Page 10 - Ventilen 2018-2
P. 10

(och  de  flesta  av  de  cirka  3  000  bilarna
        tillverkades 1949 och 1950), var en ganska
        oblyg kopia av 1939 års Pontiac, Den
        tillverkades också i cabrioletutförande, av
        Nordbergs, på PV61-chassit. Konceptet
        var precis detsamma som tidigare med
        den  enda  skillnaden  att  de  små bakre
        sidorutorna  hade  avskaffats,  vilket  torde
        ha   förvärrat  baksätespassagerarnas
        benägenhet för klaustrofobi. Totalt sex
        PV60-cabrioleter gjordes 1949-1950.


        På Volvo insåg  man snart  att  det  inte
        var  stora  amerikansk-liknande  bilar
        som efterfrågades på den svenska
        efterkrigsmarknaden. Det var bättre att
        satsa på små prisvärda bilar, som förmådde
        konkurrera med de modeller som hade
        börjat importeras bland annat från Tyskland
        och England. För detta ändamål anlitade   Även Nordbergs ville nog gärna hoppa på   Volvo var till en början inte så intresserade
        Volvo Helmer Pettersson som satt inne   det tåget, för de gjorde ett sista försök att   av att göra en cabriolet på PV445 men det
        med många goda idéer.  Resultatet  blev   utveckla sin egen öppna PV-variant i hopp   fanns andra som var duktiga på att bygga
        PV444, en liten amerikansk-inspirerad bil   om att uppnå någorlunda lönsamhet med   cabrioleter  på  Volvo-chassin.  En  som
        med självbärande kaross som skulle säljas   den. Tyvärr stannade det vid detta enda   lyckades bättre än Nordbergs var Valbo
        för 4 800 kr. Många tecknade kontrakt på   Nordbergs  cabriolet-exemplar.  Man  valde   Verkstads AB i Norra Valbo utanför Gävle
        bilen i förväg men det tog lång tid att få   i stället att satsa på att bygga ambulanser   som lär ha gjort 32 stycken. Ringborgs
        igång produktionen.
                                             för  landstingen,  en  klart  säkrare  väg   verkstad i Norrköping kopierade deras
                                             att gå just  då.  Nu blev det  ändå bara   modell rakt av och sålde 16 stycken. Men
        Med den moderna PV444 var det uteslutet   en  högst  tillfällig lösning  för  att  försöka   1954 utlovade faktiskt Volvo själva en
        att  utveckla en cabriolet,  trodde man.   överleva,  för  Nordbergs  arbete med   cabriolet i det moderna materialet plast!
        Avsaknaden av seperat chassi gjorde   personbilstillverkning  upphört  definitivt   (Volvo Sport eller P1900, 67 stycken
        att det  inte längre kunde byggas några   1953 och därefter blev de en allmän   sålda 1957-1958 - en dyrköpt erfarenhet.)
        leveransvagnar (alltså små last-/skåpbilar).   reparations- och renoveringsverkstad.   Borde man inte ha lärt sig av sina tidigare
        För  de  flesta  småföretagare  blev  det  för                            misstag? Till Volvos försvar ska dock sägas
        dyrt att använda ett PV60/61-chassi för                                   att i modern tid byggde man ett stort antal
        påbyggnad av skåp eller lastflak. Trycket på                              C70 cabriolet i Uddevalla (1996-2013).
        Volvo att lansera en PV444 med ram tilltog
        och snart gav man också efter. Från 1949
        erbjöds  ett  alternativ,  kallat  PV445,  som
        kunde  bebyggas  med  praktiska  karosser
        av  från  Volvo  fristående  firmor.  Givetvis
        kunde dessa även passa på att  försöka
        bygga en cabrioletversion på 445-chassit.
          Ventilen • 10 | 2018
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15