Page 4 -
P. 4
UMPH DOLOMITE SPEED MODELS 1933 – den felande länken?

Som så många andra biltillverkare i England startade tekniska specifikationen som för den sportiga karossen.
Triumph med tillverkning av cyklar. The Triumph Cycle Man talade då om ett pris av £1050 (från £1225 komplett).
Company bildades redan 1897. 1902 utökades verksamhe- Healey körde flera tävlingar med en av prototyperna och
ten med motorcyklar och 1907 flyttades tillverkningen till på väg mellan tävlingar någonstans i Danmark krockade
en ny fabrik i Coventry. Motorerna till cyklarna köptes in han med ett tåg och bilen blev illa skadad. Det blev ald-
från externa fabrikanter. 1918 hade Triumph vuxit till att bli rig någon serieproduktion av Dolomite Straight Eight men
Englands största motorcykeltillverkare. 1923 vågade man enligt Triumph-kännarna hann man göra tre chassin och
sig på att starta tillverkning av en liten bil, Triumph 10/20, åtta motorer. En hel bil och alla ofullständiga delar som
för vilken man fick betala royalty till Lea-Francis som hade tagits fram av Triumph togs över av företaget HSM (High
designat den. Triumph fortsatte med en liten 832 cc Super Speed Motors) som lyckades sätta ihop två ytterligare bi-
Seven, som i konkurrens med den likvärdiga och omåttligt lar. Dessa finns bevarade idag och en av dem är på senare
populära och billiga Austin Seven, sålde bra ända till 1934. år ombyggd med en replika av den ursprungliga sport-
Redan 1930 hade företaget bytt namn till Triumph Motor karossen designad av Walter Belgrove (mest känd som
Company och även flera större och dyrare modeller hade mannen som ritade Triumph TR 2). Den unika replika-bilen
börjat projekteras. Alla motorer köptes in utifrån. Men så bjöds ut på aktion i USA för något år sedan för $ 2,3 milj.
anställdes Donald Healey 1934 som chefsingenjör. Strax Namnet Dolomite
härefter kom företaget i ekonomisk knipa (för att 1939 blev så populärt
gå i konkurs). Detta ledde till att många experiment och hos Triumph att
utvecklingsidéer stannade på ritbordet. En sådan vild idé man införde en
som Healey ägnade sig åt och som faktiskt gick litet längre helt ny modellse-
mot verklighet var att göra en riktigt fin sportbil med över- rie 1936-39 med
lägsna prestanda utan att begränsas av priset. Healey kon- Dolomite-namnet.
struerade en kompressormatad 8-cylindrig 1 991 cc öppen 1971 återupptogs
sportbil där motorn såg ut att vara en till alla delar direkt det gamla nam-
kopia av Alfa Romeos framstående 8C 2300, en rak åtta net Dolomite på
med dubbla överliggande kamaxlar. Det var ingen tillfällig- Tr i u m p h b i l a r n a
het för Alfa-motorn var bland det mest avancerade och be- som gjordes under
undrade bland tidens sport- och racerintresserade. Healey British Leyland-
lär ha fått konstruktören Vittorio Jano hos Alfa Romeo eran ända fram
att godkänna ”stölden”. Bilen visades på bilutställningen till 1980, när det
i London i oktober 1934 som Triumph Dolomite Straight sorgliga slutet för
Eight och väckte berättigat stor sensation såväl för den Triumph var nära.

4 Ventilen 4-2009
   1   2   3   4   5   6   7   8   9