Page 7 -
P. 7
Segerfeldt Intryck Uttryck

OKÄNDA BILMÄRKEN? tiotalet var sådana bilar lättöverkomliga. En renovering av ett
dylikt fordon var tekniskt och ekonomiskt möjlig och nödvändiga
Jag har länge förundrats över hur det kan vara lönsamt att ge reservdelar fanns ofta att tillgå. Om delarna fanns var de också
ut bok på bok på bok om Porsche och Ferrari. Kan det verkli- relativt billiga. Ibland har nytillverkning av viktiga delar lönat sig.
gen finnas något nytt av intresse att skriva om MG eller Jaguar? Därför finns de här bilarna kvar idag och vi upprätthåller ännu
Finns det alltid läsare som är beredda på att lägga ut en tusen- vårt intresse kring dem, oavsett om de egentligen var bra eller
lapp eller mer på varje ny Bugattibok som publiceras? dåliga bilar, om sanningen ska fram. De där andra mer ovanliga
bilarna har fått försvinna utan större saknad, bortglömda sedan
Uppenbarligen måtte jag väl ha fel om jag tycker att det vore de har blivit uttjänta och hopplösa att hitta reservdelar till.
mycket mer automobilhistoriskt berikande om det åtminstone
kunde komma ut en enda ny bok om Wolseleys bilar - eller varför
inte ett praktverk om Maybach Manufaktur, som en gång i tiden Tack och lov finns det några entusiaster som känner även för de
var ett av Europas många verkligt imponerande lyxmärken? Det mer ovanliga modellerna – ibland drivna av ett genuint intresse
måste finnas mycket historiskt värde att ta fram om Peugeots för sin ”udda” bilsort - men det finns också de som helt enkelt
och Renaults tidiga historia eller andra franska nu nästan bort- bara vill få vara annorlunda. Det må vara hur som helst med
glömda biltillverkare som Berliet, Bucciali, Hotchkiss, Mathis detta. Resultatet av att dessa freakar finns är trots allt att de,
och Unic. Vad kommer det sig att så många en gång i tiden stora kanske med viss ansträngning, har lyckats hålla liv i något en-
biltillverkare med lång produktionstid och en mångfald olika mo- staka exemplar av en udda bilmodell som annars skulle ha varit
deller att erbjuda sina köpare nu är så gott som helt försvunna ur helt borta för evigt. Nu kan vi glädjas åt att se även ”deras bil” i
bilhistorien? Är de inte värda någon uppmärksamhet alls längre? verkligheten än idag.
Varför skrivs inte nya böcker om dessa märken?
Alltjämt är utbudet av nya böcker begränsat när det gäller
Det är synd att sådana biltillverkare knappast nämns längre, dessa mer ovanliga bilmärken. Jag vill därför gärna passa på att
trots att intresset för bilhistoria väl aldrig har varit så levande puffa för några av de här udda ekipagen. Jag tycker att det pas-
och utbrett som nu. Ofta tror jag att det beror på att man i för- sar särskilt bra att göra det i vårt klubborgan. GMHK:s motto är
sta hand är intresserad av ”sitt eget” bilmärke och inte bryr sig ju att vara en klubb för alla olika märken bland världens motor-
så mycket om de andra. Inte för att de andra skulle vara sämre fordon. Jag börjar redan i detta nummer av Ventilen med att ta
bilar utan intresset är nog främst betingat av att man har skaffat upp det franska märket Mathis som jag tycker kan vara värt litet
sig en personlig relation till en viss bil och då vill man veta allt större uppmärksamhet än det hittills har fått i den automobilhis-
om den, träffa andra med samma intresse och kanske samla på toriska litteraturen.
sig material med anknytning till märket. Det hjälper nog också
en hel del om man råkade få en personlig relation till en viss Ni kanske inte kommer att dela mitt val av märken? Ni kanske
bil redan tidigt i livet, medan man ännu var ung. Nu många år tycker att det är viktigare att skriva om några andra märken? I
senare har man kanske kunnat skaffa sig en sådan bil som man så fall, varför inte skriva till redaktionen redan nu och framföra
har många roliga minnen från. Bilar som inte har rullat på våra era synpunkter och önskemål? Eller ändå bättre, skriv en egen
gator i Sverige verkar inte väcka samma längtan (=nostalgi) som artikel om ditt favoritmärke! Min mejladress framgår av sidan 2.
de gamla kära skrällena som passerade oss överallt i trafiken Sätt igång och skriv! Kanske kan det bli någon av era önskebilar
på ”den goda tiden”, oftast femtiotalet och sextiotalet. På sjut- jag tar upp nästa gång, vem vet!

Ventilen 4-2009 7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12