Page 9 - Ventilen 2018-2
P. 9

för Stockholmssocieteten strömmade in till   skåpbilar. Flera av dessa chassin gick till
                                             den trots allt ganska trånga verkstaden. I   Nordbergs  i förhoppningen att  de skulle
                                             förstone förefaller denna verksamhet som   bygga en liten serie cabrioleter. Så långt
                                             starkt  lönsam  men tyvärr  slutade dessa   det var möjligt skulle man använda delar av
                                             stora  uppdrag  ofta  i  förluster,  eftersom   karossen från PV51:an och standardisera
                                             beställarna var väldigt kräsna och ändrade   ombyggnaden  med  utgångspunkt  i
        Gustaf Nordberg från Sundsvall hade   sig  hela tiden  under  byggtiden.  De   PV36:ans design. Det är tveksamt om det
        börjat som sadelmakare i Stockholm   välbärgade kunderna kunde förstås betala   blev särskilt många cabrioleter byggda.
        och  efter  karossmakarutbildning i Sankt   vad det kostade och återkom ofta med nya   Idag  finns  i  vart  fall  bara  två  öppna
        Petersburg och Berlin öppnade han egen   beställningar.  De  dyra  exklusiva  bilarnas   exemplar kvar, båda byggda 1937. Niklas
        verkstad på Drottninggatan 1903. Hans   blev fort omoderna och skrotades ofta   Nordberg (!) i Älvängen köpte en av dem
        framgång berodde mycket  på att  han   redan efter bara några år.         på Blocket för ett par år sedan. Efter de
        etablerade goda kontakter med Hans                                        tre första ägarna hade Gustaf Nordbergs
        Osterman,  vars  bilförsäljningsföretag  la   I december 1936 presenterade Volvo en   söner Carl och Nils, som drev företaget
        in  beställningar  på  fina  karosserier  till  de   helt ny modell, kallad PV51 där siffran 51   efter  Gustafs  död 1935,  tagit  över  bilen
        förmögna Stockholmsfamiljerna. Efter att   antydde  ett  visst  framtidsperspektiv.  Den   1961. Bröderna lät då renovera karossen
        verksamheten flyttats till en större lokal på   fyrdörrade karossen gjordes i pressad plåt   i den egna verkstaden. Senare blev Carls
        Tegnérgatan 37 mitt i centrala Stockholm   och sålde bra (PV51/52: 2 800 exemplar)   son Rune Nordberg ägare.
        kunde   fler   hantverkare   anställas.   men man tillhandahöll också drygt 200
        Uppdragen  att  bygga  fina  lyxkarosserier   chassin för externa byggare av last- och











































        Bilen  är  fortfarande  i  ett  mycket  fint   byggd på ett förlängt Volvo 658-chassi för   som av produktionstekniska skäl tog litet
        originalutförande. Den enda detalj som   att av kung Gustaf V användas som jaktbil.   längre tid att bygga än standardsedanerna.
        verkar skilja bilen idag från när den var ny   Naturligtvis skulle det vara god reklam för   Detta fick till följd att någon enstaka redan
        är att ribborna i grillen och huvsidorna, som   Volvo om  kungen valde deras  produkter.   färdig PV51 från Nordbergs inte gick att
        tidigare hade karossens ljusa färg, numera   Besvikelsen var dock stor när Hans   sälja med den  ”gamla grillen”.  För  att  till
        är svarta. Även den ovanliga mönstrade   Majestät provsatt bilen och slog huvudet i   slut få den såld såg sig Volvo tvingade att
        tyginredningen  är  helt  intakt.  Suffletten   sufflettkanten med sin höga hatt. Därefter   i efterhand flytta över Nordbergskarossen
        har ett utseende som rätt eller fel brukar   fick bilen epitetet Mössbilen och användes   till ett nytt PV57-chassi och förse bilen med
        karakteriseras som tyskt genom att  den   inte särkilt ofta. Kungen föredrog att åka   den nya fronten så den såg ut som den
        inte går att fälla in i karossen utan sticker   Cadillac. Ingen Volvo-succé här inte!  nya modellen, en på gränsen till bedräglig
        upp och allvarligt begränsar bakåtsikten för                              åtgärd och knappast någon bra reklam för
        föraren.                             När Volvo ersatte PV51/52 med PV53/57-  bilföretaget  så  därför  talade  man  ganska
                                             serien  1938  (den  mest   märkbara  tyst om det på den tiden.
        Nordbergs byggde också en Volvo      förbättringen/förändringen  var  den
        specialvagn för kungliga hovstallet samma   spetsformade kylaren) uppstod svårigheter   PV60-modellen,  som  först  skulle
        år, 1937. Det var en sjusitsig öppen bil   att sälja återstående PV51-cabrioleter,   presenterats 1940 men fick vänta till 1944

                                                                                               Ventilen • 9 | 2018
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14