Page 5 -
P. 5
Segerfeldt

Sista bilen med namnet Triumph (i själva verket en Honda unika karosslinjer. Viktfördelning, fjädring, bromsar, styr-
Civic men av Leyland kallad Triumph Acclaim) lämnade fa- ning och väghållning har trimmats och den eleganta två-
briken 1984. sitsiga sportkarossen har specialdesignats för Dolomite-
modellerna med mycket aluminium i konstruktionen. Bilen
Men vad är då Triumph Dolomite Speed Models? Skulle har hydrauliska superbromsar med bromstrummor i elek-
dessa ha funnits redan 1933? Om man får tro den enkla tron. Motorn matas av flera förgasare och har separat ol-
försäljningsbroschyr som jag har kommit över i England jekylare. Man förstår av beskrivningen att det här är något
nyligen, så kunde Triumph erbjuda ett nytt chassi i två alldeles extra sportigt och mycket mer exklusivt än de re-
storlekar antingen med åtta fots hjulbas och en 1 087 cc lativt enkla bilar som hittills hade kommit ut från Triumph-
fyra eller med nio fots hjulbas och en 1 476 cc sexa, (san- fabriken. Begärt pris i oktober 1933 var £400 respektive
nolikt från Coventry Climax för det är samma storlekar £500 för chassiet med tillägg av £100 för komplett bil.
som de som satt i Triumph Gloria-modellerna när de intro- Namnet Dolomite Speed Model förekommer faktiskt i 1934
ducerades 1934) klara för försäljning i samband med bilut- års Gloria modellöversikt men det finns inga tekniska upp-
ställningen i London i oktober 1933 (alltså som årsmodell gifter om bilen där, förutom prisuppgiften, och inte heller
1934), det vill säga innan Donald Healey anställdes. Därav några bilder på den. Här får man intrycket att det bara är
en sportigare version i den vanliga Gloriaserien och inget
bör slutsatsen eget modellnamn.
kunna dras att det
inte var Donald Frågan är bara om det någonsin kom igång någon till-
Healey som hit- verkning av Triumph Dolomite Speed Models 1933-34.
tade på det fina Jag tror inte det. Det är möjligt att man 1932-33 hade
namnet Dolomite långtgående planer på att sätta de här två modellerna i
åt Triumph. Enligt produktion, när det hände sig (kanske av kombinationen
uppgifter i bro- av ekonomiska svårigheter och Donald Healeys inträde på
schyren har de- scenen) att utvecklingen tog en delvis annan väg. Det är
signen särskilt mycket sannolikt att utvecklingen av en separat Triumph
tagits fram för Dolomite Speed Model hade kommit så pass långt att
sportiga bilentu- man redan tidigt 1933 hade en i princip färdig bil framme,
siaster med högre vilket den omständigheten att man i oktober samma år
kvalitetskrav och hade låtit trycka upp särskilda försäljningsbroschyrer för
som önskar något Dolomite Speed Model talar starkt för, men att man se-
litet bättre, snab- dan valde att fila på modellen litet ytterligare. Med den
bare och med

Ventilen 4-2009 5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10