Page 8 -
P. 8
SPRUNG DURCH TECHNIK – IGEN Jan Segerfeldt

I förra numret av Ventilen beskrev jag kort av märket Wanderer ändå knappast en Audi?
Audis historia och jämförde den med Audis I min värld framstår det som något anmärk-
eget sätt att fira sitt 100-årsjubileum. En ningsvärt att se den som en adekvat repre-
helg i oktober hade Audi i Göteborg en på- sentant för Audis historia.
kostad utställning i sin eleganta bilhall där
sprillans nya salubilar samsades med flot- Tydligen hade Audi/DKW/Wandererklubben
ta bildplanscher på berömda bilar ur Audis fått en inbjudan att delta med diverse lämp-
framgångsrika historia. Men inte nog med liga bilar men inbjudan hade skickats ut så
detta, där fanns också en riktig Audi Quattro sent att några andra bilägare inte hann ställa
rallybil och en fin ”veteranbil”. Jag frågade de upp med sina bilar.
kostymklädda bilförsäljarna i hallen vad de
visste om ”veteranbilen”. Då kom det fram Hur som helst hade Audi Göteborg gjort en
att de faktiskt hade pluggat litet Audihistoria snygg utställning som de ska ha all heder
men de kände inte till närmare om den gamla av (oavsett Audi-Wanderer-problematiken)
bilen - men de tyckte alla att det var en fin och självklart ska ingen skugga falla på Arne
gammal bil. Men nog var det litet märkligt att Lindell som så välvilligt lånade ut sin bil till
det stod ”W” på navkapslarna? Kunde detta Audi under helgen. Audi Sverige bör också
verkligen vara en gammal Audi? äras för att de har producerat en jättetrevlig
skrift på 28 sidor om Audis hundraåriga his-
Jag kände mycket väl igen bilen - det var toria skriven av automobilhistorikern Bengt
ju Arne Lindells fina Wanderer W24 cabriolet Dieden på Audis uppdrag. Några få exemplar
från 1938! Här utgjorde den ett stiligt blick- av skriften finns att läsa i GMHK:s klubblo-
fång i hallen. Eftersom Audi en gång i tiden kal på Långströmsgatan. Passa på att kolla
hade ingått i Auto Union, där också Wanderer in den nästa gång du kommer till Öppet hus
fanns med, var det egentligen inte alls kon- hos GMHK (öppettider se sidan 20).
stigt att se den här. Men trots allt är väl en bil

8 Ventilen 4-2009
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13