Page 7 -
P. 7
teborgs Stadsmuseums Scania-Vabis

Bilden visar chassi typ II, som är större än vår typ I. Synliga skillnader är endast magnetens placering (på tvären) samt att bräns-
letanken finns baktill i chassit. Typ II har något längre hjulbas – för övrigt är chassina nära nog exakt likadana. (Ritningen lånad ur
Automobiles of the World.)

förhållande som speglar den tidens konstruktions- Från tanken bakom brandskottet leds bränsle i ett kopparrör
sätt och lågoktaniga bränsle. med vibrationsslinga via ett filter (?) nedåt till förgasaren. En
praktisk liten ränna under röret hindrar bränsle från att droppa
Enligt Scania fordonshistoria skall förgasaren vara på avgasröret. Förgasaren erhåller förvärmning via det bakåt-
en Zénith, men eftersom den saknar tillverkarens riktade, grövre röret som omsluter avgasröret. Ovanpå motorn
märke kunde den, liksom förgasarna till de större ses startsnapsventiler av två typer; de två främre har avskruv-
modellerna typ II och III, vara av Scania-Vabis egen bara proppar, medan de två bakre är av den vanligare kikkrans-
konstruktion. typen. (Foto LH)

Bränslet till stigförgasaren rinner med självtryck
från en tank mellan främre brandskottet och instru-
mentpanelen. Tankning sker ”inomhus” via en på-
fyllningsstuts på instrumentpanelen.

Varje cylinder är försedd med en ventil med skål för
ihällning av startbränsle (se bild nedan). Gaspeda-
len, placerad mellan kopplings- och bromspedalen,
påverkar via ett länksystem och en tvärgående axel
mellan den andra och tredje cylindern förgasarens
trottel på motorns vänstra sida. En Bosch-magnet
levererade de behövliga tändgnistorna. Motorn är
vätskekyld och radiatorns storlek ser ut att vara fullt
tillräcklig i förhållande till motorn för att god kylning
skall kunna ske enligt termosifonprincipen.
Koppling

Den konventionella konkopplingen kan vid tiden för
första världskriget anses vara väl beprövad – och
gammalmodig. Plana flerlamellskopplingar hade bör-
jat användas på högklassiga europeiska vagnar re-
dan under första decenniet av 1900-talet, och efter
1918 började ganska allmänt flerlamells- eller t.o.m.
enkellamellkopplingar att användas i personbilar.
Noterbart är att detta gällde faktiskt även Scania-
Vabis egna – i detta avseende modernare – person-
vagnschassin av typerna II och III.
Växellåda

Växellådan är fyrväxlad, med högsta växeln direkt
igenom lådan och de tre lägre utväxlingarna via en
mellanaxel konventionellt driven av växellådans in-
gående axel. Det finns två växelförare (baladörer)
för framåtväxlarna, vilket gav växelspakslägen i H-
form, och ytterligare en för att koppla in backväxeln.
Med denna konstruktion är det möjligt att göra tys-

7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12