Page 6 -
P. 6
Lennart Haajanen
I Göteborgs Stadsmuseums magasin står en fin Scania-Vabis automobil som räknar sina anor från
tiden omkring första världskriget. Den är en limousine, givetvis chaufförskörd, med heltäckt pas-
sagerarkupé för upp till fem personer.
Scania-Vabis typ I med limousinekarosseri. Bilden visar en vagn som är likadan som Göteborgs Stadsmuseums med undantag av
acetylenstrålkastarna och behållaren för acetylen, som på museets vagn är placerad på motsatt sidas fotbräde. (Bilden lånad ur
Scania fordonshistoria 1891-1991.)
Modell och data och överlämnades till de Industrihistoriska Samling-
Automobilen är alltså av märket Scania-Vabis och arna ca 1931.
den formella typbeteckningen är I. Till och med no- Chassi
vember 1994 fanns den utställd och tillgänglig för Chassit är konstruerat efter ganska så väletable-
allmänheten i Industrimuseet i Gårda, därefter över- rade automobiltekniska principer som gällde i Eu-
fördes den till Göteborgs Stadsmuseums magasin. ropa på 1910-talet. Alltså inget exceptionellt men
Tillverknings- (chassi) numret är 1157 och tillverk- gediget konstruerat på ett sätt som efter de allra
ningsåret torde vara 1916. I stadsmuseets mycket tidigaste årens varierande idéer hade blivit det kon-
knapphändiga dokumentation beskrivs automobilen ventionella, dvs. motor fram, bakhjulsdrivning och
som en ”s.k. kvartslimousin”. Den är registrerad un- stela hjulaxlar.
der nummer O 298. Typ I är den minsta chassimodellen av tre, och det
Ägareförhållanden är möjligen överraskande att man för en chaufförs-
körd limousine inte valde ett av de större chassina.
Första ägare till vagnen var enligt museets arkiva- Som alla tidiga europeiska automobiler är även vår
lier Fru Hilda Söderhielm, född Pripp. Det sägs vi- vagn högerstyrd. Motor, koppling och växellåda är
dare att bilen inköptes 1916 och att Fru Söderhielm monterade i en hjälpram, som minskar vibrationer
i sin tur sålde den vidare till AB Pripp & Lyckholm, och den vridning som förekom i chassiramverken.
Göteborg, och att den användes av detta bolag som 305 exemplar av denna chassistorlek tillverkades
direktionsvagn fram till år 1930. mellan 1914 och 1928.
Skick och mekaniska komponenter Motor
Tillstånd och hjälp erhölls från museets personal
Allmänt att lyfta av motorhuven, vars centrala gångjärnsfäs-
Automobilen kan sägas vara i ett förhållandevis ten, överst på torped och kylare, är skadade. Motorn
gott bruksskick, och visar helt visst utseendet och är en tidstypisk, snäll fyrcylindrig sidventilare med
den ursprungliga lackeringen då den pensionerades ventiltider, tändinställning och lågt kompressions-
6
I Göteborgs Stadsmuseums magasin står en fin Scania-Vabis automobil som räknar sina anor från
tiden omkring första världskriget. Den är en limousine, givetvis chaufförskörd, med heltäckt pas-
sagerarkupé för upp till fem personer.
Scania-Vabis typ I med limousinekarosseri. Bilden visar en vagn som är likadan som Göteborgs Stadsmuseums med undantag av
acetylenstrålkastarna och behållaren för acetylen, som på museets vagn är placerad på motsatt sidas fotbräde. (Bilden lånad ur
Scania fordonshistoria 1891-1991.)
Modell och data och överlämnades till de Industrihistoriska Samling-
Automobilen är alltså av märket Scania-Vabis och arna ca 1931.
den formella typbeteckningen är I. Till och med no- Chassi
vember 1994 fanns den utställd och tillgänglig för Chassit är konstruerat efter ganska så väletable-
allmänheten i Industrimuseet i Gårda, därefter över- rade automobiltekniska principer som gällde i Eu-
fördes den till Göteborgs Stadsmuseums magasin. ropa på 1910-talet. Alltså inget exceptionellt men
Tillverknings- (chassi) numret är 1157 och tillverk- gediget konstruerat på ett sätt som efter de allra
ningsåret torde vara 1916. I stadsmuseets mycket tidigaste årens varierande idéer hade blivit det kon-
knapphändiga dokumentation beskrivs automobilen ventionella, dvs. motor fram, bakhjulsdrivning och
som en ”s.k. kvartslimousin”. Den är registrerad un- stela hjulaxlar.
der nummer O 298. Typ I är den minsta chassimodellen av tre, och det
Ägareförhållanden är möjligen överraskande att man för en chaufförs-
körd limousine inte valde ett av de större chassina.
Första ägare till vagnen var enligt museets arkiva- Som alla tidiga europeiska automobiler är även vår
lier Fru Hilda Söderhielm, född Pripp. Det sägs vi- vagn högerstyrd. Motor, koppling och växellåda är
dare att bilen inköptes 1916 och att Fru Söderhielm monterade i en hjälpram, som minskar vibrationer
i sin tur sålde den vidare till AB Pripp & Lyckholm, och den vridning som förekom i chassiramverken.
Göteborg, och att den användes av detta bolag som 305 exemplar av denna chassistorlek tillverkades
direktionsvagn fram till år 1930. mellan 1914 och 1928.
Skick och mekaniska komponenter Motor
Tillstånd och hjälp erhölls från museets personal
Allmänt att lyfta av motorhuven, vars centrala gångjärnsfäs-
Automobilen kan sägas vara i ett förhållandevis ten, överst på torped och kylare, är skadade. Motorn
gott bruksskick, och visar helt visst utseendet och är en tidstypisk, snäll fyrcylindrig sidventilare med
den ursprungliga lackeringen då den pensionerades ventiltider, tändinställning och lågt kompressions-
6