Page 9 - Ventilen 2018-2
P. 9
för Stockholmssocieteten strömmade in till skåpbilar. Flera av dessa chassin gick till
den trots allt ganska trånga verkstaden. I Nordbergs i förhoppningen att de skulle
förstone förefaller denna verksamhet som bygga en liten serie cabrioleter. Så långt
starkt lönsam men tyvärr slutade dessa det var möjligt skulle man använda delar av
stora uppdrag ofta i förluster, eftersom karossen från PV51:an och standardisera
beställarna var väldigt kräsna och ändrade ombyggnaden med utgångspunkt i
Gustaf Nordberg från Sundsvall hade sig hela tiden under byggtiden. De PV36:ans design. Det är tveksamt om det
börjat som sadelmakare i Stockholm välbärgade kunderna kunde förstås betala blev särskilt många cabrioleter byggda.
och efter karossmakarutbildning i Sankt vad det kostade och återkom ofta med nya Idag finns i vart fall bara två öppna
Petersburg och Berlin öppnade han egen beställningar. De dyra exklusiva bilarnas exemplar kvar, båda byggda 1937. Niklas
verkstad på Drottninggatan 1903. Hans blev fort omoderna och skrotades ofta Nordberg (!) i Älvängen köpte en av dem
framgång berodde mycket på att han redan efter bara några år. på Blocket för ett par år sedan. Efter de
etablerade goda kontakter med Hans tre första ägarna hade Gustaf Nordbergs
Osterman, vars bilförsäljningsföretag la I december 1936 presenterade Volvo en söner Carl och Nils, som drev företaget
in beställningar på fina karosserier till de helt ny modell, kallad PV51 där siffran 51 efter Gustafs död 1935, tagit över bilen
förmögna Stockholmsfamiljerna. Efter att antydde ett visst framtidsperspektiv. Den 1961. Bröderna lät då renovera karossen
verksamheten flyttats till en större lokal på fyrdörrade karossen gjordes i pressad plåt i den egna verkstaden. Senare blev Carls
Tegnérgatan 37 mitt i centrala Stockholm och sålde bra (PV51/52: 2 800 exemplar) son Rune Nordberg ägare.
kunde fler hantverkare anställas. men man tillhandahöll också drygt 200
Uppdragen att bygga fina lyxkarosserier chassin för externa byggare av last- och
Bilen är fortfarande i ett mycket fint byggd på ett förlängt Volvo 658-chassi för som av produktionstekniska skäl tog litet
originalutförande. Den enda detalj som att av kung Gustaf V användas som jaktbil. längre tid att bygga än standardsedanerna.
verkar skilja bilen idag från när den var ny Naturligtvis skulle det vara god reklam för Detta fick till följd att någon enstaka redan
är att ribborna i grillen och huvsidorna, som Volvo om kungen valde deras produkter. färdig PV51 från Nordbergs inte gick att
tidigare hade karossens ljusa färg, numera Besvikelsen var dock stor när Hans sälja med den ”gamla grillen”. För att till
är svarta. Även den ovanliga mönstrade Majestät provsatt bilen och slog huvudet i slut få den såld såg sig Volvo tvingade att
tyginredningen är helt intakt. Suffletten sufflettkanten med sin höga hatt. Därefter i efterhand flytta över Nordbergskarossen
har ett utseende som rätt eller fel brukar fick bilen epitetet Mössbilen och användes till ett nytt PV57-chassi och förse bilen med
karakteriseras som tyskt genom att den inte särkilt ofta. Kungen föredrog att åka den nya fronten så den såg ut som den
inte går att fälla in i karossen utan sticker Cadillac. Ingen Volvo-succé här inte! nya modellen, en på gränsen till bedräglig
upp och allvarligt begränsar bakåtsikten för åtgärd och knappast någon bra reklam för
föraren. När Volvo ersatte PV51/52 med PV53/57- bilföretaget så därför talade man ganska
serien 1938 (den mest märkbara tyst om det på den tiden.
Nordbergs byggde också en Volvo förbättringen/förändringen var den
specialvagn för kungliga hovstallet samma spetsformade kylaren) uppstod svårigheter PV60-modellen, som först skulle
år, 1937. Det var en sjusitsig öppen bil att sälja återstående PV51-cabrioleter, presenterats 1940 men fick vänta till 1944
Ventilen • 9 | 2018