Page 10 - Ventilen 2018-2
P. 10
(och de flesta av de cirka 3 000 bilarna
tillverkades 1949 och 1950), var en ganska
oblyg kopia av 1939 års Pontiac, Den
tillverkades också i cabrioletutförande, av
Nordbergs, på PV61-chassit. Konceptet
var precis detsamma som tidigare med
den enda skillnaden att de små bakre
sidorutorna hade avskaffats, vilket torde
ha förvärrat baksätespassagerarnas
benägenhet för klaustrofobi. Totalt sex
PV60-cabrioleter gjordes 1949-1950.
På Volvo insåg man snart att det inte
var stora amerikansk-liknande bilar
som efterfrågades på den svenska
efterkrigsmarknaden. Det var bättre att
satsa på små prisvärda bilar, som förmådde
konkurrera med de modeller som hade
börjat importeras bland annat från Tyskland
och England. För detta ändamål anlitade Även Nordbergs ville nog gärna hoppa på Volvo var till en början inte så intresserade
Volvo Helmer Pettersson som satt inne det tåget, för de gjorde ett sista försök att av att göra en cabriolet på PV445 men det
med många goda idéer. Resultatet blev utveckla sin egen öppna PV-variant i hopp fanns andra som var duktiga på att bygga
PV444, en liten amerikansk-inspirerad bil om att uppnå någorlunda lönsamhet med cabrioleter på Volvo-chassin. En som
med självbärande kaross som skulle säljas den. Tyvärr stannade det vid detta enda lyckades bättre än Nordbergs var Valbo
för 4 800 kr. Många tecknade kontrakt på Nordbergs cabriolet-exemplar. Man valde Verkstads AB i Norra Valbo utanför Gävle
bilen i förväg men det tog lång tid att få i stället att satsa på att bygga ambulanser som lär ha gjort 32 stycken. Ringborgs
igång produktionen.
för landstingen, en klart säkrare väg verkstad i Norrköping kopierade deras
att gå just då. Nu blev det ändå bara modell rakt av och sålde 16 stycken. Men
Med den moderna PV444 var det uteslutet en högst tillfällig lösning för att försöka 1954 utlovade faktiskt Volvo själva en
att utveckla en cabriolet, trodde man. överleva, för Nordbergs arbete med cabriolet i det moderna materialet plast!
Avsaknaden av seperat chassi gjorde personbilstillverkning upphört definitivt (Volvo Sport eller P1900, 67 stycken
att det inte längre kunde byggas några 1953 och därefter blev de en allmän sålda 1957-1958 - en dyrköpt erfarenhet.)
leveransvagnar (alltså små last-/skåpbilar). reparations- och renoveringsverkstad. Borde man inte ha lärt sig av sina tidigare
För de flesta småföretagare blev det för misstag? Till Volvos försvar ska dock sägas
dyrt att använda ett PV60/61-chassi för att i modern tid byggde man ett stort antal
påbyggnad av skåp eller lastflak. Trycket på C70 cabriolet i Uddevalla (1996-2013).
Volvo att lansera en PV444 med ram tilltog
och snart gav man också efter. Från 1949
erbjöds ett alternativ, kallat PV445, som
kunde bebyggas med praktiska karosser
av från Volvo fristående firmor. Givetvis
kunde dessa även passa på att försöka
bygga en cabrioletversion på 445-chassit.
Ventilen • 10 | 2018