Page 11 -
P. 11
Göteborgs Stadsmuseums Scania-Vabis

Allmänt om märket att inte det goda namnet Scania-Vabis skulle få dåligt
Vagnfabriks-Aktiebolaget i Södertelge, dvs. Vabis, rykte omdöptes bolaget, och med ett annat, tempo-
rärt namn försattes det i konkurs. Namnet Scania-
grundades redan 1891 för tillverkning av järnvägs- Vabis kunde räddas och användas för det samtidigt
vagnar. 1896 började man undersöka förutsättning- nybildade bolaget. 1926 sysselsatte företaget 325
arna för automobiltillverkning men det gick mycket arbetare i Södertälje med en omsättning av 3 till
trögt att komma igång och först 1903 hade man 4 mkr om året. Som vi har sett har det gått bra
tillverkat de första exemplaren. Vabis använde till sedan dess för namnet Scania-Vabis, sedermera en-
en början utländska motorer men började tillverka bart Scania. Den som vill studera mer om de tidiga
egna 1907 eller senast 1908. svenska försöken att få igång en personbilstillverk-
ning samt Scania-Vabis vidare öden rekommenderas
Maskinfabriks-Aktiebolaget Scania i Malmö bildades läsning av Scania fordonshistoria 1891-1991. Detta
från början som dotterbolag till Swedish Humber AB verk torde finnas i landets alla större bibiliotek.
för att licenstillverka Humber cyklar. 1901 byggdes
den första automobilprototypen och 1902 hade man Litteratur och övriga källor: Omnia nr 421 av den
tillverkat sex vagnar. På modellerna A och B använ-
des tyska en- och tvåcylindriga motorer. Egna moto- 24.1.1914, Automobil ABC av O. Haugestad (1920), Auto-
rer började tillverkas ca 1903.
mobiles of the World av W.E. de B.Whittaker & P.A.Barron
År 1911 sammanslogs Vabis med Scania och all
personbilstillverkning flyttades så småningom till (1921), Motorinstruktören 5:e uppl. av Eric Lundvik (1922),
Södertälje. Med mycket korta produktionsserier var
tillverkningen långsam och hantverksmässig. Efter Motor Encyklopedi av John Nerén (1927), Automobiltech-
första världskriget gick affärerna dåligt och bolaget
drabbades hårt av den allmänna depressionen. Med nisches Handbuch av Richard Bussien et al (1928), Cars
över 21 miljoner kronor i skulder inställdes betal-
ningarna och bolaget gick i likvidation år 1921. För Stora Billexikon av Björn-Eric Lindh, Bengt Ason Holm et

al (1989), Scania fordonshistoria 1891-1991 av Björn-Eric

Lindh (1992), korrespondens med Tom C.Clarke, UK (de-

cember 2005), samtal med Robert Bengtsson, Scania Mu-

seum (januari 2006).

Gilbert Falkenström Stora Sommarturen 2006

Intresset är riktigt stort men det finns ett fåtal platser kvar. Först till kvarn gäller!
Resan innefattar 6 övernattningar på Hotell Activus i Ljungbyhed, närmare bestämt det som blev kvar när
flygflottiljen F5 lades ner. Kostnaden är c:a 3.000.-/person for logi i dubbelrum samt frukost och middag
varje dag. Resan startar 13 och avslutas 19 juli. För den som så vill kan resan avslutas redan 18 juli.

Är du/ni intresserade så hör av er omgående till undertecknad via telefon, brev eller e-post.
Gilbert Falkenström
Gamla Bällskärsgatan 16
422 44 Hisings Backa
031-234416 tis-, ons- eller torsdag 18.00 – 21.00
gilbert.falkenstrom@telia.com

Fritiof Skalsky Arrangerade Stora Sommarturer

1987 Vättern Runt, Hjo, Medevi Brunn, Omberg

1988 Småland och Skåne, Växjö, Korrö, Kivik, Höör, Margretetorp

1989 Gotland, Hägsare

1990 Bergslagen, Bengtsfors, Karlstad, Nora, Mariestad

1991 Östergötland, Hook, Rimforsa, Söderköping, Medevi Brunn

1992 England, Evesham

1993 Värmland, Åmål, Hagfors, Sunne, Brunskog

1994 Danmark, Fredensborg

1995 Dalarna, Tällberg

1996 Småland, Blekinge och Öland, Karlskrona, Mörbylånga

1997 Gotland, Klintehamn

1998 Mälaren runt, Mariefred, Sigtuna

1999 Norge, Telemark, Skien, Seljord, Tuddal, Sofesdal, Langesund

2000 Skåne, Höör, Brösarp, Båstad

2001 Broloppet, Danmark, Örenäs, Svendborg, Låsby

2002 Dalsland, Dals Ed Fritiof, som han minns sina sommarturer....
2003 Scotland, Wemyss Bay, Haggerston Foto: Holger Nilsson

2004 Vättern runt, Ödeshög, Karlsborg

2005 Tyskland, Linstow

11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16