Page 11 -
P. 11
tertävlingar. Fiat passade på att utnyttja den goda rekla-
men av segrarna med att hävda att FIAT stod för: Först I
Alla Täflingar. Nu hade Svenska Automobilklubben blivit upp-
höjd till konungslig välsignelse och döptes följdriktigt om till
Kungliga Automobilklubben.

Vintertävlingarna fortsatte varje år i KAK:s regi med mål-
gång omväxlande i Göteborg eller Stockholm. Deltagande fö-
rare var främst välbeställda bilister ur den burgna överklas-
sen som hade råd att äga stora lyxiga kvalitetsautomobiler
eller också var de förare som hade fått låna fordon av det bil-
försäljningsföretag som de representerade. De var inte rädda
att använda automobilerna också i kärvare vinterväglag. De
var ofta klädda i tjocka vargskinnspälsar vilket var absolut
nödvändigt för att de inte skulle frysa ihjäl vid färd i de öppna
bilarna. Bara pälsarna kostade en förmögenhet och var verk-
ligen inget för gemene man i den stora publik som kantade
vägarna under detta sportevenemang.

Jag har fått fram ett startprogram från Vintertäflingen 1912.
Nu hade tävlingen blivit tuffare med start i Stockholm, vänd-
ning i Göteborg och målgång i Stockholm. Man förlade täv-
lingen över tre dagar. De ungefärliga tiderna för dem som

Ventilen 4-2009 11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16