, men tre icke alltför korpulenta personer ningsbart bakre takparti - ref. tidigare artiklar om
Kriéger och NAG).

Teknisk specifikation (Typ I, underbeteckning 2121, chassinummer 1157)

Motor Typbeteckning 1241

Utförande Rak, fyrcylindrig längsmonterad vattenkyld 4-takts radmotor.

Cylindermått 78 x 110 mm; slagvolym 2,1 l.

Ventilsystem Sidventiler i L-form. Längsgående lågt monterad kamaxel.

Smörjsystem Trycksmörjning med pump.

Tändsystem Bosch tändmagnet typ ZF4.

Startsystem Vev

Effekt 22 hkr vid 1800 r/min.

Bränslesystem Stigförgasare, Zénith eller egen tillverkning

Kylsystem Radiator, kylfläkt och cirkulation genom termosifon-effekt.

Elsystem Ursprungligen möjligen elektricitet för lågförbrukande kompo-

nenter kombinerat med acetylengasstrålkastare. Strålkastarna

senare utbytta mot elektriska.

Koppling Konkoppling integrerad med svänghjulet. Vänster pedal.

Kraftöverföring Osynkroniserad 4-växlad skjuthjulsväxellåda från vilken kraf-

ten överförs per kardanaxel till differentialväxel i bakaxeln och

vidare via drivaxlar till vardera bakhjulet.

Bakaxelutväxling Okänd.

Fjädring, hjulaxlar Fram Stel axel under halvelliptiska bladfjädrar.

Bak Stel axel under 3/4-elliptiska bladfjädrar.

Styrning Ratt och snäckväxelutväxling till pitmanarm, länkarmar och

parallellstag.

Bromssystem Fotbroms Kontrakterande transmissionsbroms bakom växellådan. Höger

pedal.

Handbroms Expanderande trumbromsar vid vardera bakhjulet. Framhjuls-

bromsar saknas.

Hjul Träekerhjul av artillerityp med löstagbara fälgar.

Däck Fram och bak Vulsttyp, 820x120. (Standarddimension 765x105.)

Reservhjul Saknas. (Felaktigt däck utan fälg på höger fotbräda.)

Karosserityp Limousine

Hjulbas 2,97 m

Spårvidd Fram 1,30 m (uppmätt)

Bak 1,26 m (uppmätt)

Längd o. bredd 4,20 resp. 1,60 m

Vikt Okänd.

Prestanda Okända.

10
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15