Page 5 - Ventilen 2018-2
P. 5

som  kunde  medföra  4-5  personer.
                                                                                  Produktionen avslutas 1928 efter
                                                                                  det att runt 15 miljoner bilar lämnat
                                                                                  Fords fabriker. Priset hade  mer  än
                                                                                  halverats mellan1908 och 1928. Vid
                                                                                  introduktionen var den rätt lyxig med
                                                                                  mycket blank mässing för att i början
                                                                                  av  1920-talet  bli helt  utförd  i målad
                                                                                  stålplåt.

                                                                                  ”Det  finns  andra  bilar  med  utom-
                                                                                  ordentliga egenskaper, men bättre
                                                                                  egenskaper  och  material,  som  hos
                                                                                  Ford T, kan inte hittas hos någon an-
                                                                                  nan bil oavsett pris. En bättre bil finns
                                                                                  inte och  kan  inte  heller  tillverkas” -
                                                                                  trumpetades  det  självsäkert  och
                                                                                  otvetydigt  ut  i den  första  katalogen
                                                                                  från 1908.

                                                                                  En moderniserad Ford T började säljas
                                                                                  1923.  Svensk  Motor  Tidning  konsta-
        På hösten 1908 var det dags att sätta  let får att förfärdiga verktyg och till-  terar att ”Skalet är olika, men kärnan
        igång tillverkningen av Ford model T.  behör eller andra alster.          är den samma”. Den främsta kritiken
        Henry  Ford  hade  tillsammans  med                                       under  de  gångna  åren gällde  dess
        några kompanjoner 1903 startat Ford   Motorn i Ford T var rak fyrcylindrig  ålderdomliga  yttre.  Bekvämligheten
        Motor Company. 1908 var kompanjo-    med sidventiler och volymen 2,9 liter  hade nu blivit mycket bättre och suff-
        nerna  redan  utköpta  och  dessutom  givande  runt  20  hkr  vid  2600  rpm.  letten  sågs  som  ett  under  av  lätt-
        hade Ford framgångsrikt nedkämpat  Gjutjärn och stål användes för alla  manöverbarhet  - av  enmanstyp.  En
        George B. Selden, en listig advokat,  i motorn  ingående  detaljer. Till mo-  elektrisk startanordning kunde köpas
        som trodde att han hade kommit på  torn monterades den pedalmanövre-      till för  det  ofattligt  låga  priset  275:-
        ett sätt att skaffa sig en arbetsfri in-  rade planetväxellådan med två väx-  tyckte man. Bilen i sig själv kostade
        komst då han hade tagit ut ett patent  lar framåt och en bakåt. Svänghjulet  runt 2.000:- Enkel service och billiga
        på bilen, som en generell produkt, för  fungerade  också  som  alstrare  av  reservdelar  hyllas.  Däremot  anses
        att pungslå alla som skulle tillverka  ström till tändsystem och belysning.  bensinförbrukningen  vara  för  hög
        bilar. Ford Motor Company hade ock-  Motorns segdragningsförmåga  och  med hänsyn till vagnens storlek och
        så fram till 1908, tillverkat flest bilar i  den moderata toppfarten samt bilens  prestanda. Man förstår inte att Ford
        hela världen.                        låga  vikten bidrog till att två  utväx-  lämnat detta utan åtgärd. Dock ver-
                                             lingar  framåt  var  tillräckligt.  Riktigt  kar det finnas gott om externa tillbe-
        Ford T var och är ett enastående ex-  branta  backar  kunde  attackeras  ge-  hör, att köpa för att minska bensinåt-
        empel på  väl använd  ingenjörskonst  nom att bilen vändes och kördes bak-  gången. Slutligen jämförs den med en
        för  att  nå  en  hållbar,  lättskött  och  länges  då  backväxeln  var  extremt  ”spenslig ridhäst” som inte ska göra
        prisvärd produkt. Fjädringssystemet  lågväxlad. Bromssystemet bestod av  för  mycket  grovjobb,  vilket  den  ”rå-
        var bara ett exempel på en av flera  trummor vid bakhjulen och en spak-   starka”- motorn inbjuder till ”och däri
        optimala  lösningar.  De  stela  fram-  manövrerad transmissionsbroms i  ligger orsaken till att så många anse
        och bakaxlarna hade en tvärställd  växellådan. Bilens vikt var ca 780 kg  Fords varaktighet vara en bråkdel av
        halvelliptisk bladfjäder, centralt infäst  och hjulbas 254 cm, vilket gjorde den  andra vagnars”. Den sista något ned-
        i chassiramen. Detta arrangemang  till en  dåtida  mellanstor  automobil,  låtande kommentaren om T-Fordens
        minskade effektivt vridningar i ramen
        och skyddade karossen mot påverkan
        av  fjädringsrörelserna.  Denna  fjäd-
        ringskonstruktion  höll Ford fast vid
        långt fram till 1950-talet.

        Vid  den  tiden,  då  Henry  hängde  på
        biltävlingsbanorna  i  U.S.A.  fick  han
        se  en  kraschad  fransk  Peugeot  -ra-
        cerbil och då sett chassiramen klara
        alla påfrestningar utan att brista. På
        så sätt skall han blivit bekant med le-
        gerat  Vanadium-stål  vilket  ledde  till
        att Ford upprättade en metallurgiav-
        delning och efterhand startade egen
        stålframställning.  Skrotade  T-Ford
        ramar var populära hos smeder, som
        uppskattade det goda och billiga stå-
                                                                                               Ventilen • 5 | 2018
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10