Page 6 -
P. 6
Triumph

nytillträdde Donald Healeys kompetenta hjälp skapades mina spekulationer och teorier om bilen. Med utgångs-
nya förhoppningar om framgångar för företaget genom punkt från dessa har han också gjort vissa undersökning-
presentationen redan ett år senare av den sensationella ar, bland annat för att utröna om det har funnits någon bil
supersportbilen Triumph Dolomite Straight Eight (se bilden som motsvarar den här beskrivningen och som har regist-
nedan). Orsaken till att Triumph kunde introducera en så rerats i Coventryområdet. Han har ännu inte hittat något
pass avancerad bil så snabbt var just att det redan fanns som tyder på att en sådan bil som färdig prototyp skulle ha
en färdig bil i botten. Nu hade man tagit ett extra djupt existerat men materialet är inte helt entydigt.
tag i botten på kassakistan och gett Healey friheten att
förbättra underverket ytterligare med en helt nyutvecklad Alltså är det nog så att den här upptäckten av en bil-
högprestandamotor. Det såg ut som en given succé. Men modell, som finns i en broschyr men inte har existerat i
Healeys storartade planer för serieproduktion av den nya verkligheten, inte är någon upptäckt i alla fall! Den här lilla
Triumph Dolomite Straight Eight krävde att man satsade broschyren har ändå i all sin enkelhet kommit att bli något
ännu mer på fortsatt teknikutveckling, kaxig marknads- av en sensation i sig för världens alla förkrigs-Triumph-bil-
föring och intensifierad tävlingsverksamhet och detta var nördar! Nu ska det sensationella fyndet också att avslöjas
mer än vad Triumphs ekonomi mäktade med vid den här för engelsmännen i en stor artikel i The Pre-1940 Triumph
tiden. Hela arbetet med projektet fick snart avbrytas och Owners Club Magazine.som publiceras ungefär samtidigt
produktionen uteblev. med denna i Ventilen.

Kanske skulle man ha hållit sig till de första Dolomite Källor:
Speed Models med de redan tillgängliga Coventry Climax- Preliminary leaflet The Triumph ”Dolomite” Speed
motorerna, som kunde ha sålt tillräckligt bra, i stället för Models (oktober 1933)
att utveckla en ny supersportbil som blev så dyr att nästan The Beaulieu Encyclopaedia of the Automobile – Nick
bara de allra rikaste skulle kunna köpa den och de kanske Georgano 2000.
lika gärna kunde ha valt att köpa den ”riktiga” Alfa Romeo The Pre-1940 Triumph Owners Club, England (www.pre-
6C 2300 för sina pengar! 1940triumphownersclub.net).

Nu är det tyvärr så att nästan ingenting av Triumphs egen
dokumentation av verksamheten före 1940 finns bevarat,
eftersom Hitlers bomber ödelade hela Triumphfabriken i
Coventry. En del av det jag här skriver om Triumph är ren
och skär spekulation. Inom den mycket aktiva Pre-1940
Triumph Owners Club, där man förstås vet allt som är värt
att veta om Triumphbilarna, kände man varken till den här
tidiga Dolomitebroschyren eller ens modellen som sådan.
Litet märkligt kanske eftersom klubbens förträfflige arki-
varie Graham Shipman just nu arbetar med att skriva den
mest kompletta boken om alla Triumphmodellerna upp till
1940. Så han blev både upphetsad och förvånad när han
fick höra från en broschyrsamlare i Sverige om den här
hittills okända modellen. Han uttalar också sitt stöd för

6 Ventilen 4-2009
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11