Page 5 - Ventilen 2018-2
P. 5
som kunde medföra 4-5 personer.
Produktionen avslutas 1928 efter
det att runt 15 miljoner bilar lämnat
Fords fabriker. Priset hade mer än
halverats mellan1908 och 1928. Vid
introduktionen var den rätt lyxig med
mycket blank mässing för att i början
av 1920-talet bli helt utförd i målad
stålplåt.
”Det finns andra bilar med utom-
ordentliga egenskaper, men bättre
egenskaper och material, som hos
Ford T, kan inte hittas hos någon an-
nan bil oavsett pris. En bättre bil finns
inte och kan inte heller tillverkas” -
trumpetades det självsäkert och
otvetydigt ut i den första katalogen
från 1908.
En moderniserad Ford T började säljas
1923. Svensk Motor Tidning konsta-
På hösten 1908 var det dags att sätta let får att förfärdiga verktyg och till- terar att ”Skalet är olika, men kärnan
igång tillverkningen av Ford model T. behör eller andra alster. är den samma”. Den främsta kritiken
Henry Ford hade tillsammans med under de gångna åren gällde dess
några kompanjoner 1903 startat Ford Motorn i Ford T var rak fyrcylindrig ålderdomliga yttre. Bekvämligheten
Motor Company. 1908 var kompanjo- med sidventiler och volymen 2,9 liter hade nu blivit mycket bättre och suff-
nerna redan utköpta och dessutom givande runt 20 hkr vid 2600 rpm. letten sågs som ett under av lätt-
hade Ford framgångsrikt nedkämpat Gjutjärn och stål användes för alla manöverbarhet - av enmanstyp. En
George B. Selden, en listig advokat, i motorn ingående detaljer. Till mo- elektrisk startanordning kunde köpas
som trodde att han hade kommit på torn monterades den pedalmanövre- till för det ofattligt låga priset 275:-
ett sätt att skaffa sig en arbetsfri in- rade planetväxellådan med två väx- tyckte man. Bilen i sig själv kostade
komst då han hade tagit ut ett patent lar framåt och en bakåt. Svänghjulet runt 2.000:- Enkel service och billiga
på bilen, som en generell produkt, för fungerade också som alstrare av reservdelar hyllas. Däremot anses
att pungslå alla som skulle tillverka ström till tändsystem och belysning. bensinförbrukningen vara för hög
bilar. Ford Motor Company hade ock- Motorns segdragningsförmåga och med hänsyn till vagnens storlek och
så fram till 1908, tillverkat flest bilar i den moderata toppfarten samt bilens prestanda. Man förstår inte att Ford
hela världen. låga vikten bidrog till att två utväx- lämnat detta utan åtgärd. Dock ver-
lingar framåt var tillräckligt. Riktigt kar det finnas gott om externa tillbe-
Ford T var och är ett enastående ex- branta backar kunde attackeras ge- hör, att köpa för att minska bensinåt-
empel på väl använd ingenjörskonst nom att bilen vändes och kördes bak- gången. Slutligen jämförs den med en
för att nå en hållbar, lättskött och länges då backväxeln var extremt ”spenslig ridhäst” som inte ska göra
prisvärd produkt. Fjädringssystemet lågväxlad. Bromssystemet bestod av för mycket grovjobb, vilket den ”rå-
var bara ett exempel på en av flera trummor vid bakhjulen och en spak- starka”- motorn inbjuder till ”och däri
optimala lösningar. De stela fram- manövrerad transmissionsbroms i ligger orsaken till att så många anse
och bakaxlarna hade en tvärställd växellådan. Bilens vikt var ca 780 kg Fords varaktighet vara en bråkdel av
halvelliptisk bladfjäder, centralt infäst och hjulbas 254 cm, vilket gjorde den andra vagnars”. Den sista något ned-
i chassiramen. Detta arrangemang till en dåtida mellanstor automobil, låtande kommentaren om T-Fordens
minskade effektivt vridningar i ramen
och skyddade karossen mot påverkan
av fjädringsrörelserna. Denna fjäd-
ringskonstruktion höll Ford fast vid
långt fram till 1950-talet.
Vid den tiden, då Henry hängde på
biltävlingsbanorna i U.S.A. fick han
se en kraschad fransk Peugeot -ra-
cerbil och då sett chassiramen klara
alla påfrestningar utan att brista. På
så sätt skall han blivit bekant med le-
gerat Vanadium-stål vilket ledde till
att Ford upprättade en metallurgiav-
delning och efterhand startade egen
stålframställning. Skrotade T-Ford
ramar var populära hos smeder, som
uppskattade det goda och billiga stå-
Ventilen • 5 | 2018